تاریخ : پنج شنبه, ۲۶ بهمن , ۱۴۰۲ 6 شعبان 1445 Thursday, 15 February , 2024
0

سرانجام اسقاط خودروهای فرسوده در پاییز ۱۴۰۲

  • کد خبر : 5979
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
سرانجام اسقاط خودروهای فرسوده در پاییز ۱۴۰۲

خودرو فرسوده، مصرف سوخت و آلودگی هوا سرانجام اسقاط خودروهای فرسوده در پاییز ۱۴۰۲- بخش مهمی از معضل کلان آلودگی هوای شهرها، و خصوصا کلانشهرها، ناشی از فرسودگی خودروها است. ۳۷ میلیون خودروی فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۳ میلیون، خودروی فرسوده محسوب می‏ شوند. یعنی حدود ۳۵ درصد خودروهای فعال […]

خودرو فرسوده، مصرف سوخت و آلودگی هوا

سرانجام اسقاط خودروهای فرسوده در پاییز ۱۴۰۲- بخش مهمی از معضل کلان آلودگی هوای شهرها، و خصوصا کلانشهرها، ناشی از فرسودگی خودروها است. ۳۷ میلیون خودروی فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۳ میلیون، خودروی فرسوده محسوب می‏ شوند. یعنی حدود ۳۵ درصد خودروهای فعال در زیست ‏محیط کشور در رده‏ خودروهای فرسوده قرار دارند. خودروهایی که بنا به اعلام انجمن اسقاط خودرو، ۲ برابر خودروهای نو بنزین و گازوئیل مصرف می‌کنند.  کارشناسان می‏ گویند هدررفت سوخت خودروهای فرسوده، سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خسارت به بار می ‏آورد.

این در حالی است که تا ۴ سال آینده، ۳۱ میلیون لیتر به مصرف بنزین افزوده خواهد شد. علاوه بر این ۴۵ درصد از جاده‏ های کشور به سن فرسودگی رسیده‏ اند که این نیز به نوبه‏ خود مصرف سوخت در سال های آینده را به شکل تصاعدی افزایش خواهد داد.

قانون هوای پاک که در تیرماه ۱۳۹۶ تصویب شد، کلیه مالکان حقیقی و حقوقی وسایل نقلیه را مکلف می‏ کند که پس از رسیدن خودرو به سن فرسودگی، آن را از طریق مکانیسم جایگزینی از رده خارج کنند. اما انجمن اسقاط خودرو، با توجه به قانون ممنوعیت واردات خودرو، و پیگیری‏ های خودروسازان و وزارت صمت، عملا به تعطیلی کشیده شد و صدور گواهی اسقاط عملا به صفر رسید.

از سوی دیگر، بنا به گزارش انجمن اسقاط خودرو، با خارج شدن خودروهای فرسوده از مدار فعالیت، ۳۳ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

با این حال از مردادماه امسال، و به دنبال تصویب طرح واردات خودرو، مراکز جایگزینی در قالبی تازه ذیل وزارت صمت و تحت عنوان ستاد نوسازی ناوگان از نو شروع به کار کردند. اما فاز جدید بازگشایی این مراکز، اکنون که رفته رفته به ماه‏ های پایانی سال نزدیک می‏ شویم، تنها باعث شده که قیمت خودروهای فرسوده در بازار به‏ شکل چشمگیر و حتی نامعقولی بالا برود.

 

در مقاله روند کند اسقاط خودرو‌های فرسوده از روند اسقاط بیشتر بدانید.

 

 

اسقاط ۲۰ هزار خودروی فرسوده در پاییز ۱۴۰۲

بنا به گفته محمود مشهدی شریف، رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، با توجه به اینکه تصویب و ابلاغ آئین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بیش از ۸ ماه است که به تأخیر افتاده، حدود ۸۰ درصد اسقاط خودرو کاهش یافته است. در مجموع اینطور به نظر می ‏رسد که اکنون دور تازه‏ای از تلاش برای اقدام جدی در تحقق طرح اسقاط و نیل به اهداف مندرج در برنامه توسعه، یعنی اسقاط سالانه ۵۰۰ هزار خودرو،‌ دوباره بدون دستیابی به نتایج معنادار و نزدیکی چشمگیری به اهداف برنامه توسعه، رو به افول می ‏رود.

قرار بود در سال جاری ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شود، اما با به تأخیر افتادن تصویب آئین نامه شاید تا پایان سال به حدود ۴۰ هزار اسقاط خودرو دست یابیم.

هم ‏اکنون یکی از موانع جدید تاخیر دولت در تصویب آیین‏ نامه جدید اسقاط خودرو است. بنا به اعلام مشهدی شریف در سال ۹۸ در مجموع ۷ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. در سال ۹۹ نیز ۱۳ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. پیش از این افزایش ۳ برابری اسقاط خودروهای فرسوده نسبت به سال گذشته اعلام شده بود.

در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸ هزار دستگاه خودروی فرسوده و در سال ۱۴۰۱ نیز کمی بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است و در سال جاری در نیمه اول سال حدود ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد اسقاط خودرو فرسوده و آخرین اخبار آن در سال ۱۴۰۲ 

به نقل از برنا

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=5979

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.