تاریخ : دوشنبه, ۲۱ اسفند , ۱۴۰۲ 2 رمضان 1445 Monday, 11 March , 2024
1

امسال چه خودرو هایی مشمول مالیات هستند؟

  • کد خبر : 5375
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
امسال چه خودرو هایی مشمول مالیات هستند؟
بر اساس قانون بودجه امسال، خودروهايي که قيمت آن‌ها بالاي يک ميليارد تومان باشد، مشمول پرداخت ماليات هستند. عبدالرضا ارسطو، کارشناس اقتصادي، با اشاره به اخذ ماليات از خودروهاي لوکس، اظهار داشت

بر اساس قانون بودجه امسال، خودروهايي که قيمت آن‌ها بالاي يک ميليارد تومان باشد، مشمول پرداخت ماليات هستند.
عبدالرضا ارسطو، کارشناس اقتصادي، با اشاره به اخذ ماليات از خودروهاي لوکس، اظهار داشت: ماليات بر خودروهاي لوکس، نخستين‌بار در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مصوب شد. نمايندگان مجلس تصويب کردند که خودروهاي بالاي ۷۰۰ ميليون تومان به ميزان ۰.۲ درصد ارزش آن‌ها مشمول ماليات شوند.
او افزود: اين ماليات در سال ۹۹ هيچ‌گونه وصولي نداشت. بر اساس بررسي‌هاي ما دولت حتي آيين‌نامه اجرايي آن را در سال ۹۹ ابلاغ و تصويب نکرده است. در قانون بودجه ۱۴۰۰، نمايندگان مجلس با تکميل و تغيير ماليات بر خودروهاي لوکس، آن را دوباره مصوب کردند.
پيش‌بيني درآمد ۶ هزار و ۶۰۰ ميليارد توماني از محل ماليات خودروهاي لوکس اين کارشناس اقتصادي با اشاره به نرخ اخذ اين ماليات، بيان کرد: اين قانون به صورت پلکاني براي خودروهاي بالاي يک ميليارد تومان تصويب شد.

به اين صورت که خودروهاي بين ۱ تا ۱.۵ ميليارد تومان نسبت به مازاد يک ميليارد تومان، يک درصد و خودورها تا ۳ ميليارد تومان، ۲ درصد و خودروهاي بالاي ۴.۵ ميليارد تومان با نرخ ۴ درصد مشمول ماليات مي‌شوند.

اين نوع ماليات در طبقه‌بندي نظام مالياتي، ذيل ماليات بر دارايي و ثروت قرار مي‌گيرد و با ماليات بر درآمد، تفاوت‌هايي دارد. ارسطو، ادامه داد: در ماليات بر خودروهاي لوکس، تنها مالکيت خودرو بدون توجه به اين‌که ميزان آلاينده بودن آن چقدر است و بدون توجه به حجم موتور، با در نظر گرفتن معيار قيمت، مشمول ماليات شده‌ است.

در قانون بودجه امسال حدود ۶ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان از اين محل درآمد مالياتي، پيش‌بيني شده است. دولت مکلف بوده است که تا انتهاي خرداد، آيين‌نامه اجرايي آن را تصويب کند، اما تاکنون خبري از تصويب آن نيست.

بر اساس گزارش درآمدهاي مالياتي، سه ماهه ابتداي امسال نيز رقمي از اين محل، وصول نشده است. ارسطو با اشاره به نقدهايي که به اين قانون وارد است، تصريح کرد: درباره اين ماليات، اختلاف نظرهايي ميان کارشناسان و فعالان بازار وجود دارد. يکي از اختلافات، اين است که تعريف ما از خودروي لوکس چه مي‌تواند باشد؟
هدف اخذ ماليات از خودرو در ساير کشورها، تنظيم‌گري بازار است او افزود: در قانون بودجه امسال و سال گذشته، خودروهاي بالاي يک ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان لوکس قلمداد شده‌اند.

در حالي که در کشورهاي دنيا خودروهايي با شاخص و نشان‌هايي خاص، خودروي لوکس معرفي و مشمول ماليات‌هاي مضاعف شده‌اند. البته تقريبا در بسياري از کشورهاي دنيا مالکيت خودرو به صورت دوره‌اي و سالانه مشمول ماليات مي‌شود، اما از آن به عنوان ابزاري جهت تنظيم‌گري بازار و محيط زيست استفاده کردند.

اين کارشناس اقتصادي، تأکيد کرد: در کشور ما نيز در گذشته، در قانون ماليات بر ارزش افزوده، چند الگوي ماليات بر خودرو داشتيم. البته ارقامي که خودروها را مشمول مي‌کرد، بسيار پايين‌تر از قانون بودجه فعلي بود؛ مانند ماليات شماره‌گذاري، ماليات نقل و انتقال و ماليات بر ارزش افزوده خودرو که مبالغ وصولي خوبي نيز داشته‌اند. او افزود: شاخص دقيقي درباره تعداد خودروهايي که مشمول اين قانون مي‌شوند، وجود ندارد.

بر اساس گزارش‌هاي ما حدود ۴۰ درصد مردم از خودرو استفاده نمي‌کنند. بنابر اين، شايد کمتر از ۵ درصد جامعه خودروي بالاي يک ميليارد تومان نيز نداشته باشند. اين قانون مي‌تواند تا حدي کسري بودجه دولت را جبران کند.

ما هر کاري کنيم که از راه‌هاي مالياتي تا حدودي اين کسري بودجه را کنترل کنيم، به‌طور مسلم مي‌توانيم از تبعات بعدي کسري بودجه، از جمله تورم، جلوگيري کنيم. ارسطو، اظهار داشت: قانون بودجه، قانون يک‌ساله است و بايد سعي کنيم قوانيني که منجر به قوانين اصلي مي‌شود، در جاي خود اصلاح کنيم. فکر مي‌کنم بزرگ‌ترين نقدي که به ماليات خودروهاي لوکس وارد مي‌شود، اين بوده که مبناي مصوب آن يک قانون موقت يک‌ساله به نام قانون بودجه است که شايد زماني جهت بررسي کارشناسي بيشتر و رفع ايرادات آن در بستر بودجه، وجود ندارد. او، اشاره کرد: اگر نمايندگان مجلس، طرحي ارائه دهند که اين قانون در قوانين اصلي مالياتي، جايگاه خود را پيدا کند، به‌طور قطع بسياري از ايرادات و انتقادات به آن، برطرف مي‌شوند و قابليت اجراي بالاتري نيز پيدا مي‌کنند.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=5375

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.