تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ بهمن , ۱۴۰۲ 5 شعبان 1445 Wednesday, 14 February , 2024
2

نگاهی به وضعیت قیمت در بازار خودرو طی ماه‌های آینده

  • کد خبر : 4527
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
نگاهی به وضعیت قیمت در بازار خودرو طی ماه‌های آینده
بازار خودرو این‌ایام با نظرات و پیش‌بینی‌های متفاوتی از سوی کارشناسان و فعالان این حوزه روبه‌رو شده است.

بازار خودرو این‌ایام با نظرات و پیش‌بینی‌های متفاوتی از سوی کارشناسان و فعالان این حوزه روبه‌رو شده است. برخی از مردم نوید کاهش قیمت خودرو به دنبال کاهش نرخ ارز در ماه‌های آتی را می‌دهند و از طرف دیگر عده‌ای از احتمال افزایش قیمت به خصوص قیمت خودروهای خارجی به جهت افزایش تقاضا در آستانه شب عید، افزایش نرخ ارز در بودجه سال ۱۴۰۰ و عدم واردات خودروها صحبت می‌کنند. اکنون قیمت ارز دچار نوسانات اندکی شده است و بین محدوده کانال ۲۴ هزار تومان در نوسان می باشد ، همین مسئله باعث شده است تا نشود پیش بینی از وضعیت آینده دلار و روند کاهشی یا افزایشی آن داشته باشیم تا بتوانیم برای خرید خودرو در بازار اقدامی کنیم.

پیش‌بینی افزایش قیمت خودرو در حالی مطرح می‌شود که دولتمردان به کردات وعده کاهش نرخ ارز و قیمت خودرو را می‌دهند. مثلا پنجشنبه علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صمت در حاشیه نشست خود با فعالان و تشکل‌های اقتصادی خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد در جمع خبرنگاران از کاهش قیمت خودرو در بازار خبر داد و گفته است: «در صورتی که سیاست‌های مدبرانه مالی و اقتصادی اتخاذ و اجرایی شود، قیمت خودرو تا حد به تعادل رسیدن بازار کاهش خواهد یافت و دلالان در بازار خودرو حذف می‌شوند. با افزایش عرضه خودرو در بازار، قیمت‌ها کاهش می‌یابد و در آینده نزدیک ۲ خودروی جدید تارا و شاهین تولید و به عرضه بیشتر خودرو در بازار کمک می‌کند.» البته به جز دولتمردان بسیاری از کارشناسان نیز پیش‌بینی می‌کنند تا پایان امسال و حتی تا پایان فروردین ۱۴۰۰ شاهد بازاری آرام و باثبات با کمترین نوسان در خودرو باشیم. به گفته آنها این روزها اکثر مردم به امید کاهش بیشتر نرخ ارز و شکست قیمت دلار، از خرید دست کشیده و به انتظار کاهش قیمت‌ها نشسته‌اند و همین مسئله می‌تواند اثر روانی را بر بازار خودرو داشته باشد و باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها بشود.

احتمال افزایش ۲۵ درصدی قیمت خودروهای خارجی وزیر صمت و بسیاری از کارشناسان در حالی از کاهش قیمت خودرو در بازار خبر می‌دهد که برخی‌ها پیش‌بینی ناگواری از وضعیت قیمت‌ها در بازار دارند. بر اساس گزارشی از گسترش‌نیوز مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان درباره وضعیت بازار خودروهای خارجی گفت: «خودرو فعلا بازار خودروهای خارجی راکد و خودروها چندان گران نشده است. پیش‌‌بینی می‌شود بعد از ۲۲ بهمن به دلیل افزایش میزان تقاضا خودروهای خارجی ۲۵ درصد گران می‌شود. خودروهای خارجی کشش افزایش قیمت را دارد.

زمانی که خودرو سانتافه به ۳ میلیارد تومان رسید، این خودرو در بازار معامله می‌شد و تقاضا برای خرید این مدل خودروها وجود داشت.» این در حالی است که برخی از فعالان بازار نیز از نااطمینانی فضای اقتصاد می‌گویند. به گفته آنها مشخص نیست که فضای سیاسی ایران و آمریکا به کدام سو حرکت خواهد کرد و اگر نتیجه روابط افزایش تنش باشد بدون شک بازار ارز و به دنبال آن بازار خودرو شاهد افزایش قیمت خواهد بود.
وضعیت قیمت در بازار خودرو در ماه‌های آتی چگونه خواهد بود؟ اما و اگرها در خصوص وضعیت قیمت در بازار خودرو همچنان ادامه دارد و در این میان مصرف‌کنندگان نمی‌دانند چه زمانی مناسب برای رفع تقاضا‌یشان در بازار خودرو است، چراکه عده‌ای از کاهش قیمت خودرو در روزهای آتی صحبت می‌کنند و برخی‌ها رشد قیمت در بازار را پیش‌بینی می‌کنند.

