دستورالعمل قیمت گذاری خودروهای جدید
رضا شیوا رئیس شورای رقابت درباره قیمت گذاری خودروهای جدید گفت: با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو، شورای رقابت براساس قانون موظف به تعیین دستورالعمل قیمت گذاری است، برای خودروهای جدید با پلتفرم متفاوت قیمت گذاری انجام خواهد شد.
به گفته رئیس شورای رقابت هر زمان خودرویی در بازار رقیب داشته باشد و از انحصار خارج شده باشد، به طور حتم شورا آن را از دستورالعمل قیمت گذاری خارج می کند چون در فضای رقابتی تولید با افزایش انگیزه، کیفیت و در نهایت رضایت مشتری می شود.
وی افزود: قیمت گذاری خودروهای جدید بر اساس روش کلینیک انجام می شود که طی آن ۱۰ تا ۱۲ خبره مستقل قیمت گذاری خودرو گزینش شده و در رابطه با قیمت، نظر خود را اعلام می کنند و در نهایت قیمت ها بررسی و مورد تایید شورا قرار خواهد گرفت.
چارچوب دستورالعمل قیمت گذاری
شیوا اظهار داشت: چند واحد تولیدی بزرگ خودرو از جمله کرمان موتور، گروه بهمن و مدیران خودرو در کشور وجود دارند که خودروهای گران قیمت و سطح بالا با سایز بزرگ تولید می کنند و اغلب خودروهای آنها در سطح متوسط یا رو به پایین نیست.
او در ادامه افزود: گروه های خودروسازی سایپا و ایران خودرو نیز از مدتی پیش خودورهایی در سطح بالاتر تولید می کنند؛ اگر در بین تولیدات شرکت های خودروسازی خودروهای با یک کلاس و سطح برای رقابت وجود داشته باشند از چارچوب قیمت گذاری خارج خواهند شد.
حدود دو سال پیش با اجرای مصوبه هیات هماهنگی سران سه قوه، شورای رقابت از مسئولیت قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شد اما در ابتدای سال جاری دوباره به قیمت گذاری خودرو برگشت.
با استناد به قانون که تاکید دارد باید شورای رقابت به بازار انحصاری ورود کرده و قیمت گذاری را بر عهده بگیرد، این شورا بار دیگر در ابتدای سال جاری به قیمت گذاری خودرو برگشت که با توجه به ممنوعیت واردات خودرو تعداد بیشتری از خودروها مشمول انحصار و قیمت گذاری شدند.