تاریخ : سه شنبه, ۲۴ بهمن , ۱۴۰۲ 4 شعبان 1445 Tuesday, 13 February , 2024
0

قیمت جدید گواهی اسقاط تاکسی فرسوده

  • کد خبر : 5962
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
قیمت جدید گواهی اسقاط تاکسی فرسوده

یکی از عوامل اصلی آلودگی‌ هوای تهران و کلانشهرها، تردد خودروهای آلاینده و فرسوده هستند که علاوه بر مصرف بالای بنزین، موجب ترافیک و افزایش آلاینده‌های می‌شود و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و جابگزین کردن خودروهای استاندارد و برقی، مهمی است که باید به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد. رییس مرکز […]

یکی از عوامل اصلی آلودگی‌ هوای تهران و کلانشهرها، تردد خودروهای آلاینده و فرسوده هستند که علاوه بر مصرف بالای بنزین، موجب ترافیک و افزایش آلاینده‌های می‌شود و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و جابگزین کردن خودروهای استاندارد و برقی، مهمی است که باید به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.

رییس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به ادغام دو آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک (تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند) و ماده ۱۰ صنعت خودرو ، آخرین تغییرات گواهی اسقاط خودرو های فرسوده را اعلام کرد.

 

آغاز ثبت نام متقاضیان نوسازی تاکسی های فرسوده از طریق سازمان های تاکسیرانی در اردیبهشت ماه امسال انجام شد.

 

گواهی اسقاط ۲۱۰ میلیون تومانی تاکسی

وی با اعلام اینکه سن فرسودگی تاکسی ها  ۱۰ سال شد و افزود: در گذشته یک تاکسی دو گواهی اسقاط دریافت می کرد که این گواهی‌ها عددی حدود ۷۰ میلیون نصیب دارنده تاکسی فرسوده می کرد اما اکنون با تغییرات جدید این عدد نزدیک به ۲۱۰ میلیون نصیب تاکسی فرسوده می کند،  که با یک آورنده اندک شرایط برای نوسازی خودرو مهیا می شود.

به گفته گل علیزاده، برای کشنده‌ها نیز این عدد به ۱۲۲۰ تومان رسید، به علاوه قیمت لاشه خودرو که نصیب صاحب خودرو فرسوه می شود. سواری‌ها هم علاوه بر ۲۰ میلیون ارزش لاشه خودرو ۷۰ میلیون بابت گواهی اسقاط دریافت خواهندکرد.

رییس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست این را هم گفت: این هدف گذاری با تمرکز بر خودروهای پر پیمایش و اثربخشی آنها بر آلودگی هوا صورت گرفته است. بنا به برنامه ریزی های انجام شده چشم انداز ما از این اقدامات خارج کردن سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه فرسوه از چرخه می باشد.

 

از رده خارج کردن خودرو های فرسوده در گدشته

قبل از این درباره چالش های نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی صحبت شده بود. بحث اسقاط و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده برای اولین بار در دهه ۸۰ مطرح شد و براساس آن قرار شد به ازای واردات خودرو، تعدادی خودرو فرسوده از رده خارج شود. طرحی که با اختصاص اعتبارات در چند سال‌ اول امیدوارکننده شروع شد.

روند کند اسقاط خودرو‌های فرسوده در گذشته وجود داشته است. اما به مرور زمان بخاطر مشکلات اعتباری، ممنوعیت واردات خودرو و … در  دهه ۹۰ متوقف شد. در دولت سیزدهم این مهم در دستور کار قرار گرفت و چرخه اسقاط خودروها مجدد به کار افتاد.

داریوش گل علیزاده، رییس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست، دو موضوع مهم و جدی، پیرامون آلودگی هوا را پیگیر است، نخست از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و دیگری استاندارد آلاینده های خودرو، گفت: آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک را با آیین نامه ماده ۱۰  صنعت خودرو ادغام کردیم چرا که متاسفانه موضوع اسقاط خودروهای فرسوده در  ۶ تا ۷ سال گذشته متوقف شده بود و تلاش بسیار کردیم از طریق منابع خود اسقاط خودرو، این چرخه را به گردش در آوریم.

 

بیشتر بخوانید: اسقاط و نوسازی تاکسی فرسوده و آخرین اخبار آن

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=5962

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.