در این راستا فربد زاوه، کارشناس خودرو با اشاره به پیش‌بینی‌ها از وضعیت بازار خودرو به «ابتکار» گفت: من معتقدم تا پایان سال و کوتاه مدت هیچ یک از پیش‌بینی‌ها (ریزش قیمت‌ها و افزایش قیمت ۲۵ درصدی) اتفاق نخواهد افتاد. به بیانی روشن‌تر بعید می‌دانم تا پایان سال ما شاهد نوسان شدیدی در بازار خودرو باشیم و احتمالا نوسانات جزئی و روند مثبتی باشد اما نه‌ آنقدر که بتوان رقم را قابل توجه دانست. این کارشناس بازارخودرو با اشاره به تاثیر عرضه و قیمت ادامه داد: این‌روزها حجم خرید و تقاضا متاثر از حجم تحویل شده و علت کاهش قیمت در حال حاضر همین است، یعین هر چه تحویل بیشتر باشد اثر کاهنده بیشتری بر قیمت‌ها خواهد داشت. وی اظهر کرد: البته در شرایط فعلی با بررسی وضعیت معیشتی افراد میزان تقاضا آنقدری زیاد نیست که گمان کنیم مردم دست نگه‌ داشته‌اند تا در شب عید تقاضای خود را تامین کنند.
افزایش نرخ ارز اثر مستقیمی بر بازار نخواهد داشت زاوه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این مسئله که افزایش نرخ ارز اثر مستقیمی بر بازار نخواهد داشت ادامه داد: بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران از تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار خودرو صحبت می‌کنند. ما باید توجه داشته باشیم که ارز رابطه مستقیمی بر کاهش قیمت در بازار خودرو ندارد، همانطور که افزایش نرخ ارز اثر مستقیمی بر بازار نخواهد داشت. این کارشناس بازار خودرو همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه هر دو بازار ارز و خودرو متاثر از سیاست‌های تورمی افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند ادامه داد: به بیانی دیگر هر دو بازار ارز و خودرو متاثر از سیاست‌های تورمی افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند و از آنجایی که سیاست تورم پولی تغییر نکرده خودرو و ارز هر کدام با تورم بخشی خودشان که متناسب با بخشی از سیاست‌ پولی است تحت تاثیر قرار گرفته‌‌اند. وی افزود: بنابراین اگر بخواهیم بگوییم که کاهش نرخ ارز مستقیما، کاهش قیمت خودرو را به دنبال خواهد داشت خیر اینگونه نخواهد بود.

در تولیدات داخل مطلوبیت کالا وجود ندارد زاوه در ادامه گفت‌وگو به بحث واردات اشاره کرد و در این‌باره گفت: بحث واردات خودرو مربوط به بحث انبساط بازار است یعنی هنگامی که قسمتی از بازار به خصوص قسمت بالای بازار را حذف می‌کنند بازار تمایل به کش آمدن پیدا می‌کند. به عبارتی دیگر تعدادی از خریداران که تقاضای خرید خودروهای خارجی را دارند باید برای رفع تقاضای خود خودروهای موجود داخلی را خریداری کنند. وی با بیان این مسئله که در شرایطی که در تولیدات داخلی مطلوبیت کالا وجود ندارد، خریدار خودروهای وارداتی بیشتر می‌شود گفت: در شرایطی که در تولیدات داخلی مطلوبیت کالا وجود ندارد، خریدار خودروهای وارداتی بیشتر می‌شود.

مثلا فردی که به دنبال خرید اتومبیل اوپتیما است هیچ گاه به دنبال خرید سمند نخواهد بود و ترجیح می‌دهد همان خودرو را دست دوم در بازار پیدا و خریداری کند، کمااینکه این خریداران خودروی چینی هم نمی‌خرند چه برسد به خودروهای ایرانی. این کارشناس بازار خودرو اظهار کرد: این روزها زمزمه واردات کمی جدی‌تر شده است و من گمان می‌کنم که روند برای واردات خودرو منفی است و تا پایان انتخاباتی داخلی نیز روند منفی برای واردات باقی می‌ماند.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4527

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.