تاریخ : جمعه, ۲۷ بهمن , ۱۴۰۲ 7 شعبان 1445 Friday, 16 February , 2024
2

کاهش قیمت ۳۰ تا ۴۰ میلیون‌تومانی خودروهای وارداتی از ابتدای سال جاری

  • کد خبر : 4989
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
کاهش قیمت ۳۰ تا ۴۰ میلیون‌تومانی خودروهای وارداتی از ابتدای سال جاری
در شرایطی که بازار خودرو با رکود شدیدی مواجه است ، به‌نظر می‌رسد خودروهای خارجی با خبر احتمال آزادسازی واردات خودرو در دولت آینده مسیر نزولی قیمت خودرو را پیش گرفته و به استقبال واردات می‌روند.

در شرایطی که بازار خودرو با رکود شدیدی مواجه است ، به‌نظر می‌رسد خودروهای خارجی با خبر احتمال آزادسازی واردات خودرو در دولت آینده مسیر نزولی قیمت خودرو را پیش گرفته و به استقبال واردات می‌روند.

بررسی‌ها از بازار خودروهای وارداتی در محدوده عباس‌آباد تهران طی روزهای نخست هفته، از افت ۳۰ تا ۴۰میلیون‌تومانی قیمت خودروهای خارجی درمقایسه با ابتدای امسال حکایت دارد و این روزها بازار خودرو همچون دیگر بازارها درشرایط انتظار به‌سر می‌برد.

به‌سرانجام رسیدن برجام، برداشته شدر شرایطی که بازار خودرو با رکود شدیدی مواجه است ، به‌نظر می‌رسد خودروهای خارجی با خبر احتمال آزادسازی واردات خودرو در دولت آینده مسیر نزولی قیمت خودرو را پیش گرفته و به استقبال واردات می‌روند.دن احتمالی تحریم‌ها، انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری و آزاد شدن احتمالی واردات خودرو دلایلی است که بازار خودروهای خارجی را نیز با یک رکود و سکون همراه کرده است و همه به‌نوعی منتظر هستند تا ببینند بالاخره نتیجه این پیش‌بینی ها چه‌خواهد بود.
درحالی که در یکی دو سال گذشته قیمت‌گذاری خودروهای خارجی درنهایت به‌یک عامل اصلی یعنی نرخ ارز وابسته بود و دارندگان این خودروها، آن‌ها را متاثر از قیمت خودروهای داخلی ارزش‌گذاری می‌کردند، اما حالا افزایش تدریجی قیمت داخلی‌ها و نرخ دلار نیز نتوانست مانع از کاهش قیمت چهارچرخ‌های خارجی شود.

ین روزها این خودروها با نرخی حدود ۱۰ درصد کمتر از قیمت‌های ابتدای سال، قیمت‌گذاری می‌شوند. درچنین شرایطی کارشناسان بازار خودرو معتقدند که با وجود افت قیمت‌ها، اما همچنان خرید و فروش در کمترین میزان ممکن است. در هفته‌های گذشته و با حرکت نزولی آرام ارز، بازار دوباره درحال سر و شکل گرفتن بود که ناگهان نرخ دلار دوباره به‌کانال ۲۴ هزارتومان بازگشت و خریداران و فروشندگان را به‌حالت انتظار فرو برد.
همچنین برخی نمایشگاه‌داران معتقدند انتخابات آینده ریاست‌جمهوری و نظر رئیس دولت آینده درخصوص واردات خودروهای خارجی می‌تواند در این زمینه بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

هرچند مستقر شدن دولت آینده، روی کار آمدن کابینه جدید و درنهایت تصمیم‌گیری درباره آزاد شدن واردات خودرو، دست‌کم تا سال ۱۴۰۱ زمان‌بر خواهد بود. از طرفی باید گفت درحال حاضر، بازار خودروهای چینی درحال سبقت گرفتن از خودروهای وارداتی است. تا جایی که اکنون همه‌روزه شاهد رونمایی از خودروهای مونتاژی جدید چینی هستیم که به‌طور قطع مربوط به‌قراردادهایی از گذشته بوده است.

البته اگر در ادامه از تحریم خارج نشده و سیستم عملیات بانکی به‌روال سابق بازنگردد، همین خودروسازان نیز با مشکل مواجه می‌شوند. همچنین درصورت اجرایی شدن برجام، حتی اگر نرخ ارز پایین نیاید، از آنجا که زمزمه ورود خودروهای مدل ۲۰۲۱ به‌بازار ایران بر سر زبان‌ها می‌افتد، اثر روانی خود را خواهد داشت. برخی کارشناسان احتمال می‌دهند خارجی‌ها بخواهند بخشی از بدهی خود را به‌ایران در قالب کالاهای تمام‌شده‌ای از جمله خودرو پرداخت کنند و همه این‌ها به‌معنای پیش‌بینی کاهش قیمت خودروهای موجود است.

بررسی‌ وضعیت بازار حکایت از آن دارد که تنها افرادی که نیاز به‌پول دارند، خودروهای خود را درمعرض فروش می‌گذارند. همچنین کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند واردات خودرو به‌کشور همچنان ممنوع بماند و شرایط بازار این دسته از چهارچرخ‌ها به‌همین منوال پیش برود. البته در صورت ثبات بازار ارز این احتمال وجود دارد که مسئولان مربوطه نه‌تنها دست از مدیریت بازار و منابع ارزی بردارند، بلکه به‌سمت لغو ممنوعیت واردات خودرو نیز حرکت کنند.

دو متغیر اثرگذار روی نرخ ارز و برنامه دولت برای تداوم مدیریت منابع ارزی را باید در سرانجام توافق‌نامه برجام و همچنین آزاد شدن منابع ارزی بلوکه‌شده کشور جست‌وجو کرد. بعد از روی کار آمدن دولت جدید در ایالات‌متحده آمریکا شاهدیم که اخباری در ارتباط با بازگشت این کشور به‌توافق‌نامه برجام به‌گوش می‌رسد که چنانچه این اخبار رنگ واقعیت به‌خود بگیرند، این مساله می‌تواند انگیزه دولت را برای مدیریت منابع ارزی کاهش دهد.

همین مساله می‌تواند سبب شود تا بار دیگر شاهد ورود خودرو به‌کشور باشیم. در روزهای گذشته هر دستگاه خودرو سانتافه صفرکیلومتر مدل ۲۰۱۷ نزدیک به‌یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، هر دستگاه فولکس‌واگن تیگوان صفرکیلومتر مدل ۲۰۱۸ حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان صفرکیلومتر مدل ۲۰۱۸ نزدیک به‌یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و همچنین در دسته مونتاژی‌ها هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۸ صفر کیلومتر ۸۳۰ میلیون‌تومان و هر دستگاه مزدا ۳ مدل ۹۸ کمتر از ۸۷۰ میلیون‌تومان قیمت داشتند.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4989

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.