تاریخ : سه شنبه, ۲۴ بهمن , ۱۴۰۲ 4 شعبان 1445 Tuesday, 13 February , 2024
2

بازار خودرو حالش خوب است اما تو باور نکن!

  • کد خبر : 3796
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
بازار خودرو حالش خوب است اما تو باور نکن!
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با بیان اینکه هنوز جا برای کاهش بیشتر قیمت ها وجود دارد، افزود: مردم زمانی که قیمت خودرو روند افزایشی داشت، هیجانی خرید می‌ کردند دلال ها می خواهند با قیمت های غیر واقعی جلوی ریزش بیشتر قیمت ها را بگیرند.

بازار خودرو و حال ناخوش این روزها

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: بازار خودرو این هفته با نوسان بسیار کمی روبرو بوده و قیمت ها روند نزولی داشت.

او دلیل آرامش بازار خودرو را توضیح داد: به دلیل کاهش قیمت ها و ادامه دار بودن این روند نزولی، تقاضای کاذبی که در بازار وجود داشت، فروکش کرده و خریدار و مصرف کننده واقعی به بازار مراجعه می ‌کند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با بیان اینکه هنوز جا برای کاهش بیشتر قیمت ها وجود دارد، افزود: مردم زمانی که قیمت خودرو روند افزایشی داشت، هیجانی خرید می‌ کردند دلال ها می خواهند با قیمت های غیر واقعی جلوی ریزش بیشتر قیمت ها را بگیرند.

او اظهار داشت: از اوایل آبان ماه تاکنون قیمت خودرو  ۳۰درصد کاهش داشته است و با توجه به اینکه قرار است ۴۰ هزار خودرو تا پایان آذر تحویل مشتریان داده شود، قیمت ها همچنان کاهشی خواهد بود.

خاک خوردن بیش از ۱۵۲ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازها

خاک خوردن بیش از ۱۵۲ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازها

خاک خوردن بیش از ۱۵۲ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازها براساس آمارهای رسمی درهشت ماه اول سال‌ جاری است و نبود قطعه مانع عرضه خودروهای تولیدی به بازار مصرف شده است.

کارشناسان نبود عرضه مناسب خودرو به بازار را یکی از بزرگترین مشکلات بازار خودرو می دانند و این آمار نشان می دهد که خودروساز تولید دارد ولی عرضه ندارد.

براساس آمار ارائه شده ایران ‌خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع طی هشت ماه امسال حدود ۵۶۷ هزار دستگاه تولید داشته ‌اند، و جمع کل فروششان ۴۱۵ هزار دستگاه بوده است.

قرار است خودروهای دپویی با قیمت‌هایی بالاتر به فروش بروند یا کسری قطعه دارند و در انتظار تامین قطعات برای تجاری ‌سازی هستند؟

آمار عملکرد خودروسازان در هشت ماه امسال کمتر بودن فروش نسبت به تولید را نشان می ‌دهد افکار عمومی پر بودن پارکینگ ‌ها  را به این دلیل می دانند که خودروسازان گاهی دست به احتکار می‌ زنند تا به واسطه کمبود عرضه، قیمت رشد کند.

خودروسازان محصولات انبار شده را در انتظار حمل به مقاصد شهرستانی و تحویل به مشتریان می داند و گاهی مشکلات شماره‌ گذاری را در توجیه دپوی خودروها مطرح می‌ کنند.

برخی کارشناسان معتقدند سیاست‌ های دستوری در قیمت‌ گذاری، گاهی دپوی عمدی خودروها را موجب می شود و توجیه اقتصادی دارد.

بن-بست-وعده-های-خودرویی

بن ‌بست وعده‌ های خودرویی  

قیمت خودرو در بازار با قیمت ارز بالا یا پایین می رود و تصمیمات و سیاست های دولت و مجلس هیچ تاثیری در کنترل قیمت ها ندارند.

وعده‌های خودرویی از دولت یازدهم همراه با شعار فروش سهام دو خودروساز بزرگ کشور به شرکت ‌های خارجی کلید خورد، اکنون با ارزان‌ فروشی، تولید خودروی برقی و حتی افزایش ۵۰ درصدی تولید آن هم تا سه ماه آینده ادامه دارد.

به اعتقاد کارشناسان تولید محصول برقی یا رشد ۵۰ درصدی تولید در این مدت کوتاه قابلیت اجرایی ندارد. دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان آبان ماه سال‌جاری ۵۴۴ هزار دستگاه خودروی سواری  تولید کرده اند.

کارشناسان می گویند زیرساختی برای حضور شرکت‌ های خارجی و واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی، توسعه محصولات خودرویی یا ارتقای سطح کمی و کیفی آنها فراهم نشد.

به گفته کارشناسان دو خودروساز بزرگ کشور ایران خودرو و سایپا هر دو دولتی و بازار خودرو در انحصار این دو شرکت قرار دارد و تصمیماتی که این خودروسازها می گیرند با هماهنگی رییس مجمع آنها یعنی دولت است.

در میان بن بست وعده های خودرویی بر اساس آمارهای منتشرشده تولید تا پایان آبان ماه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است؛ اما این میزان تولید با وعده رشد ۵۰ درصدی فاصله زیادی دارد.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=3796

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.