تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ بهمن , ۱۴۰۲ 5 شعبان 1445 Wednesday, 14 February , 2024
1

اجباری شدن معاینه فنی برای موتورسیکلت ‌ها

  • کد خبر : 4333
  • ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
اجباری شدن معاینه فنی برای موتورسیکلت ‌ها
به دنبال اجرای طرح ترخیص موتورسیکلت‌ های رسوبی از پارکینگ ‌ها و توقفگاه ‌ها توسط نیروی انتظامی، یک کارشناس آلودگی هوا گفت: آنچه اهمیت دارد لزوم اجباری شدن معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ های ترخیص شده است.

معاینه فنی برای موتورسیکلت ‌ها

معاینه فنی برای موتورسیکلت ‌ها به دنبال اجرای طرح ترخیص موتورسیکلت‌ های رسوبی از پارکینگ ‌ها و توقفگاه ‌ها توسط نیروی انتظامی موضوعی که یک کارشناس آلودگی هوا درباره آن واکنش نشان داد.

وی گفت: آنچه اهمیت دارد لزوم اجباری شدن معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ های ترخیص شده است.

نیروی انتظامی به عنوان متولی اجرای قانون هوای پاک از آبان ماه امسال طرح ترخیص موتورسیکلت ‌های رسوبی از پارکینگ ‌ها و توقفگاه ‌ها را اجرایی کرده است.

هزاران موتورسیکلت رسوبی به چرخه حمل و نقل باز می ‌گردند در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ های رسوبی در پارکینگ ‌ها فرسوده هستند و باید اسقاط شوند.

سهم موتورسیکلت‌ ها در تولید آلاینده‌ ها

در آلودگی هوای تهران سهم منابع متحرک مانند خودروها، موتورسیکلت‌ ها، خودروهای دیزلی و… ۶۰ درصد، سهم منابع ثابت حدود ۴۰ درصد و سهم موتورسیکلت‌ ها در تولید آلاینده‌ های گازی حدود ۲۱ درصد و در تولید ذرات معلق ۱۰ درصد است.

هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق که عامل اصلی آلودگی هوا در فصول سرد است، تولید می ‌کنند.

با توجه به این آمار و تصمیم برای ترخیص موتورسیکلت ‌های رسوبی برخی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست واکنش هایی نشان داده اند.

مسعود تجریشی، معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: سیاست‌ های تشویقی برای بازگرداندن موتورسیکلت‌ های غیراستاندارد به سطح خیابان‌ ها متضاد با سلامت مردم است .

سهم-موتورسیکلت‌-ها-در-تولید-آلاینده‌-ها

خالی کردن پارکینگ‌ ها و افزایش آلودگی هوا

وی افزود: حتما یکی از اهداف پلیس برای ترخیص این موتورسیکلت‌ ها با تسهیلات ویژه، خالی کردن پارکینگ ‌ها بوده ولی به این مسئله نگاه جامعی نشده و درحال‌ حاضر خالی کردن پارکینگ‌ ها مساوی با افزایش آلودگی هوای شهرهاست.

یوسف رشیدی،  کارشناس آلودگی هوا گفت: لازم بود استانداردی برای ترخیص این موتورسیکلت ‌ها تعیین و حداقل معاینه فنی آنها را که بعضا مدت ‌هاست در پارکینگ قرار دارند، اجباری می ‌کردند.

وی ادامه داد: موتورسیکلت ‌های توقیف شده بخشی از اموال مردم است و نمی ‌توان بدون در نظر گرفتن جایگزینی برای آنها از ترخیص این موتورسیکلت ‌ها خودداری کرد.

از رده خارج کردن موتورسیکلت‌ های کاربراتوری

او تاکید کرد: جایگزین کردن موتورسیکلت ‌های فرسوده و کاربراتوری با موتورسیکلت‌ های برقی و انواعی که آلایندگی کمتری دارند، ضرورت دارد.

رشیدی تصریح کرد: متاسفانه دولت در مدیریت و وارد کردن موتورسیکلت‌ های برقی و کمتر آلاینده در چرخه تولید موفق عمل نکرده است.

به گفته او هیچ اقدامی برای از رده خارج کردن موتورسیکلت‌ های کاربراتوری که اکنون در سطح شهر تردد می ‌کنند صورت نگرفته و هیچ کس نگران آن‌ها نیست.

معاینه فنی برای موتورسیکلت ‌ها و اسقاط

این کارشناس آلودگی هوا در ادامه اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست، دولت و نیروی انتظامی باید چاره‌ای برای طرح جایگزینی می ‌اندیشیدند.

او افزود: زمان ترخیص موتورسیکلت‌ های رسوبی با موافقت مالکان و یک مکانیسم مالی مشخص به ازای موتورسیکلت ‌های فرسوده و کاربراتوری، موتورسیکلت‌ های انژکتوری جدیدی را تحویل دهند تا موتورسیکلت ‌های فرسوده را اسقاط کنند.

رشیدی تصریح کرد: لازم است برنامه‌ هایی اجرا شود تا بتوان با در نظر گرفتن حق مالکان موتورسیکلت ‌ها اقدام به نوسازی، تعویض و تعمیر موتورسیکلت ‌های آلاینده کرد تا آلودگی هوا نیز کاهش پیدا کند.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4333

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. یکی از مشکلات اساسی موتور سیکلت های انژکتوری اینه که ecu ها چینی هستن و بعد از چند وقت کار کردن میسوزنن و باید ecu رو تعویض کنن ولی بعد از مدتی باز همین وضع تکرار میشه تا جایی که طرف خسته میشه و سیستم کاربراتوری نصب می کنه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.