تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ بهمن , ۱۴۰۲ 5 شعبان 1445 Wednesday, 14 February , 2024
2

توقف و خروج از خط‌ تولید، قیمت برخی خودروهای داخلی‌ را افزایش می دهد

  • کد خبر : 4961
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
توقف و خروج از خط‌ تولید، قیمت برخی خودروهای داخلی‌ را افزایش می دهد
در روزهایی که خودروهای داخلی به‌واسطه ممنوعیت واردات در بازار یکه‌تازی می‌کنند، خروج هر مدل از خط‌تولید خودروسازان سبب افزایش قیمت آن می‌شود.

در روزهایی که خودروهای داخلی به‌واسطه ممنوعیت واردات در بازار یکه‌تازی می‌کنند، خروج هر مدل از خط‌تولید خودروسازان سبب افزایش قیمت آن می‌شود. این درشرایطی است که در مردادماه سال گذشته با اعلام توقف تولید پراید ۱۳۱، قیمت این خودرو به‌یک‌باره تا مرز ۱۰۰میلیون‌تومان افزایش یافت. نکته جالب توجه این می باشد که تا سالها نسخه صفر کیلومتر این قبیل خودروها در بازار با مدل ۱۳۹۹ یافت می شود ولی ارزش قیمت آنها افزایش می یابد. برای مثالی دیگر می توان به پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اشاره کرد.
سال ۱۳۷۲ پراید وارد بازار کشور شد و به‌دلیل برخورداری از قیمت مناسب، از سوی مصرف‌کننده مورد استقبال خوبی قرار گرفت و بعد از پیکان جزو مدل‌های پرطرفدار به‌شمار می‌رفت؛ چرا که تمام اقشار جامعه توان خرید آن را داشتند. البته پراید در کنار محبوب بودن، معایب زیادی نیز داشت. از جمله ایمنی و کیفیت پایین ادوات، داشبورد و درکل ساختار کابین، مشکلات موتوری، کیفیت پایین ساختار جلوبندی و تعلیق ساده و ضعیفی که سبب شد این خودرو کم‌کم محبوبیت خود را از دست بدهد. تنها مزیت پراید در آن روزگار، قیمت و مصرف پایین آن نسبت به‌خودروی‌های دیگر بود. سرانجام سال گذشته قرار شد ‌تولید پراید در کشور پس‌از ۲۵ سال متوقف شود. اما این خودرو همچنان در ایران خبرسازی می‌کند و این روزها با توقف تولید آن، قیمت این خودرو به‌بیش از ۱۱۰ میلیون‌تومان رسیده و درحال حاضر هیچ جایگزینی برای پراید در بازار معرفی نشده است. این درحالی است که تا قبل از توقف تولید پراید از خودروهای تیبا یا ساینا به‌عنوان جایگزین این خودرو نام برده می‌شد. با تمام این‌ها تولید و عرضه پراید نه‌تنها در اوایل سال گذشته متوقف نشد، بلکه این خودرو تا پایان سال ۱۳۹۹ با پلاک و بیمه روز فروخته شد.
البته مدت‌ها بود که اعلام می‌شد پراید به‌زودی از خط‌تولید خارج می‌شود؛ اما هیچ‌گاه انتظار نمی‌رفت که در چنین شرایطی که هنوز جایگزین مناسبی برای این مدل اعلام نشده است، این وعده اجرایی شود. با این تفاصیل مصرف‌کننده نمی‌داند که برای توقف تولید پراید عزا بگیرد یا جشن شادی برپا کند! درواقع اتخاذ این تصمیم سبب تشدید تنش در بازار خودرو شد. نباید فراموش کرد که زمانی می‌توان ادعای خروج خودرویی را از خط تولید داشت که به‌عنوان جایگزین، خودرو مناسب دیگری معرفی شده باشد و درحال حاضر اوضاع بازار خودرو آن‌قدر بد است که این تغییرات می‌تواند آسیب‌های جدی‌تری به‌صنعت‌خودرو وارد کند. پراید از لحاظ قیمت و کاربرد در بین اقشار ضعیف جامعه، محبوبیت زیادی داشت؛ چرا که به‌راحتی می‌توانستند با هزینه پایین‌تر نسبت به‌دیگر خودروهای حاضر در بازار آن را تعمیر و قطعاتش را تعویض کنند. این درحالی است که وقتی خودرویی ۲۵سال تولید می‌شود، تمام هزینه‌های مربوط به‌تحقیق و توسعه را پرداخت کرده است و در شرایط فعلی نمی‌توان خودرویی ارزان‌قیمت تولید کرد. هرچند در این‌که این خودرو باز هم برای مصرف‌کننده گران است، شکی نیست و ناگفته نماند که تیبا و ساینا از لحاظ فنی جایگزین پراید هستند؛ اما به‌لحاظ قیمت و تیراژ تولید تا مدت‌ها نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای این خودرو باشند. با حذف این محصول تا امروز جایگزین مناسبی برای آن معرفی نشده است و از طرفی عده‌ای که به‌دنبال خرید این مدل بودند، به‌دلیل گرانی خودروهای جایگزین یعنی تیبا و ساینا، قدرت خریدشان را از دست داده‌اند و این موضوع به‌خودی خود می‌تواند سبب کاهش درآمد خودروسازان شود. درحال حاضر با عدم‌معرفی خودرویی مناسب به‌جای پراید، شرایط برای مردم سخت شده و خرید خودرو برای اقشار ضعیف به‌صورت یک رویا در آمده است.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4961

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.