تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ بهمن , ۱۴۰۲ 5 شعبان 1445 Wednesday, 14 February , 2024
1

اما و اگرهای آزادسازی واردات خودرو

  • کد خبر : 3568
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
اما و اگرهای آزادسازی واردات خودرو
طبق لایحه بودجه سال 1400، دولت 2 هزار و 40 میلیارد به عنوان حقوق ورودی خودروهای خارجی تعیین کرده است. به گفته سخنگوی بودجه، رقم تعیین شده برای حقوق ورودی خودروها مربوط به خودروهای ترخیص نشده موجود در گمرک است.

آزادسازی واردات خودرو

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، دولت ۲ هزار و ۴۰ میلیارد به عنوان حقوق ورودی خودروهای خارجی تعیین کرده است. به گفته سخنگوی بودجه، رقم تعیین شده برای حقوق ورودی خودروها مربوط به خودروهای ترخیص نشده موجود در گمرک است.

به گفته مهدی دادفر، ‌دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با در نظر گرفتن متوسط قیمت ۲۵ هزار دلاری برای هر خودروی وارداتی، رقم دیده شده در بودجه ۱۴۰۰ به عنوان حقوق ورودی خودرو، به معنای ورود دست‌ کم ۳ هزار دستگاه خودرو خواهد بود.

وی افزود: ‌این تعداد هر چند بسیار اندک است اما گام خوبی در ابتدای کار و کاهش قیمت ‌ها در آشفته بازار کنونی خودروهای خارجی خواهد بود.

دادفر تاکید کرد: در خوشبینانه ‌ترین حالت حتی اگر امروز واردات خودرو آزاد شود، مهرماه سال آینده نخستین خودرو وارد کشور خواهد شد چون با وجود استانداردهای ۸۵ گانه، واردکنندگان دست‌ کم ۶ ماه معطل اخذ تاییدیه‌ های لازم خواهند شد.

استفاده از اعتبار شرکت ‌های جهانی تولیدکننده خودرو

دادفر با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور با مشکلات ارزی رو به ‌رو است، افزود: ما برای تامین نیاز بازار خودرو پیشنهاد کردیم که با استفاده از سرمایه ایرانیان خارج از کشور، واردات خودرو انجام شود تا سرمایه‌ های موجود در خارج به داخل منتقل ‌شود.

وی با بیان این که سرمایه گذار تا سه سال اجازه عودت پول خود را نداشته باشد، گفت: استفاده از اعتبار شرکت ‌های جهانی تولیدکننده خودرو برای واردات خودرو به کشور راهکار مناسبی است. در شرایط تحریم نیز می‌ توانیم مذاکره کنیم تا خودرو را بر اساس قیمت فعلی خریداری و سه سال دیگر بلغ آن را پرداخت کنیم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت: برای اینکه تجارت خودروهای داخلی با مشکل مواجه نشود، بهتر است خودروهای با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی ‌سی با استفاده از دو الگوی خرید مورد ذکر، به کشور وارد شود که این اتفاق نیز عملی نشده است.

آزادسازی واردات خودرو

واردات خودرو برای سال آینده عملی می شود یا خیر

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو درباره واردات خودرو تصریح کرد: اگر واردات خودروهای دست‌ دوم به کشور انجام شود شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.

به اعتقاد وی واردات خودروهای دست ‌دوم خارجی باعث متعادل شدن قیمت تولیدات داخل و افزایش کیفیت آنها می‌ شود. کشورهایی مانند آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، ترکیه و هند از این سیاست برای افزایش رضایتمندی مشتریان و بهبود تولیدات داخلی خود استفاده کرده ‌اند.

به گفته کارشناسان خودرو افزایش قیمت خودرو‌های داخلی، ناشی از تورم بازار است و آزادسازی واردات خودرو، تاثیری روی قیمت آن‌ها نخواهد گذاشت.

خودرو‌های مونتاژی چینی

کارشناسان معتقدند در ردیف ‌های مرتبط با واردات، یک تناقض بسیار بزرگ وجود دارد، میزان درآمد حاصل از تعرفه، ده برابر میزان وارداتی است که در ردیف ‌های دیگر تخمین زده شده و مشخص نیست دولت واردات را آزاد کرده یا خیر.

به گفته کارشناسان خودرو آزاد شدن واردات خودرو تاثیر بسیاری در نرخ خودرو‌های وارداتی و خودرو‌های مونتاژی چینی در بازار خواهد گذاشت و قیمت آنها را به شدت پایین خواهد آورد.

کارشناسان معتقدند پایین آمدن قیمت خودرو‌های چینی روی قیمت خودرو‌های داخلی تاثیری ندارد و قیمت پراید را به ۶۰ میلیون تومان نمی ‌رساند، چون افزایش قیمت خودرو‌های داخلی ناشی از تورم بازار است نه ممنوعیت واردات و آزادسازی واردات خودرو.

باید دید سرنوشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس چه خواهد بود و آیا واردات خودرو برای سال آینده عملی می شود یا خیر.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=3568

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.