تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ بهمن , ۱۴۰۲ 5 شعبان 1445 Wednesday, 14 February , 2024
1

مستهلک کردن بدهی های انباشت خودروسازان زیر سایه بازسازی ناوگان حمل و نقل

  • کد خبر : 4307
  • ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
مستهلک کردن بدهی های انباشت خودروسازان زیر سایه بازسازی ناوگان حمل و نقل
حسین زندی، رئیس اتحادیه حمل و نقل درون شهری گفت: طرح جایگزینی خودرو که سازمان راهداری ارائه داد و قرار شد خودروهای اروپایی مدل هایی که زیر سه سال کارکرد دارند را جایگزین خودروهای فرسوده کنند.

بازسازی ناوگان حمل و نقل

بازسازی ناوگان حمل و نقل موضوع گفتگوی اختصاصی پایگاه خبری موج توسعه با حسین زندی، رئیس اتحادیه حمل و نقل درون شهری است. او درباره طرح جایگزینی خودروهای فرسوده توضیحاتی به شرح زیر داد:

حسین زندی، رئیس اتحادیه حمل و نقل درون شهری گفت: طرح جایگزینی خودرو که سازمان راهداری ارائه داد و قرار شد خودروهای اروپایی مدل هایی که زیر سه سال کارکرد دارند را جایگزین خودروهای فرسوده کنند.

او افزود: هدف از این طرح درواقع بازسازی ناوگان حمل و نقل است با اینکه مدتی از اعلام این طرح گذشته اما معتقدند از ارز خارجی نمی توان استفاده کرد.

وی بیان کرد: فقط از ارز حاصل از صادرات می توان واردات خودرو انجام داد که این ارز را هم تا حالا هیچکس برای این موضوع تخصیص نداده و تعداد زیادی خودرو در گمرک بازرگان مانده و ترخیص نشده است.

بلاتکلیف ماندن خودروهای مانده در گمرک

رئیس اتحادیه حمل و نقل درون شهری با اشاره به بلاتکلیف ماندن خودروهای مانده در گمرک افزود: برای اجرای این طرح کارهایی انجام شده ولی  اساسی نبوده و بازسازی ناوگان حمل و نقل باری جاده ای تا حالا انجام نشده است.

او تاکید کرد: برای بازسازی ناوگان حمل و نقل و تخصیص ارز حاصل از صادرات حدود ده ماه گذشته ولی تاکنون ریالی، دلاری و یورویی به این موضوع اختصاص داده نشده است.

او تصریح کرد: دولت تا حالا یا امکانش را نداشته یا اراده نداشته که ارزی برای این کار اختصاص بدهد، تنها راهکار این است که همان طور که طلا و  ارز را می توانند از خارج وارد کنند، اجازه بدهند ارز اشخاص وارد شود.

به گفته زندی اگر خودرو وارد شود، معضل بازسازی ناوگان حمل و نقل را حل شده و این طرح را پوشش می دهد.

وی بیان کرد: شرکت هایی مانند ایران خودرو دیزل، سایپا دیزل و ماموت دیزل می خواهند متولی واردات خودرو شوند و مسئولیت این بازسازی را به دست بگیرند که این امکان پذیر نیست.

طرح راهداری برای بازسازی ناوگان حمل و نقل

او معتقد است باید به اشخاص هم اجازه بدهند که این خودروها را وارد کنند تا ۸۰ درصد معضل این موضوع حل شود.

او تاکید کرد: خودروسازان به دنبال مستهلک کردن بدهی های انباشت گذشته شان هستند در حالی که این طرح راهداری برای بازسازی ناوگان حمل و نقل است.

به گفته زندی خودروسازان بسیار ظریف این طرح را با بدهی ها و گرفتاری های خودشان خلط کردند و این درست نیست.

رئیس اتحادیه حمل و نقل درون شهری ادامه داد: مردم می خواهند خودرویشان را بازسازی کنند، مثلا شخص می تواند یک دستگاه خودرو، شرکت ها ده دستگاه و کارخانه ها ۱۰۰۰دستگاه وارد کنند.

او با بیان اینکه نباید این طرح در انحصارخودروسازی سایپا، ایران خودرو یا ماموت باشد، گفت: باید اشخاص و شرکت های توانمند هم واردات انجام دهند ولی این خودروسازان با قدرتی که دارند در مدت ده ماهی که از اجرای این طرح گذشته به هر شکلی که توانستند جلوگیری کردند.

این طرح به اتحادیه مرتبط نیست

او افزود: این طرح به اتحادیه مرتبط نیست هر شخصی می تواند یک دستگاه خودرو وارد کند، به این شکل که مثلا یک خودروی ۲۵ ساله را اسقاط کرده مبلغی برای تعرفه گمرک پرداخت و خودروی مورد نظر را پلاک کند.

زندی اظهار داشت: این طرح دولتی و متولی آن راهداری است، رئیس بانک مرکزی با سایر مسئولان و خودروسازان چندین جلسه برگزار کردند و هر بار قول دادند این معضلات برطرف شود ولی تا کنون این معضلات برطرف نشده است.

او گفت: اگر این طرح با همراهی اتحادیه ها انجمن ها و شرکت های خصوصی بهتر اجرا می شد در صورتی که دولت تاکید کرده فقط با ارزی که ناشی از صادرات است واردات انجام شود.

به گفته او این نوع ارز کفایت نمی کند  و به صرفه نیست، منابع و ارزهای دیگری وجود دارد که بتواند این کار را انجام بدهد ولی متاسفانه با تمام درخواست هایی که در طول این مدت شده، موافقت نمی کنند.

سرمایه ملی در حال دود شدن است

زندی تصریح کرد: کامیون های فرسوده هرکدام ۲ تا ۲ و نیم برابر کامیون های نو مصرف سوخت دارند و مدتی پیش موضوعی را برآورد کردیم که اگر دولت به ازای دادن یک تریلر نو، یکی از تریلی های قدیمی را آتش بزند باز هم به نفع دولت است.

او افزود: مصرف خودروی فرسوده طوری است که می توان گفت سرمایه ملی در حال دود شدن است ولی خودروی روز اروپا علاوه بر موارد مثبت دیگر، زیر ۳۰ لیتر سوخت مصرف می کند.

او گفت: اگر دولت نمی تواند ارز اختصاص بدهد، اشخاص از خارج می توانند سرمایه گذاری کنند. با این کار جذب سرمایه خارجی انجام می شود.

وی در پایان تاکید کرد: خواهش ما این است که اجازه بدهند پول پاک وارد شده، با این ارز واردات خودرو انجام شود درواقع با ارز اشخاص نوسازی ناوگان حمل و نقل انجام شود.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4307

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.