تاریخ : جمعه, ۲۷ بهمن , ۱۴۰۲ 7 شعبان 1445 Friday, 16 February , 2024
1

چالش های موجود در خودروسازی

  • کد خبر : 4142
  • ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
چالش های موجود در خودروسازی
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: در حال حاضر حوزه خودرو شرایط خوبی ندارد، اختلاف قیمت با بازار زیاد است و همان طور که می دانید هر کالایی که دو نرخی باشد منشا رانت و فساد است.

خودروسازی و چالش های موجود

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری موج توسعه از چالش های موجود در خودروسازی می گوید:

خودرو دچار رانت شده است

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: در حال حاضر حوزه خودرو شرایط خوبی ندارد، اختلاف قیمت با بازار زیاد است و همان طور که می دانید هر کالایی که دو نرخی باشد منشا رانت و فساد است.

وی افزود: خودرو هم دچار رانت شده و با قیمت گذاری با فرمول شورای رقابت که من آن را سرکوب مالی می نامم، چون قیمت های دستوری با فرمول غلطی که از سوی شورای رقابت به ما تحمیل می شود  موجب زیان کارخانه های خودروسازی می شود.

نعمت بخش تصریح کرد: در کدال بورس هم دیده می شود که ایران خودرو در شش ماه اول سال ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان کرده و خودرو به دست مردم عادی  نسبت به سرمایه گذاران(دلالان) کمتر می رسد.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد از ثبت نام کنندگان دلالان هستند که برای سرمایه گذاری خودرو می خرند و ۲۰ درصد مردم عادی می توانند ثبت نام کنند.

او دلیل آن را این طور توضیح داد: شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران از طرف وزارت صمت خدمات پس از فروش را رصد کرده و با خریداران تماس می گیرد.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: پی گیری می شود که خودروی خریداری شده در دوران گارانتی چه مشکلاتی داشته و در سرویس اولیه رفع شده یا خیر،  این  گزارش ها به خودروسازی داده می شود تا در تولیدات بعدی مشکلات را برطرف کنند.

وی ادامه داد: حدود  ۸۰درصدی که با آنها تماس می گیرند، می گویند خودرو را فروخته ایم که نشان می دهد با توجه به شرط هر کارت ملی یک خودرو تعلق می گیرد کارت ملی اجاره کرده اند یا به سراغ افرادی رفتند که خودرو نداشته و پلاک فعال ندارند و ثبت نام کرده  و با او شریک شده اند.

از تجربه گذشته استفاده کنیم

نعمت بخش بیان کرد: با شروطی که گذاشتند دلالان و سرمایه گذاران منفعت بردند، چون راه دور زدن را بلدند و با قرعه کشی هم اتفاق خاصی نیفتاد، راهکار این است که از تجربه گذشته استفاده کنیم در دهه ۷۰ همین اختلاف قیمت بازار با کارخانه بود که شورای اقتصاد مصوب کرد باید خودرو در حاشیه بازار فروش برود.

وی تاکید کرد: اگر مانند دهه ۷۰ خودرو در حاشیه بازار فروش رود، دلالان از بازار کنار می روند چون برایشان سودی ندارد که ثبت نام کنند، در نتیجه تقاضا کم شده، به دنبال آن قیمت خودرو در بازار کاهش می یابد.

نمی توانیم پول قطعه سازان را بدهیم/ چالش های خودروسازی

او خاطرنشان کرد: با این راهکار خودروساز از زیان خارج و روی کیفیت و توسعه محصول بیشتر کار می شود، درواقع روشی است برای کنترل بازار، کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو را شاهد خواهیم بود.

دبیر انجمن خودروسازان تاکید داشت: در شرایط فعلی داریم زیان می کنیم و نمی توانیم پول قطعه سازان را بدهیم، چند هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکاریم، چون بدهی قطعه سازان را ندادم وقتی قطعه ساز کیفیت کارش پایین باشد، نمی توانم به کارش ایراد بگیرم.

وی با اشاره به اینکه۸۶ درصد از خودرو قطعات است، گفت: اگر قطعه ساز سود کند، ماشین آلات قدیمی خود را نو می کند و کیفیت خودرو بالا می رود.

وی افزود: براساس تحقیقات مرکز مطالعات ایران خودرو و سایپا، قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی کم شده و با تولید ۸۰۰ تا  ۹۰۰هزار خودرو نیاز بازار تامین  می شود.

با قیمت گذاری شورای رقابت مخالفم

او بیان کرد: در حال حاضر اگر هرچه تولید می شود می خرند به دلیل رانتی است که وجود دارد، اگر نه افزایش تولیدی که امسال داشتیم نیاز کشور را تامین می کند.

وی تاکید داشت: با قیمت گذاری شورای رقابت مخالفم، چون فرمولشان ایراد دارد. در سال ۹۱ شورای اقتصاد مصوب کرد خودروی سواری کالای انحصاری است و ما گرفتار شورای رقابت شدیم.

به گفته نعمت بخش در اسفند سال ۹۰ با توجه به اینکه چند ماه قبل از آن قیمت ارز افزایش چشمگیری داشت، سازمان حمایت قیمت های خودرو را بررسی کرد و در اسفند ماه به این نتیجه رسید که باید ۲۰ درصد به قیمت خودروها اضافه شود.

وی ادامه داد: مدیر عامل وقت سازمان حمایت گفت پایان سال و اسفند ماه است با افزایش قیمت خودرو به بازار شوک وارد می شود، بنابراین ۶ درصد الان افزایش می دهیم و ۱۴ درصد را بعد از عید.

او گفت: در سال بعد که شورای رقابت مسئول قیمت گذاری شد، این اتفاق نیفتاد و قیمت سال ۹۱ براساس قیمت اسفند سال ۹۰ بدون اضافه کردن ۱۴ درصد به آن تعیین شد و سال ۹۲و ۹۳ و … هم همان طور بنابراین مبنای فرمول ایراد دارد و با آن موافق نیستیم.

دلیل اصلی این مطلب این است که از سالی که شورای رقابت مسئول قیمت گذاری شد خودروسازان دچار زیان شده اند.

دبیر انجمن خودروسازان درباره تحقیق و تفحص مجلس اظهار داشت: من اگر جای نمایندگان مجلس بودم گزارش تحقیق و تفحص دوره های قبل را مبنا قرار می دادم، چنین گزارش هایی برای مجلس و دولت هزینه دارد و تا حالا سه بار این کار انجام شده است.

واردات آسیبی به صنعت خودرو نمی رساند

او با بیان اینکه ما خودروسازان مخالف واردات خودرو نیستیم، افزود: به نظر من نه فقط خودرو بلکه همه کالاها در حد ۵ درصد وارد شود به نفع مملکت است چون هم مصرف کننده و هم تولید کننده مقایسه کرده و کیفیت کار رقبا در دنیا را می بینند.

به گفته نعمت بخش اگر ۱ میلیون خودرو تولید کنیم، ۵۰ هزار خودرو هم وارد کشور بشود، آسیبی به صنعت خودرو نمی رساند ولی الان وضعیت ارز طوری است که دولت نمی تواند برای واردات خودرو ارز تامین کند.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4142

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.