تاریخ : شنبه, ۲۸ بهمن , ۱۴۰۲ 8 شعبان 1445 Saturday, 17 February , 2024
3

آسیب های فضای مجازی برای کودکان و راهکارهای مقابله با آن

  • کد خبر : 4434
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
آسیب های فضای مجازی برای کودکان و راهکارهای مقابله با آن
آسیب های فضای مجازی برای کودکان یکی از موضوعات مهم برای مادرانی است که به موارد روانشناختی فرزندانشان اهمیت می دهند. اینترنت مزایای متعددی دارد و با استفاده از آن می ‌توان با هرکسی در هرکجای این کره خاکی ارتباط برقرار کرد، با چند کلیک ساده یا لمس صفحه ‌نمایش با علوم و فنون مختلف آشنا می شویم.

آسیب های فضای مجازی برای کودکان

آسیب های فضای مجازی برای کودکان یکی از موضوعات مهم برای مادرانی است که به موارد روانشناختی فرزندانشان اهمیت می دهند.

اینترنت مزایای متعددی دارد و با استفاده از آن می ‌توان با هرکسی در هرکجای این کره خاکی ارتباط برقرار کرد، با چند کلیک ساده یا لمس صفحه ‌نمایش با علوم و فنون مختلف آشنا می شویم.

برخی افراد کارها و پروژه‌های مختلف مانند معاملات مالی و بانکی را بی ‌دغدغه و به ‌سادگی به ‌صورت دورکاری انجام می دهند ولی فضای اینترنت ضرر و زیان ‌هایی نیز دارد.

کودکانی که زمان زیادی در فضای مجازی سپری می ‌کنند ممکن است گرفتار احساس انزوا و افسردگی شوند. هرچه کودک بیشتر در فضای مجازی وقت بگذراند، برای تعامل رو در رو با اعضای خانواده و دوستان زمان کمتری خواهد داشت.

احساس بی ‌حوصلگی

ایجاد هیجانی که در فضای مجازی است، ماهیتی مصنوعی و غیرطبیعی دارد و به همین خاطر، ممکن است کودکی که زیاد در این فضا وقت می ‌گذراند، فعالیت ‌های معمول روزانه خود را کسل‌ کننده بداند و احساس بی ‌حوصلگی کرده زود خسته شود.

نکته دیگر حجم فوق‌ العاده زیاد اطلاعات مختلف در فضای مجازی است که می ‌تواند رشد شناختی کودک را تحت ‌تاثیر قرار دهد و منجر به بروز نشانه‌ ها و علائمی چون استرس و خستگی مفرط در او شود.

کودکانی که دسترسی به اینترنت برایشان آسان و بی‌ دردسر است و زمان زیادی را در آن سپری می‌ کنند به ‌مرور زمان نمی توانند بین خیال و واقعیت تفاوت قائل شوند.

از سوی دیگر در فضای مجازی هرکس هرچه بخواهد منتشر می‌ کند و کودک این مطالب را بدون محدودیت می بیند که شاید برای سن او و میزان درکش مناسب نباشد، در نتیجه مرز بین خیال و واقعیت کمرنگ و کمرنگ ‌تر می ‌شود.

چاقی و اضافه‌ وزن مهم ‌ترین تهدید

محتوای خشونت ‌آمیز یا حاوی صحنه‌ های جنسی پیامدهای بد و ناخوشایندی برای کودکان خواهد داشت و موجب افزایش رفتارهای پرخاشگرانه، بی‌اعتنایی نسبت به درد و رنج دیگران می شود.

کم ‌تحرکی و به‌ دنبال آن چاقی و اضافه‌ وزن مهم ‌ترین تهدیدهایی هستند که با استفاده افراطی از فضای مجازی کودکان را در معرض خطر قرار می‌ دهد.

ساعتی که کودکان در طول هفته صرف استفاده از کامپیوتر و گوشی هوشمند می‌ کنند رو به افزایش است و ساعت هایی که باید ورزش و سایر فعالیت‌های بیرون از خانه داشته باشند کمتر شده است.

کم ‌تحرکی رشد جسمانی کودک را تحت‌ تاثیر قرار می ‌دهد، حال اگر چاقی و اضافه ‌وزن هم به آن اضافه شود، ممکن است به خطر ابتلای کودک به دیابت در دوران کودکی دامن بزند.

راهکار مقابله با آسیب های فضای مجازی

بروز برخی اختلال‌ های حرکتی، خستگی چشم و در پی آن سردرد از دیگر آسیب ‌هایی است که سلامت جسمانی کودکان را تهدید می کند.

برخی کودکان دچار اختلالات خواب می شوند مثلا کم خوابی یا راحت به خواب نمی ‌روند که به ‌مرور سلامت جسمانی شان را هم تحت‌ تاثیر قرار خواهد داد.

بهترین راهکار این است که کودک را از عضویت در شبکه ‌های اجتماعی منع کنید. به کودکتان گوشزد کنید وقتی بزرگ‌تر شد به ‌اندازه کافی برای وقت ‌گذراندن در این شبکه ‌ها فرصت خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4434

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.