0

طرح جایگزینی خودروهای سنگین فرسوده

  • کد خبر : 4452
  • 04 بهمن 1399 - 16:09
طرح جایگزینی خودروهای سنگین فرسوده
سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ ای در راستای فعالیت ‌های متنوع خود برای نوسازی ناوگان باری کشور و استفاده از کلیه ظرفیت‌ های قانونی مندرج در قوانین احکام دائمی توسعه در نظر دارد به منظور تسریع در انجام روند نوسازی و براساس ماده (30) قانون احکام دائمی برنامه کشور از تاریخ 03/03/1399 از متقاضیان ورود خودروهای باری سنگین تا سه سال ساخت در آدرس اینترنتی خود (www.rmto.ir) بخش نوسازی و توسعه ناوگان ثبت‌ نام به عمل آورد.

نوسازی ناوگان برون ‌شهری

برای نوسازی ناوگان برون ‌شهری که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای در راستای فعالیت ‌های متنوع خود و استفاده از کلیه ظرفیت‌ های قانونی مندرج در قوانین احکام دائمی توسعه در نظر دارد.

به منظور تسریع در انجام روند نوسازی و براساس ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامه کشور از تاریخ ۰۳/۰۳/۱۳۹۹ از متقاضیان ورود خودروهای باری سنگین تا سه سال ساخت در آدرس اینترنتی خود (www.rmto.ir) بخش نوسازی و توسعه ناوگان ثبت‌ نام به عمل آورد.

این اطلاعیه برای آگاهی و اطلاع ‌رسانی به ذینفعان زیر صادر شده است:

شرکت‌ های تولید کننده داخلی خودروهای سنگین

 شرکت‌ های حمل‌ و نقل توانمند دارای مجوز از سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده ‌ای

شرکت‌ های وارد کننده کامیون‌ های سنگین دارای مجوز از وزارت «صمت» (صنعت، معدن و تجارت).

مالکین حقیقی و حقوقی کامیون ‌های فرسوده واجد شرایط و متقاضی واردات.

شرایط کامیون های وارداتی:

۱- بیش از سه (۳) سال از زمان ساخت آنها نگذشته باشد.

۲-  از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو- مصوب ۱۳۸۶ و آئین ‌نامه اجرایی آن موضوع تصویب نامه شماره ۷۴۱۵/ت۵۱۶۸۱ هـ مورخ ۲۸/۰۱/۹۵ و اصلاحات بعدی آن برخوردار باشند.

چنانچه وارد کننده خدمات پس از فروش موضوع قانون فوق را طبق مقررات راسا ارائه کند، ارائه مجوز فوق قابل قبول بوده و در غیر این صورت باید مجوز رسمی و قانونی از شرکت یا کارخانه دارای حق قانونی ارائه دهنده خدمات فوق اخذ و ارائه کند.

۳- کامیون های وارداتی باید از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگی های محیط زیست با استانداردهای روز و اجباری که مورد تایید مراجع ذیربط بوده، انطباق داشته و دارای استاندارد e-mark نیز باشند.

۴-  کامیون ها می‌ توانند دارای بارگیر ثابت یا غیرثابت (کشنده) باشند.

۵-  کامیون هایی می ‌توانند به کشور وارد شوند که ساخت کشورهای اروپایی، ژاپن یا کره جنوبی بوده و در پنج (۵) سال گذشته مدل های آنها در کشور تولید یا به کشور وارد شده باشند.

کامیون های وارداتی جدید ساخت کشورهای مذکور باید از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگی های محیط زیست در زمان ساخت مورد تایید دستگاه های ذیربط باشد.

۶-  در مرحله اول، اولویت با کامیون های دارای ظرفیت- مندرج در کارت مشخصات وسیله نقلیه- هیجده (۱۸) تن و بالاتر می‌ باشد.

۷-  کامیون های وارداتی، باید شرایط زیست محیطی، استانداردها و شرایط لازم برای حمل ‌و نقل بین‌ المللی و ورود به کشورهای اروپایی را دارا باشند.

