تاریخ : سه شنبه, ۲۴ بهمن , ۱۴۰۲ 4 شعبان 1445 Tuesday, 13 February , 2024
3

کاهش فروش خودرو در بازار این هفته

  • کد خبر : 4678
  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
کاهش فروش خودرو در بازار این هفته
درشرایطی که بازار خودرو هفته‌های متمادی است که به‌دلیل نوسان قیمت، کسادی بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند، در طی این هفته هم که به‌نوعی روزهای آخر سال به‌شمار می‌رود

درشرایطی که بازار خودرو هفته‌های متمادی است که به‌دلیل نوسان قیمت، کسادی بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند، در طی این هفته هم که به‌نوعی روزهای آخر سال به‌شمار می‌رود، به‌دلیل محدودیت زمانی پایان سال در ارائه مدارک خودرو جهت نقل‌وانتقالات رونق چندانی نخواهد داشت. با توجه به‌این‌که خودروهای موجود در بازار به‌دلیل عدم‌وجود خودرو کارتکسی پلاک‌شده محسوب می‌شوند، به این ترتیب بعد از فروش خودرو باید وکالت فروش به‌نام خریدار تنظیم شود تا وی بتواند بدون حضور فروشنده، اقدامات لازم را برای شماره‌گذاری و تهیه سند صورت دهد. این اتفاق درشرایط عادی چیزی حدود یک هفته تا ۱۵ روز (بسته به‌شرایط هرکارگزاری) زمان می‌برد و به‌همین دلیل متقاضیان خودرو این روزها از خرید نسخه صفرکیلومتر خودداری می‌کنند. این درحالی است که این پروسه زمانی برای خودرو کارکرده اندک بوده و در همین روزهای باقیمانده از سال نیز تا حدی امکان‌پذیر است .

بنا به‌گفته کارشناسان بازار، عدم‌استقبال مردم از خرید خودرو صفرکیلومتر درروزهای پایانی سال می‌تواند کاهش بیش‌تر قیمت‌ها را نیز دراین بخش در پی داشته باشد. شاهد آن نیز افت قیمت خودرو در حدود یک تا دو میلیون‌تومانی خودرو طی روزهای پایانی هفته گذشته است که این امر می‌تواند همچنان تا آخرین روز سال نیز ادامه داشته باشد. کارشناسان بازار خودرو معتقدند درشرایط فعلی، بالا رفتن تیراژ تولید و عرضه محصولات خودروسازان می‌تواند تا حدی سبب فراهم آمدن آرامش و کنترل قیمت در این بخش شود. البته باید گفت که اگر روند تولید و عرضه خودرو همچنان به‌همین شکل ادامه پیدا کند، شاهد افت قیمت‌ بیش‌تری در سال آینده خواهیم بود و بعید به‌نظر می‌رسد که در سال جدید و تا قبل از آزادسازی قیمت خودرو، با افزایش قیمت در بازار آزاد مواجه شویم. همچنین کارشناسان معتقدند در سال جدید از خودروهای گران‌قیمت مالیات دریافت خواهد شد و به‌همین دلیل عرضه خودرو در این بخش نیز افزایش پیدا می‌کند که به‌تبع آن بیش از پیش با افت قیمت مواجه خواهیم شد. از طرفی به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، همچنان خرید و فروش خودرو در بازار آزاد کشور متاثر از این پدیده خواهد بود و درحال حاضر تنها مصرف‌کنندگان واقعی در بازار آزاد حضور پیدا می‌کنند. همچنین باتوجه به‌گزارش‌های میدانی از بازار آزاد در روزهای پایانی هفته گذشته، قیمت خودروهای داخلی در بازار همچنان روند نزولی خود را ادامه داده و نسبت به‌اوایل هفته با کاهش قیمت چندمیلیون‌تومانی همراه بوده است. درحالی که فعالان بازار خودرو انتظار داشتند با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال، شاهد رونق بیش‌تری در این بخش باشیم و خریدهای نوروزی افزایش یابد. بازار خودروهای وارداتی نیز روزهای آرامی را سپری می‌کند و طی چندهفته اخیر شاهد نوعی ثبات قیمت در این بازار بوده‌ایم. با این حال همان‌طور که قبلا نیز به‌آن اشاره شد، کارشناسان معتقدند با آغاز سیاست دریافت مالیات از خودروهای گران‌قیمت، عرضه این مدل خودروها در بازار بیش‌تر از گذشته خواهد شد و با کاهش چشمگیر قیمت در این بخش مواجه خواهیم بود. درحال حاضر شورای‌رقابت با توجه به‌مولفه‌هایی مانند تورم بخشی، هزینه‌های تولید و همچنین افت و خیز کیفی، قیمت کارخانه‌ای خودروها را تعیین می‌کند و این درحالی است که به‌اذعان رئیس این شورا، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از این مدل قیمت‌گذاری رضایت چندانی ندارند. با این حال شورای‌رقابت کماکان بر تعیین قیمت خودروهای داخلی طبق فرمول فعلی پافشاری می‌کند و به‌نظر می‌رسد درسال آینده نیز حداقل تا وقتی طرح جدیدی از سوی دولت یا مجلس شورای‌اسلامی مبنی‌بر قیمت‌گذاری خودرو اعلام نشود، اجرای این فرمول تداوم یابد. این موضوع را می‌توان هم از اظهارات اخیر رئیس شورای رقابت و هم عقب‌نشینی این شورا از برخی مصوبات‌اش متوجه شد. شورای‌رقابت همچنین قصد داشت مبنای قیمت‌گذاری خودروها را تغییر داده و به‌جای تورم بخشی، از فاکتور جهش تولید استفاده کند و طبق اظهارات قبلی رئیس شورای‌رقابت، قرار بود از ابتدای بهمن امسال، مبنای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی، میزان تولید باشد؛ به‌نحوی که اگر تیراژ بالا رفت، قیمت نیز افزایش یابد و در غیر ‌این صورت، نرخ خودروها تثبیت شود.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4678

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.