0

ما می خواهیم باری را از دوش ناوگان حمل و نقل برداریم

  • کد خبر : 4210
  • 09 دی 1399 - 11:38
ما می خواهیم باری را از دوش ناوگان حمل و نقل برداریم
روح اله لطیفی سخنگوی گمرک در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری موج توسعه درباره ترخیص کامیون ها و طرح جایگزینی خودروهای سنگین به نکاتی اشاره کرد که  می خوانید:

ثبت سفارش به عهده وزارت صمت است

روح اله لطیفی سخنگوی گمرک در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری موج توسعه درباره ترخیص کامیون ها و طرح جایگزینی خودروهای سنگین به نکاتی اشاره کرد که  می خوانید:

لطیفی سخنگوی گمرک اظهار داشت: ما به عنوان گمرک باید چند موضوع را کنترل کنیم؛ مثلا اینکه کالا منشا ارز دارد یا خیر، یعنی بدانیم قرار است این کامیون با چه پولی خریداری شود.

وی با اشاره به اینکه کامیون ها برای ترخیص باید استانداردهای لازم را از سازمان استاندارد و سازمان راهداری داشته باشند، گفت: برای دادن مجوز تردد کامیون اولین قانون این است که خرید از شرکت های اروپایی باشد.

او بیان کرد: بررسی منشا ارز یا به عبارتی تخصیص و تامین ارز اولین نکته قابل توجه است و پس از آن اظهار گمرک که چطور و چه شرایطی مشمول این کالای وارداتی می شود، از درجه اهمیت برخوردار است.

مهلت قانونی ۳ سال تعیین شده است

سخنگوی گمرک تاکید کرد: هر کالایی به خصوص کامیون، باید استانداردها و مجوزهای تعریف شده را داشته باشد تا اجازه ترخیص بگیرد، مهمتر اینکه مهلت قانونی برای این کامیون ها ۳ سال تعیین شده، از این مهلت  ۳ سال نباید حتی یک روز بگذرد.

لطیفی تصریح کرد: در صورتی که تمام مراحل و روند قانونی انجام و در آخرعوارض دولتی پرداخت شد، ترخیص کالا انجام می شود.

وی گفت: برای ترخیص همه کالاها روال این طور است؛ ابتدا ثبت سفارش انجام شده، منشا ارز که همراه با کد رهگیری بانک است و همان تخصیص و تامین ارز بررسی شود، اظهار گمرکی و مجوزهای لازم صادر و در آخر حقوق و عوارض دولتی پرداخت شود.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: برای این محموله (کامیون) مهلت زمانی وجود دارد، چون قانونگذار برای آن محدودیت زمان تعریف کرده، اینکه چطور می توان از سازمان راهداری مجوز گرفت و از رده خارج کردن و تعداد مجاز کامیون که می توان وارد کرد، به سازمان راهداری مرتبط است.

گمرک فقط کنترل کننده است

گمرک فقط کنترل کننده است/طرح جایگزینی خودروهای سنگین

وی درباره طرح جایگزینی خودروهای سنگین ادامه داد: مجوزها در ثبت سفارش افراد تاثیر دارند، ثبت سفارش به عهده وزارت صمت است و گمرک فقط کنترل کننده است.

لطیفی بیان داشت: گمرک برای ترخیص کالا با کنترل مواردی مانند این که بانک مرکزی ارز را چطور تعریف کرده، وزارت صمت ثبت سفارش را انجام داده یا خیر، بررسی مجوزهای استاندارد و سازمان راهداری و مرحله آخر اظهار گمرک و پرداخت عوارض دولتی ترخیص انجام می دهد.

او تصریح کرد: گمرک خودش مجوزی صادر نکرده، پارامتری را اضافه یا کم نمی کند. ریاست جمهوری مجوز برای ورود کامیون ها، نوسازی ناوگان و از رده خارج کردن کامیون های فرسوده و قدیمی را داده و در همان جا تکلیف را برای ارگان ها و سازمان های دولتی مشخص کرده است.

سخنگوی گمرک با بیان اینکه طرح جایگزینی خودروهای سنگین و ترخیص کامیون ها پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی است، افزود: مجوزها و اعمال قانون سازمان راهداری براساس تعیین تکلیف مصوبه است.

رویه های طرح جایگزینی خودروهای سنگین مانند سایر کالاهاست

او همچنین اظهار داشت: ثبت سفارش براساس این چارچوب انجام می شود که چه کامیون هایی و به چه کسانی می توانند مجوز بدهند و سایر مجوزها نیز مطابق با مصوبه دولت و رویه های گمرکی که برای همه کالاها یکسان است، ضمیمه می شود.

به گفته لطیفی گمرک کار اضافه ای ندارد، این تصور ایجاد نشود که گمرک خودش قانون گذاراست، مجری است و اگر به قانون عمل نکند، یقه خودش را می گیرد.

او تاکید کرد: برای ترخیص همه کالاها گمرک فقط مجری است، ولی این کامیون ها کالای دست دوم هستند و طبیعی است که حساسیت روی آن بیشتر باشد، قرار نیست یک کامیون دودزا را از رده خارج کرده، یک کامیون دودزاتر را جایگزین کنیم.

وی با اشاره به اینکه ممکن است این کامیون ها با عمر سه ساله ایراد داشته باشند، افزود: مسئولیت قابلیت تردد خودروها با ما نیست. قطعا خودرویی که ۳ سال کار کرده با خودروی صفر استانداردهای متفاوتی دارد.

محیط زیست و استاندارد به سلامت و حمل و نقل کمک می کنند

به گفته سخنگوی گمرک ما می خواهیم باری را از دوش ناوگان حمل و نقل برداریم نه اینکه باری اضافه شود. در تمام دنیا برای مباحث محیط زیست و استانداردها که هم به سلامت و هم به حمل و نقل کمک می کند، پارامترهایی مشخص تعریف می کنند در کشور ما هم این مجموعه ها باید مجوزهایی را بدهند.

لطیفی گفت: همه دوست دارند به راحتی کالایی را وارد یا خارج کنند، ما چالشی نداریم وقتی هر فرد یا شرکتی مجوز داشته باشد. فقط کامیون نیست، هزاران محموله در گمرک وارد یا خارج می شود که هرکدام استانداردهای خودش را دارد و سازمان های مختلفی در آن دخیل هستند، گمرک هم موظف است براساس آن عمل کند.

سیستم مجوزها در گمرک الکترونیکی است

او تاکید کرد: هر شرکتی که در حوزه واردات یا صادرات فعالیت می کند، اگر مسیر را درست طی کند و مجوزهایش را به موقع بگیرد، گمرک نیز راحت تر روند را پیش می برد.

سخنگوی گمرک افزود: هر کدام از مراحل که گمرک هم در آنها دخیل نیست انجام نشود، اختلال ایجاد می شود، چون سیستم مجوزها در گمرک الکترونیکی است و اگر یک مرحله به درستی انجام نشود، نمی توان وارد مرحله بعدی شد، بنابراین باید همه مراحل به موازات پی گیری و انجام شود.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4210

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.