شرایط کامیون های اسقاطی:

۱-  واردات هر یک دستگاه کامیون منوط به اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون که از زمان ساخت آن بیش از بیست و پنج (۲۵) سال گذشته باشد و ظرفیت آن نیز می ‌تواند حداکثر سه (۳) تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد. در این مرحله، ظرفیت کامیون اسقاطی مندرج در کارت مشخصات وسیله نقلیه حداقل پانزده (۱۵) تن می ‌باشد.

۲-  کامیون مورد اسقاط باید فعال در بخش حمل‌ و نقل عمومی و دارای معاینه فنی معتبر در زمان اسقاط (برابر اسناد ثبتی در سامانه‌ های سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده ‌ای) باشد.

۳-  به ازای اسقاط کامیون، پس از تایید سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ ای، سود بازرگانی کامیون وارداتی بیست و پنج (۲۵) درصد توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران کاهش می ‌یابد.

شرایط واردکنندگان برای نوسازی ناوگان برون ‌شهری:

۱-  کارخانجات تولید کننده کامیون، شرکت ‌های واردکننده کامیون ‌های سنگین دارای مجوز از وزارت «صمت»، شرکت ‌های حمل ‌و نقل توانمند دارای مجوز از سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ ای، مالکین وسایل نقلیه فرسوده می ‌توانند مبادرت به واردات کنند.

۲- در مرحله اول، سقف میزان واردات در هر درخواست توسط کارخانجات تولید کننده داخلی خودروهای سنگین یک هزار (۱۰۰۰) دستگاه، شرکت های حمل ‌و نقل توانمند یکصد (۱۰۰) دستگاه، شرکت‌ های وارد کننده کامیون ‌های سنگین پنجاه (۵۰) دستگاه و مالکان حقیقی و حقوقی وسایل نقلیه فرسوده ده (۱۰) دستگاه می‌ باشد.

۳-  ارائه درخواست جدید در مراحل بعد، منوط به واردات هشتاد درصد (۸۰) درخواست مرحله قبلی می ‌باشد.

۴-  هر کدام از ذینفعان بسته به نوع مدل کامیون وارداتی مورد درخواست، باید مستندات و مدارک مربوط به استاندارد روز و اجباری ایمنی و کیفیت از سازمان ملی استاندارد کشور، استاندارد روز و اجباری آلایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست، تاییدیه خدمات پس از فروش از وزارت «صمت» (صنعت و معدن و تجارت) را تهیه و به سازمان ارائه کنند .

۵-  منشاء ارز مورد نیاز برای واردات باید خارج از کشور و مورد تایید بانک مرکزی باشد.

نکات قابل توجه برای نوسازی ناوگان برون ‌شهری:

۱-  ذینفعان تا بعد از ترخیص کامیون از گمرک ایران حق هیچ‌ گونه ثبت نام یا درخواست و اخذ وجه از خریداران را ندارند. لذا از هرگونه پرداخت به افراد مدعی در این مرحله خودداری شود.

۲- سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ ای هیچ‌ گونه مسئولیتی در قبال تحویل کامیون توسط وارد کننده به خریدار ندارد. بنابراین خریداران ‌باید در این خصوص با دقت نظر و تحقیق و بررسی کامل در مراحل ثبت نام و خرید اقدام کنند.

۳-  متقاضیان دریافت خودرو وارداتی از موعدی که متعاقباً اعلام خواهد شد، صرفا به ذینفعان مورد تأیید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ‌ای که مراحل اخذ مجوزهای لازم را طی کرده ‌اند مراجعه کنند. این فهرست متعاقبا در سایت سازمان اطلاع‌ رسانی خواهد شد.

۴-  به محض ترخیص کامیون از گمرک ایران، اطلاعات واردکنندگان، نوع و تعداد کامیون‌ های وارداتی در سایت سازمان ارائه و در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت.

۵-  قیمت تمام شده ناوگان توسط مراجع ذی‌صلاح و نظارتی با توجه به قرارداد خرید خارجی ناوگان تعیین و ملاک عمل برای عرضه در داخل کشور قرار خواهد گرفت.

۶-  هرگونه اطلاعیه دیگری در خصوص واردات و نوسازی ناوگان حمل ‌و نقل عمومی موضوع این اطلاعیه فاقد اعتبار بوده مگر آن که منحصرا در سایت سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ ای درج شده باشد.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4452

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.