تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ بهمن , ۱۴۰۲ 5 شعبان 1445 Wednesday, 14 February , 2024
1

لطمات روش ناکارآمد توزیع سهام عدالت باید جبران شود

  • کد خبر : 911
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
لطمات روش ناکارآمد توزیع سهام عدالت باید جبران شود
یک کارشناس اقتصادی، با اشاره به اینکه، بسیاری از نیازمندانی که زمان توزیع سهام عدالت، تحت پوشش هیچ سازمانی نبودند، باید تحت پوشش این سهام قرار بگیرند، گفت: بایستی معادل ارزش سهام عدالت یک سهام دولتی جدیدی در اختیار این افراد قرار گیرد.

میثم پیله فروش در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، با اشاره به اشکالات و نقایص نحوه آزادسازی سهام عدالت، گفت: مهمترین ایرادی که در حال حاضر به بحث سهام عدالت می‌توان وارد کرد، این است که چند نکته در آن مغفول مانده است. نکته اول: هنگامی که این سهام توزیع می‌شد، به جای آنکه بر اساس کد ملی توزیع شود، براساس افراد شاغل در دستگاه‌ها توزیع شد که کارمندان دولت، بازنشستگان و برخی از افرادی که در دستگاه‌ها کار می‌کردند را شامل می شد.

 

وی افزود، تعداد زیادی از مردم که در دستگاهها شاغل نبودن و وضعیت درآمدی مناسبی هم نداشتند از این سهام محروم شدند. از آن تاریخ تا به امروز بارها به دولت تذکر داده شده که اگر اسم سهام، سهام عدالت است، برای این دسته از افراد که در آن زمان تحت پوشش هیچ ارگان یا سازمانی نبودند و جا ماندن فکری کنید. اما متاسفانه فکر برای جاماندگان نشد، تا به امروز که بحث آزادسازی سهام مطرح شد.

این کارشناس اقتصادی با توجه به اقدامات انجام شده برای آزاد سازی سهام عدالت از سوی دولت تاکید کرد، در حال حاضر بحث جاماندگان خیلی پررنگتر می شود و حداقل بسیاری از نیازمندانی که در آن مقطع تحت پوشش هیچ سازمانی نبودند، باید تحت پوشش این سهام قرار بگیرند و یک سهام دولتی جدیدی به آنها اهدا شود، به همان اندازه که بقیه داده شد.

وی گفت: نکته دوم که می توان در بحث سهام عدالت به آن اشاره کرد، ضرورت ساماندهی شرکتهای تعاونی سرمایه‌گذاری استانی است. چگونه افرادی که نمی خواهند سهامشان را به صورت مستقیم مدیریت کنند، قرار است بر مدیریت آن نظارت داشته باشند؟

پیله فروش گفت: به نظر می‌رسد وضعیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، وضعیت مناسبی نیست و غیر شفاف و غیر پاسخگو است. در چنین شرایطی ضروری است که در ابتدا دولت مدیریت این شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را برعهده بگیرد تا مقطعی که یک مدیریت پاسخگو و شفاف بتواند به راس شرکتهای سرمایه گذاری استانی وارد شود، اما بنده تاکید می کنم، مدیریت فعلی غیرشفاف و غیرپاسخگوست.

وی در خصوص تعداد جاماندگان گفت: عدد و ارقام روشنی وجود ندارد چرا که در حال حاضر ۴۹ تا ۵۰ میلیون نفر سهام عدالت را دارند. حال باید نشست و تصمیمی برای مشخص کردن افراد جامانده گرفت که آیا به همه باید داد یا فقط به نیازمندان و این نیازمندان چگونه باید شناسایی شوند.

 

این کارشناس اقتصادی افزود، چند راه حل ساده برای این کار وجود دارد. برای مثال افرادی که در حال حاضر یارانه می‌گیرند و سهام عدالت ندارند یا آنهایی که در  حال حاضر کمک هزینه معیشتی می‌گیرند و سهام عدالت ندارند، سهام عدالت را دریافت کنند. می توان این موضوع را هم مطرح کرد که بین همه افرادی که جامانده‌اند توزیع کنیم یا مسیر چهارمی را برویم و یک قاعده جدیدی را برای بازماندگان مشخص کنیم. بنابراین اگر دولت بخواهد در این مسیر حرکت کند، به هیچ عنوان کار سختی نیست.

وی تاکید کرد، این بحث باید پیش از آزادسازی سهام عدالت صورت بگیرد و بارها این موضوع تذکر داده شد که قبل از این که شما به سمت آزادسازی سهام عدالت بروید بحث جاماندگان را نیز در نظر بگیرید. اما در حال حاضر هم که در این مسیر وارد شده‌اند اشکالی ندارد و می گوییم دست شما درد نکنه که در این مسیر حرکت کردید ولی برای افرادی که سهام عدالت را ندارند هم باید همین شرایط را برقرار کنید.

پیله فروش در خصوص اقدامات مجلس در این زمینه گفت: مجلس می‌تواند دولت را مکلف ‌کند که در بازه زمانی چند ماهه به همه بازماندگان سهام عدالت، به همان مقداری که بقیه داده شده است، سهام بدهد. طرح این موضوع نیز در مجلس آماده است و ان شاءالله با تشکیل کمیسیونها این موضوع در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.

 

وی درخصوص محل تأمین سهام برای بازماندگان گفت: در حال حاضر از باقیمانده سهامی که در اختیار دولت است می توان به راحتی برای توزیع بین افراد جامانده، استفاده کرد چرا که تعداد بازمانده‌ها به نسبت خیلی کمتر از آن ۴۹ تا ۵۰ میلیون نفری است که در حال حاضر سهام عدالت را دارا هستند و دیگر اینکه سهام در اختیار دولت، به اندازه‌ای هست که بتواند نیازمندی برای جاماندگان را جبران کند.

به گزارش تسنیم، در حالی که برخی نمایندگان مجلس در حال تنظیم یک طرح برای تعیین تکلیف جاماندگان ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفری از دریافت سهام عدالت هستند وزیر اقتصاد روز گذشته اب پاکی را روی متقاضیان و جاماندگان سهام عدالت ریخته و اعلام کرده فعلاً در این خصوص برنامه ای وجود ندارد و کاری نمی توان  برای ۳۰ میلیون نفری که سهام دار عدالت نشده‌اند؛ کرد.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=911

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.