تاریخ : پنج شنبه, ۲۶ بهمن , ۱۴۰۲ 6 شعبان 1445 Thursday, 15 February , 2024
1

طرح ملی مسکن، راهکار یا مسکّن

  • کد خبر : 3119
  • ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
طرح ملی مسکن، راهکار یا مسکّن
به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، بانک‌ها عامل افزایش قیمت مسکن هستند، تحولات بخش مسکن با بحث عرضه و تقاضا بی ارتباط است، مثلا در سال 91 که بالاترین عرضه مسکن در کشور روی داد، قیمت مسکن رشد جهشی داشت.

وزیر راه و شهرسازی

طرح ملی مسکن

طرح ملی مسکن و تحولات بخش مسکن با بحث عرضه و تقاضا بی ارتباط است. این جمله ای است که وزیر راه و شهرسازی گفت.

به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، بانک‌ ها عامل افزایش قیمت مسکن هستند، مثلا در سال ۹۱ که بالاترین عرضه مسکن در کشور روی داد، قیمت مسکن رشد جهشی داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح ملی مسکن می‌تواند مشکل را حل کند، اظهار کرد: از اوایل دهه هفتاد به این سو یک مترمربع واحد مسکونی همگام با نرخ دلار و طلا افزایش داشته است، یعنی مسکن از بازارهای موازی تاثیر فراوانی می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بهترین راهکار این است که تقاضای غیرمصرفی را از بازار مسکن خارج کنیم، بنابراین باید قوانینی را ایجاد کنیم تا فقط تقاضا در بازار مسکن مصرفی باشد. بخشی از تقاضا که برای حفظ ارزش پول به این حوزه می‌آید، از هجوم منابع در اختیار بانک‌ها و موسسات مالی بوده است که چند صد واحد مسکن را خریداری کرده‌اند.

باید ساخت‌و‌ساز مسکن را حمایت کنیم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید ساخت‌و‌ساز مسکن را حمایت کنیم، تاکید داشت: بر اساس قانون اساسی و شرح وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی باید با برنامه‌ریزی زمینه خانه‌دار شدن مردم فراهم شود که این برنامه‌ریزی در قالب طرح جامع مسکن ارائه شده است.

اسلامی افزود: در طرح ملی مسکن در قالب سه وضعیت برای ساخت مسکن برنامه‌ ریزی کرده ‌ایم؛ یکی از آنها در اختیار گذاشتن زمین به ‌صورت گروهی و انفرادی برای ساخت مسکن است.

این گروه‌ ها ۲، ۴ و حداکثر ۸ نفره است که با مشارکت بنیاد مسکن اجرا می ‌شود. عدد اولیه این قالب ۱۳۰ هزار است که تا ۲۳۰ هزار واحد افزایش می ‌یابد.

وی اظهار داشت: تاکنون تمام تقاضاهای واقعی برای مسکن را شناسایی کرده‌ و به‌دنبال آن هستیم جریان تولید و عرضه مسکن به یک جریان پایدار تبدیل شود و این‌گونه نشود که به این برنامه انگ سیاسی بودن بزنند یا دولتی بیاید آن را لغو کند، به همین منظور اسم آن را اقدام ملی گذاشته‌ایم.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=3119

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.