تاریخ : پنج شنبه, ۲۶ بهمن , ۱۴۰۲ 6 شعبان 1445 Thursday, 15 February , 2024
1

طرح نجات بازار خودرو و راهکارهای پیشنهادی

  • کد خبر : 4156
  • ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
طرح نجات بازار خودرو و راهکارهای پیشنهادی
طرح نجات بازار خودرو موضوع این روزهای خودروسازان که محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌ سازان خودرو کشور در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری موج توسعه درباره آن توضیحاتی داد.

طرح نجات بازار خودرو

طرح نجات بازار خودرو موضوع این روزهای خودروسازان که محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌ سازان خودرو کشور در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری موج توسعه درباره آن توضیحاتی داد.

وی اظهار داشت: این چهارمین تحقیق و تفحص است که مجلس انجام داده و برنامه ای پس از آن خارج نشده است،هر بار این کار تا پایان مجلس طول می کشد و در انتها اتفاق خاصی هم نمی افتد.

نجفی منش با اشاره به اینکه درهر صورت تحقیق و تفحص حق مجلس است و می تواند انجام بدهد،با این حال بنده پیشنهاد می کنم تحقیق و تفحص دوره قبل را برای حل مشکل در نظر بگیرند و استفاده کنند.

دولت باید کمترین نقش را داشته باشد/طرح نجات بازار خودرو

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌ سازان خودرو کشور تاکید داشت: دو نکته مشکل صنعت خودرو را حل می کند، یکی اینکه دولت باید کمترین نقش را داشته باشد و نکته دوم روش قیمت گذاری است.

به گفته وی قیمت گذاری طوری است که به دلیل دولتی بودن صنعت خودرو، زیر بار شرایط می روند اگر این دو نکته حل شود مشکلات موجود در این صنعت حل و فصل می شود.

نجفی منش درباره شیوه های بهینه فروش و پیش فروش بیان داشت: بهترین راهکار این است که قیمت گذاری و تعیین قیمت را در اختیار خودروسازان قرار دهند، در حال حاضر بیشتر کسانی که خودرو می خرند که مصرف کننده نیستند.

او با اشاره به اینکه سودآوری در رانت خودرو برای دلالان وجود دارد، افزود: سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد رانت را توزیع کردیم یعنی قیمت خودرو درب کارخانه ۱۰۰ میلیون تومان و در بازار ۳۰۰ میلیون تومان است.

شرایط فعلی خودروساز را دچار زیان می کند

وی تصریح کرد: تعیین قیمت توسط خودروساز تولید بالا برده، اختلاف قیمت به شدت کاهش یافته و مشتری واقعی وجود دارد، اما تعیین قیمت با شرایط فعلی خودروساز را دچار زیان می کند و این زیان باعث می شود نتواند تولید کرده، هدفی که دارد دنبال کند.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌ سازان خودرو کشور خاطرنشان کرد: قیمت گذاری توسط شورای رقابت مخرب است و تا حالا ضرر و زیان برای تولید و ایجاد منفعت برای رانت جویان بوده که سود کلانی برده اند.

او معتقد است افزایش تولید به اصل قیمت بستگی دارد و اگر قیمت درست تعیین شود، می توان به اندازه نیاز بازار، خودرو تولید کرد و حتی بیش از آن نیز ظرفیت وجود دارد، این همه تنش و هیجان به دلیل اختلاف قیمت است.

نجفی منش راه نجات بازار خودرو را قیمت گذاری توسط خودروساز و فروش خودرو در حاشیه بازار دانست و افزود: اگر پول قطعه ساز به موقع پرداخت شود، روند تولید و کیفیت قطعات به درستی انجام می شود.

اختصاص ارز برای کالاهای غیر ضروری مانند خودرو صلاح نیست

نجفی منش با بیان اینکه با واردات خودرو مشکلی نداریم، اظهار داشت: برای واردات خودرو مانع وجود دارد، آن هم تامین ارز مورد نیاز است.

وی ادامه داد: دولت برای کالاهای اساسی با کمبود ارز مواجه است و در شرایطی که برای تامین مواد اولیه دام و طیور و دارو ارز ندارند، اختصاص ارز برای کالاهای غیر ضروری مانند خودرو صلاح نیست.

به اعتقاد او بانک مرکزی باید ارز مورد نیاز را تامین کند و در غیر این صورت مجوز برای تامین ارز بدهد و مواد اولیه مورد نیاز مانند فولاد و آلومینیوم که مواد پتروشیمی داخلی است  با شرایط سهل تر در اختیار تولید کننده قرار بگیرد.

به گفته رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌ سازان خودرو کشور خودروساز برای تامین مواد اولیه مجبور نباشد به بورس و فضاهای دیگر مراجعه کند.

او در پایان اضافه کرد: امیدواریم بسته پیشنهادی وزیرصمت که شامل افزایش تولید، سازوکار برای تولید رقابتی و شیوه های بهینه انواع فروش و پیش فروش می شود را برای نجات بازار خودرو ارائه داده اجرایی شود.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4156

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.