تاریخ : پنج شنبه, ۲۶ بهمن , ۱۴۰۲ 6 شعبان 1445 Thursday, 15 February , 2024
1

انحلال ایران خودرو دیزل و ابهام در ادامه فعالیت آن

  • کد خبر : 4288
  • ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
انحلال ایران خودرو دیزل و ابهام در ادامه فعالیت آن
ایران خودرو و سایپا در چند دهه گذشته هر سال خواهان مجوز افزایش قیمت خودرو بوده و قیمت‌ های رسمی را پوشش دهنده هزینه‌ ها و بهای تمام شده خود نمی ‌دانند.

انحلال ایران خودرو دیزل

ایران خودرو و سایپا در چند دهه گذشته هر سال خواهان مجوز افزایش قیمت خودرو بوده و قیمت‌ های رسمی را پوشش دهنده هزینه‌ ها و بهای تمام شده خود نمی ‌دانند.

گران شدن قیمت خودرو به خواسته همیشگی خودروسازان تبدیل شده است و در این راستا برخی کارشناسان معتقدند لابی خودروسازان توانست موافقت شورای رقابت را برای افزایش قیمت محصولاتشان جلب کند.

هفته گذشته شورای رقابت به آزادسازی قیمت ۴۵ درصد از خودرو‌های داخلی رای داد و این اقدام به نام فرمول جدید قیمت ‌گذاری مطرح شده که درواقع همان مجوز گران شدن محصولاتشان است.

به نقل از دیدار نیوز و براساس گزارش حسابرس رسمی، در ایران خودرو، ۱۱ شرکت فرعی، اساسا حسابرسی نشده ‌اند و در واقع صحت اطلاعات مالی این ۱۱ شرکت مشخص نیست.

زیان انباشته ایران خودرو

صورت ‌های مالی ۳ شرکت فرعی و ۶ شرکت وابسته نیز در صورت مالی تلفیقی ایران خودرو منعکس نشده است که در صورت انعکاس وضعیت بدهی‌ ها و زیان ایران خودرو تغییر می ‌کند و افزایش می ‌یابد.

 به گزارش سازمان حسابرسی صورت‌ های مالی ۱۱ شرکت فرعی حسابرسی نشده، جمع دارایی‎ها، بدهی‎ها و درآمد آن‌ها به ترتیب مبالغ ۶۴ هزار و ۵۸۱ میلیارد ریال، ۵۷ هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال و ۳۱ هزار و ۸۲ میلیارد ریال است.

سود و زیان عملیاتی به لحاظ حسابداری و در تحلیل صورت ‌های مالی از آن رو حائز اهمیت است که نشان می ‌دهد وضعیت یک شرکت به لحاظ موضوع اصلی فعالیت یک شرکت به چه نحو است.

موضوع اصلی فعالیت ایران خودرو، ساخت اتومبیل است و این شرکت از این محل ماموریت اصلی خود که فلسفه وجودی آن است، هر سال متحمل زیان می‌شود.

زیان انباشته شرکت‌های فرعی و زیرمجموعه

حسابرس تاکید داشت: نتایج عملیات گروه و شرکت در سال مالی مورد گزارش به ترتیب به مبالغ ۱۱۳ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال و  ۵۲ هزار و ۶۰۱ میلیارد ریال منجر به زیان شده است.

زیان انباشته گروه و شرکت در پایان سال مالی مورد گزارش به ترتیب بالغ بر مبلغ  ۲۷۵ هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال و ۱۴۴ هزار و ۳۳۶ میلیارد ریال شده است.

زیان ‌دهی از محل اصلی فعالیت شرکت صرفا مختص شرکت اصلی ایران خودرو نیست و شرکت‌ های زیرمجموعه نیز از موضوع اصلی فعالیت خود متحمل زیان عملیاتی و انباشته هستند.

انحلال ایران خودرو دیزل یا ادامه فعالیت

ایران خودرو دیزل از شرکت زیرمجموعه مهم در ایران خودرو است که مسئولیت تولید خودرو‌های سنگین را بر عهده دارد. این شرکت نیز به لحاظ ساختار مالی در وضعیتی اسفناک و آشفته قرار دارد توانایی آن برای ادامه فعالیت در ابهام قرار دارد.

روند زیان ‌دهی سنوات اخیر فعالیت ‌های عملیاتی، وجود زیان انباشته بیش از سرمایه شرکت، عدم وصول بخش عمده ‌ای از مطالبات و نیز عدم تسویه تسهیلات مالی دریافتی، موجب شده هر ساله هزینه‌ های مالی عمده‌ ای به شرکت تحمیل شود.

بابت تامین مالی انجام شده از طرف شرکت ایران خودرو (سهامدار اصلی) طی سال مورد گزارش، شرکت متحمل مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال هزینه مالی شده است.

کل هزینه مالی سال جاری شرکت ۸ هزار و ۴۴۳ میلیارد ریال و سال قبل ۸ هزار و ۳۹۹ میلیارد ریال که روند افزایش هزینه ‎های مالی تداوم داشته و شرکت با توجه به صورت وضعیت مالی از ساختار مالی مناسب برخوردار نیست.

ابهام نسبت به توانایی شرکت 

همچنین مبلغ ۲۶ و ۴۴۷ میلیارد ریال از بدهی ‌های دیگران توسط شرکت تضمین شده است. مراتب فوق نشان هنده وجود ابهام نسبت به توانایی شرکت و ادامه فعالیت آن است و تردید قابل ملاحظه ایجاد می ‌کند.

زیان انباشته ایران خودرو دیزل به ۱۱ برابر سرمایه این شرکت رسیده و طبق قانون تجارت باید در مورد انحلال آن تصمیم گیری شود.

بنا به گزارش سازمان حسابرسی زیان انباشته شرکت در تاریخ صورت وضعیت مالی بدون در نظر داشتن آثار موارد مندرج در بند‌های ۵ الی ۷ این گزارش، مبلغ ۵۵ هزار و ۱۴۳ میلیارد ریال و حدود ۱۱ برابر سرمایه ثبت شده است.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4288

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.