تاریخ : جمعه, ۲۷ بهمن , ۱۴۰۲ 7 شعبان 1445 Friday, 16 February , 2024
1

چالش های نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی

  • کد خبر : 4346
  • ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
چالش های نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی
مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی ‌های شهری کشور در گفتگو با پایگاه خبری موج توسعه به واکاوی چالش های نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی پرداخت که مشروح آن را می خوانید:

نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی

مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی ‌های شهری کشور در گفتگو با پایگاه خبری موج توسعه به واکاوی چالش های نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی پرداخت که مشروح آن را می خوانید:

موج توسعه: آیا آماری از تعداد تاکسی ‌های موجود در کشور در دست است؟ چه تعداد از این تاکسی ‌ها فرسوده بوده و نیاز به نوسازی دارند؟

نخست روز ملی حمل ‌و نقل را به تمام فعالان این حوزه به ‌ویژه خانواده بزرگ تاکسیرانی تبریک می‌گویم که در شرایط سخت و بحرانی اپیدمی کرونا ویروس همچنان براساس وظیفه و تعهدی که به مردم دارند، به‌ جا به‌ جایی مسافران می‌ پردازند.

ناوگان فعال تاکسیرانی با تعداد ۳۱۸ هزار خودرو تاکسی در سطح کشور مشغول ارائه خدمت است که از این تعداد، ۷۶ هزار خودرو تاکسی در شهر تهران فعال هستند.

همچنین براساس مصوبه هیات ‌وزیران، تاکسی‌ هایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی هستند.

در حال‌ حاضر، ۱۹۲ هزار تاکسی به سن فرسودگی رسیده‌ اند در حالی‌که از ابتدای سال ۹۵ طرح نوسازی تاکسی ‌های فرسوده کلید خورد و در این طرح موفق به نوسازی ۷۱ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شدیم اما همچنان ۱۹۲ هزار تاکسی ‌نیاز به نوسازی دارند.

موج توسعه: آیا روند نوسازی در حال انجام است؟ تاکسی ‌داران در این حوزه با چه مشکلاتی رو به ‌رو هستند؟

وضعیت تاکسیرانی در بخش نوسازی دارای وضعیت مناسب و مساعدی نیست و یکی از دلایل این است که ما در کشور فقط یک خودرو ساز داریم که خودروهای آن در مجموعه تاکسیرانی مورد استفاده قرار می گیرد.

دلیل دیگر، نبود تسهیلات بانکی و عدم مشارکت بانک ها در طرح نوسازی تاکسی ‌های فرسوده است. حتی ما حاضر شدیم با همان نرخ مصوب بانک مرکزی نه نرخ کمتری، تسهیلات بانکی در اختیار مان قرار بگیرد.

متاسفانه در این دو سال گذشته این اتفاق نیفتاد و از طرفی تعداد خودرویی که از طرف خودرو ساز در اختیار ما قرار گرفت بسیار کمتر از درخواست‌ ها بود.

نوسازی تاکسی ‌های فرسوده با مشکلاتی مانند افزایش بی ‌رویه قیمت خودرو و پرداخت نشدن تسهیلات از سوی بانک ‌ها رو به‌ رو بوده که فرآیند نوسازی را با مشکلاتی همراه کرده است.

با وجود تمام این مشکلات، سال گذشته با پیگیری ‌های انجام ‌شده توانستیم فرآیند نوسازی را دوباره فعال کنیم.

چالش های نوسازی تاکسی های فرسوده

در ابتدای سال ۹۹ به مشکل الزام مندرج در آیین ‌نامه قانون هوای پاک، مبنی بر ارتقای سطح آلایندگی خودروهای تولیدی از استاندارد یورو ۴ به یورو ۵ برخوردیم که خودروساز آمادگی اجرای آن را نداشت.

با انعکاس موضوع به دولت و همچنین موافقت سازمان ملی حفاظت محیط ‌زیست، مجوز نوسازی ۵ هزار تاکسی با استاندارد یورو ۴ صادر شد.

با توجه به پیگیری‌ های انجام ‌شده تا مهر امسال، تعداد ۴ هزار و ۹۳۵ تاکسی نوسازی و تحویل متقاضیان شد.

فرآیند تحویل خودرو با استاندارد یورو ۵ براساس اعلام آمادگی شرکت خودروساز، از ۱۵ آبان با هدف تداوم نوسازی تاکسی ‌های فرسوده دوباره از سرگرفته شد.

امیدواریم در زمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی بتوانیم با همکاری شرکت خودروساز(ایران‌خودرو)، عملکرد قابل ‌قبولی را در این بخش ارائه کنیم.

وقفه در روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی

هر سه ماه یک بار شرکت های خودروساز با ارائه دلایل و ارجاع مستندات خود افزایش و تغییرات قیمت خودرو را اعلام می کنند و این اعلام جدید قیمت و افزایش آن از دلیل ایجاد وقفه در روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی است.

حدود یک ماه است که این موضوع موجب شده در روند نوسازی تاکسی ها وقفه ایجاد کند و بر این اساس منتظر اعلام قیمت جدید خودرو هستیم.

در حال حاضر دو هزار نفر از رانندگان تاکسی اقدامات لازم برای نوسازی خودروهای خود را با استاندارد یورو ۵ انجام داده، پیش فاکتور نیز برای آنها صادر شده، وجه مورد نظر را پرداخت کرده و خودروهای آنها هم تحویل داده می شود.

دو هزار نفر از رانندگان تاکسی در انتظار صدور پیش فاکتور هستند تا بتوانند وجه مورد نظر را پرداخت کنند، این در حالی است که اعلام نشدن قیمت های جدید خودرو مشکلاتی را ایجاد کرده است.

تسهیلات نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی

به دنبال نوسازی ناوگان تاکسیرانی و همچنین افزایش قیمت خودرو سه هزار و ۴۰۰ فقره تسهیلات ارزان قیمت در اختیار سازمان ‌های تاکسیرانی کشور قرار می گیرد.

این اقدام می ‌تواند شروع خوبی برای ادامه نوسازی تاکسی ‌های فرسوده باشد. در این طرح سازمان تاکسیرانی شهرها، اولویت ‌های خود را برای دریافت این تسهیلات اعلام خواهند کرد.

وام ۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹ درصد خواهد بود و زمان باز پرداخت آن ۶۰ ماه و بانک عامل پست بانک است.

در مرحله نخست اعطای این تسهیلات به سه هزار و ۴۰۰ راننده تاکسی که خودروهای فرسوده دارند، خواهد بود.

در حال پیگیری هستیم تا با همکاری سازمان شهرداری ها و دهیاری ‌ها و بانک عامل، پرداخت این تسهیلات به منظور نوسازی ناوگان تاکسیرانی ادامه یابد.

در این طرح سعی شده، اولویت‌ پرداخت تسهیلات، متناسب با عملکرد و تعداد تاکسی‌ های فرسوده سازمان تاکسیرانی هر شهر باشد تا حداقل نوسازی تاکسی ‌های فرسوده در آن شهرها انجام شود.

خودروهای در نظر گرفته شده برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شامل سمند و پژو ۴۰۵ با استاندارد و سطح آلایندگی یورو ۵ است و قیمت هم توسط خودرو ساز اعلام خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4346

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.