تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ بهمن , ۱۴۰۲ 5 شعبان 1445 Wednesday, 14 February , 2024
1

انتقادات به سهم حمل و نقل عمومی در بودجه ۱۴۰۰

  • کد خبر : 4011
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
انتقادات به سهم حمل و نقل عمومی در بودجه ۱۴۰۰
انتقادات به سهم حمل و نقل عمومی از زبان رئیس کمیسیون عمران و حمل ‌و نقل شورای شهر تهران: با بودجه حمل‌ و نقل عمومی سال آینده در تهران، تنها می ‌توان کمتر از ۵۰ متر مترو ساخت؛ حداقل اعتبار مورد نیاز در این بخش ۱۰هزارمیلیارد تومان است.

انتقادات به سهم حمل و نقل عمومی از بودجه ۱۴۰۰

انتقادات به بودجه ۱۴۰۰ و سهم حمل و نقل عمومی از زبان رئیس کمیسیون عمران و حمل ‌و نقل شورای شهر تهران: با بودجه حمل‌ و نقل عمومی سال آینده در تهران، تنها می ‌توان کمتر از ۵۰ متر مترو ساخت؛ حداقل اعتبار مورد نیاز در این بخش ۱۰هزارمیلیارد تومان است.

در بودجه سال ۱۴۰۰ کشور  که دو هفته پیش ازسوی دولت به مجلس شورای اسلامی تحویل داده شد، بخش ‌های مرتبط با حوزه حمل ‌و نقل مورد کم توجهی دولت قرار گرفته است.

شهرداری ‌های کشور و سازمان‌ های وابسته به آنها با تایید وزارت کشور می ‌توانند تا سقف ۸ هزارمیلیارد تومان اوراق مالی اسلامی با تضمین خود و بازپرداخت اصل و سود آن توسط شهرداری ‌ها منتشر کنند.

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بند «د» تبصره ۵ این لایحه،  و البته حداقل ۵۰ درصد از سقف اوراق به طرح‌ های قطار شهری و حمل ‌و نقل شهری تعلق می‌ گیرد.

انتقادات به بودجه ۱۴۰۰ و طرح ‌های توسعه‌ ای

دولت مجاز است در صورت تامین ۱۵درصد سهم دستگاه‌ ها توسط شهرداری‌ ها و دستگاه‌ های ذیربط و تعهد به بازپرداخت اصل و سود توسط همان دستگاه، حداقل ۲میلیارد دلار از تسهیلات مالی خارجی برای ساخت و بهره‌ برداری از خطوط قطار شهری و طرح‌ های کاهش آلودگی هوا، اختصاص دهد.

دولت موظف است با رعایت قانون حمایت از سامانه‌ های حمل ‌و نقل ریلی شهری و حومه نسبت ‌به تضمین اصل و سود این تسهیلات اقدام کند.

همچنین به بانک‌ های تجاری و تخصصی اجازه داده می‌ شود از محل منابع در اختیار به سرمایه‌ گذاران بخش‌ های خصوصی و شهرداری ‌ها برای طرح ‌های توسعه‌ ای و انواع مختلف حمل ‌و نقل درون و برون ‌شهری تسهیلات اعطا کنند.

با معرفی وزارت کشور  و تضمین سازمان امور شهرداری‌ ها و دهیاری ‌های کشور در قبال اخذ حق دسترسی یا فروش خدمات به استفاده ‌کنندگان یا استهلاک اصل سرمایه یا سود آن اقدام کنند.

انتقادات به بودجه ۱۴۰۰

میزان توجه دولت به بودجه حمل ‌و نقل عمومی نتوانست رضایت مسئولان این حوزه  از جمله در تهران را جلب کندو  انتقادات به بودجه ۱۴۰۰ وارد شده است.

علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: لایحه بودجه پیشنهادی دولت نسبت‌ به سال گذشته تغییرات مثبتی داشته اما هنوز هم جای بهبود دارد و باید سهم بیشتری برای حمل ‌و نقل عمومی به ‌خصوص مترو در نظر گرفته شود.

او افزود: در ردیف‌ های بودجه مستقیم برای تکمیل خطوط، سهم مترو تهران تغییر چندانی نکرده است و با اضافه شدن رقم۱۰میلیاردی، از ۵۶ میلیارد تومان به ۶۶ میلیارد تومان رسیده که با توجه به کاهش ارزش پول در یک ‌سال گذشته عدد قابل ‌توجهی نیست.

تنها می ‌توان کمتر از ۵۰ متر مترو ساخت

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفت: در سال ۱۴۰۰ برای توسعه ناوگان حمل‌ و نقل عمومی باید ۲۰هزارمیلیارد تومان اختصاص می‌ یافت، درحالی که تنها یک ‌هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اختصاص داده ‌اند.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ‌و نقل شورای شهر تهران نیز گفت: با بودجه حمل ‌و نقل عمومی سال آینده در تهران، تنها می ‌توان کمتر از ۵۰ متر مترو ساخت و حداقل اعتبار موردنیاز در این بخش ۱۰هزارمیلیارد تومان است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: دولت نه ‌تنها کمکی به حمل ‌و نقل عمومی نکرده بلکه به حق شهرداری‌ ها هم تعرض می ‌کند.

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای بهره ‌مندی شهرداری‌ ها از جرایم رانندگی، ۲۱۶ میلیارد تومان سقف گذاشته، در حالی که درآمد حاصل از جرایم تخلف رانندگی فقط در تهران سالانه حدود ۱۵۰۰میلیارد تومان و سهم ۶۰درصدی شهرداری تهران حدود ۹۰۰میلیارد تومان است.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4011

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.