تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ بهمن , ۱۴۰۲ 5 شعبان 1445 Wednesday, 14 February , 2024
4

آیا داروی “سووداک” می‌تواند با کرونا مقابله کند؟

  • کد خبر : 2239
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۹:۱۶
آیا داروی “سووداک” می‌تواند با کرونا مقابله کند؟
مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: متخصصان عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در یک طرح پژوهشی جهت درمان بیماران کرونایی که با همکاری چندین دانشگاه بزرگ کشور و همچنین چندین کشور در سطح دنیا اجرا می‌شود، اقدام به بررسی تاثیر درمان دارویی سووداک(داروی ترکیبی) کرده‌اند.

مسعود ضیایی در گفت‌وگو با ایسنا از بررسی استفاده از داروی ضد ویروس هپاتیت C (سووداک) برای کمک به درمان بیماران کووید ۱۹ خبر داد.

وی افزود: در کارآزمایی جدیدی که در برزیل، مصر، آفریقای جنوبی و ایران انجام شده، اثر داروهای sofosbuvir و daclatasvir در بهبود علائم ناشی از کرونا مورد بررسی قرار گرفته است.

رییس بخش عفونی بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند با بیان اینکه از ترکیب این دو دارو برای درمان هپاتیت c استفاده می‌شود، تصریح کرد: میزان مرگ و میر در گروهی که ترکیب این دو دارو را مصرف کرده بودند پنج درصد در مقایسه با ۲۰ درصد گروه کنترل بود.

ضیایی ادامه داد: همچنین در ۹۴ درصد بیمارانی که این دو دارو را دریافت کردند، میزان تب کاهش یافته و تنفس بهبود پیدا کرده بود در مقایسه با ۷۰ درصد گروه کنترل.

وی بیان کرد: متخصصان عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در یک طرح پژوهشی جهت درمان بیماران کرونایی که با همکاری چندین دانشگاه بزرگ کشور و همچنین چندین کشور در سطح دنیا اجرا می‌شود، اقدام به بررسی تاثیر درمان دارویی سووداک(داروی ترکیبی) کرده‌اند.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در این طرح قرار است هزار بیمار مبتلا به کرونا از ایران به تعداد مساوی از داروی سووداک و دارونما استفاده کنند و اثرات درمانی این دارو در بهبود مبتلایان به کرونا مقایسه خواهد شد.

ضیایی با بیان اینکه این طرح همزمان در کشورهای دیگر نیز انجام می‌شود، افزود: این دارو به صورت روتین برای بیماران کرونا استفاده و در مورد مصرف آن در روند درمان تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در مورد بیماری کرونا زمان مراجعه به پزشک اهمیت فراوانی دارد، اظهار کرد: گاهی ترس از بیمارستان باعث می‌شود سیر درمان بیماری به درستی انجام نشده و حتی جوانانی در اثر این بیماری فوت کنند.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: زمان مراجعه مهم بوده و از آن مهم‌تر سعی کردن برای مبتلا نشدن است چرا که روند درمان این بیماری مشخص نیست و علی رغم وجود داروهای موجود ممکن است فرد فوت کند.

ضیایی ادامه داد: مردم درصورت مشاهده علائم، به پزشک مراجعه کنند چراکه درمان زودتر صورت می‌گیرد و احتمال اینکه بیماری پیشرفت نکند بیشتر است.

وی افزود: از روز ششم تا دهم اوج بیماری و روزهای پیشرفت بیماری است که در صورت مراجعه به موقع فرد، روند درمان به خوبی طی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=2239

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.