تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ بهمن , ۱۴۰۲ 5 شعبان 1445 Wednesday, 14 February , 2024
1

رشد تولید در پاییز در سایه افت ۲۲ درصدی صادرات خودرو

  • کد خبر : 4515
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
رشد تولید در پاییز در سایه افت ۲۲ درصدی صادرات خودرو
گزارش‌های منتشر شده در وب سایت کدال سازمان بورس در رابطه با وضعیت صادراتی سه شرکت خودروساز نشان می‌دهد تنها خودروسازی سایپا در ۹ ماه سال‌جاری موفق به صادرات ۲۹۲ دستگاه خودرو به‌شکل CBU (خودرو به‌صورت کامل) شده است.

گزارش‌های منتشر شده در وب سایت کدال سازمان بورس در رابطه با وضعیت صادراتی سه شرکت خودروساز نشان می‌دهد تنها خودروسازی سایپا در ۹ ماه سال‌جاری موفق به صادرات ۲۹۲ دستگاه خودرو به‌شکل CBU (خودرو به‌صورت کامل) شده است. از این تعداد خودروی صادر شده، ۴۰ دستگاه پراید و ۲۵۲ دستگاه تیبا بوده است . با این حال سایپایی‌ها در صادرات CBU در پایان آذرماه ۹۹ در قیاس با مدت مشابه سال قبل افت بیش از ۲۲ درصدی را تجربه کرده‌اند.

اما اطلاعات منتشر شده توسط ایران خودرو نشان می دهد این خودروساز تا پایان آذر ۹۹ در بخش صادرات CKD (قطعات منفصله) به نسبت مدت مشابه سال قبل افتی بیش از ۷۸ درصد را تجربه نموده است. این موضوع نشان دهنده این است که بازار هدف صادراتی هم ظاهرا دیگر در‌پی خودروهای قدیمی خودروسازان ایرانی نیستند و تمایل به محصولات به روز و با کیفیت پیدا کردند و این موضوع می تواند در ادامه راه وخیمتر هم بشود تا جایی که خواهانی برای خودروهای ارزان و دیرین ما مثل پراید و سمند در بازارهای دیگر کشورها پیدا نشود.
آبی‌های جاده مخصوص تا پایان آذر سال گذشته ۲۳۵۲ دستگاه خودرو به‌صورت CKD صادر کردند اما این تعداد در پایان نهمین ماه از سال‌جاری به ۵۰۴ دستگاه تقلیل یافت.نکته قابل‌توجه در بخش صادراتی ایران خودرو این است که آبی‌های جاده مخصوص از محل CKD‌های صادر شده هیچ سودی کسب نکرده‌اند و به نوعی تولید و صادرات برای ایران خودرویی‌ها سر به سر بوده است. غول آبی جاده مخصوص ایران خودرو برای سه‌ماه پایانی امسال صادرات هزار و ۵۶۰ دستگاه خودرو به‌صورت CKD را پیش‌بینی کرده است.

مشخص نیست برآورد این میزان صادرات در سه‌ماهه پایانی سال‌جاری با توجه به اینکه آبی‌های جاده مخصوص از محل صادرات در پایان پاییز نتوانسته‌اند هیچ سودی کسب کنند چه توجیهی برای ایران خودرویی‌ها دارد؟ چنانچه ایران خودرویی‌ها بتوانند برآورد صورت گرفته برای صادرات تا پایان زمستان ۹۹ را عملیاتی کنند باز هم مجموع صادرات CKD آنها تا پایان امسال در قیاس با سال گذشته افت بیش از ۱۲‌درصدی را نشان می‌دهد. آبی‌های جاده مخصوص تا پایان سال ۹۸ توانسته بودند تعداد ۲ هزار و ۳۵۲ دستگاه به‌صورت CKD به مقاصد صادراتی خود ارسال کنند.

حال به سراغ وضعیت صادراتی دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروسازی سایپا می‌رویم. همان طور که گفته شد سایپا تنها خودروسازی است که تا پایان آذر ماه سال‌جاری خودرو به‌صورت CBU صادر کرده است. گزارش‌های منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس نشان می‌دهد خودروسازی سایپا در بخش صادرات در پایان آذر ماه امسال به نسبت آذر ماه سال گذشته افت را تجربه کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده غول نارنجی جاده مخصوص توانسته تا پایان آذر ماه سال‌جاری ۲۵۲ دستگاه تیبا صادر کند. این میزان صادرات تیبا در قیاس با سال گذشته در همین بازه زمانی افت بیش از ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد. با این حال صادرات این تعداد تیبا سودی بیش از ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عاید این خودروساز کرده است. بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده این خودروساز در سایت کدال سازمان بورس هر دستگاه تیبا در مقاصد صادراتی با قیمتی بیش از ۱۳۲ میلیون تومان به فروش رفته است. به نظر می‌رسد این درآمد به ازای فروش هر دستگاه تیبا بیشتر از اختلاف نرخ ارز و ریال تاثیر پذیرفته باشد. این خودروساز تا پایان پاییز سال گذشته توانسته بود ۳۷۷ دستگاه تیبا صادر کند. صادرات سایپایی‌ها در بخش SKD (قطعات نیمه منفصل خودرو) نیز تا پایان نهمین ماه از سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته با افت همراه بوده است.
این خودروساز تا پایان آذر ۹۹ به میزان ۴۸۱ دستگاه خودرو به‌صورت SKD صادر کرده است. این در شرایطی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته ۳ هزار و ۴۰ دستگاه SKD را به مقاصد صادراتی خود ارسال کرده‌اند. از محل SKD‌های صادر شده نزدیک به ۲۲ میلیارد تومان به حساب سایپا واریز شده است. با این حال این خودروساز توانسته در صادرات پراید رشد را تجربه کند. به‌طوری که تا پایان آذر امسال ۴۰ دستگاه پراید را صادر کرده که در مقایسه با سال گذشته رشد ۳۹۰۰ درصدی داشته است. سایپا تا پایان آذر ماه از محل صادر کردن ۴۰ دستگاه پراید بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کرده است.

غول نارنجی جاده مخصوص هر دستگاه پراید را با قیمتی حدود ۹۸ میلیون تومان صادر کرده است. این خودروساز تا پایان آذر سال گذشته تنها یک دستگاه پراید صادر کرده بود. سومین خودروساز بزرگ کشور نیز تا پایان پاییز ۹۹ هیچ صادراتی را در صورت‌های مالی خود در سایت کدال درج نکرده است. شرکت پارس‌خودرو سال گذشته تا پایان آذر۹۸ توانسته بودند ۴ دستگاه خودرو (که مدل آن مشخص نیست) را صادر کنند.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4515

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.