تاریخ : پنج شنبه, ۲۶ بهمن , ۱۴۰۲ 6 شعبان 1445 Thursday, 15 February , 2024
2

بازار خودرو در انتظار ساماندهی مجلس یا بسته جهش تولید؟

  • کد خبر : 3725
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
بازار خودرو در انتظار ساماندهی مجلس یا بسته جهش تولید؟
علیرضا رزم ‌حسینی همواره بر لزوم تقویت بخش ‌خصوصی برای خروج از این وضعیت تاکید داشته و از شکست انحصار بازار خودرو می گوید، این در حالی است که او بسته جهش تولید را برای خروج شرکت های خودروساز از زیان دهی به دولت ارسال کرد.

بسته جهش تولید و خروج شرکت‌ های خودروساز از زیان دهی

علیرضا رزم ‌حسینی همواره بر لزوم تقویت بخش ‌خصوصی برای خروج از این وضعیت تاکید داشته و از شکست انحصار بازار خودرو می گوید، این در حالی است که او بسته جهش تولید را برای خروج شرکت های خودروساز از زیان دهی به دولت ارسال کرد.

وضعیت بازار خودرو از نگاه کارشناسان طوری است که نه تولید کننده راضی است نه مصرف کننده، نه قیمت ‌ها معقول است نه کیفیت به شکلی است که رضایت مشتریان را تامین کند.

به اعتقاد کارشناسان خودرو تا زمانی که دو خودروساز بزرگ کشور ایران خودرو و سایپا دولتی باشند و دولت منافعی در آن کارخانجات داشته باشد، هیچ بخش خصوصی توان رقابت با این دو غول خودروساز دولتی را ندارد.

به گفته کارشناسان قوانینی که وضع می شود مثل ممنوعیت واردات خودرو و بالا بودن تعرفه واردات، نشانگر حمایت دولت از دو خودروساز بزرگ کشور است و منظور رزم ‌حسینی از تقویت بخش ‌خصوصی حمایت از خودروسازان خصوصی فعلی است.

ساماندهی-خودرو

برخی کارشناسان می گویند ارتقای توان کمی و کیفی خودروسازان بخش ‌خصوصی با مشارکت ‌های خارجی به سرانجام خواهد رسید که این کار هم با توجه به تحریم، چندان امکان پذیر نیست.

به گفته کارشناسان اگر قرار است با تقویت بخش خصوصی انحصار بازار خودرو شکسته شود، ابتدا باید تحریم‌ها لغو و شرکای خارجی برگردند در غیر این صورت، بعید است خصوصی‌ ها بتوانند کمکی به شکست انحصار بکنند.

خروج-شرکت‌-های-خودروساز-از-زیان-دهی

انحصار شکنی در بازار خودرو 

وزارت صمت برای انحصار شکنی در بازار خودرو ایجاد قطب‌های جدید برای رقابت با ایران خودرو و سایپا را در نظر دارد که بسیار زمان بر است و حمایت و دخالت وزارت صمت یعنی حضور نهادهای نظامی که تقویت انحصار است نه شکست آن.

به اعتقاد کارشناسان هماهنگی بین مجلس و دولت برای بهبود وضعیت نابسامان بازار خودرو وجود ندارد و مهمترین مشکل بازار خودرو کمبود عرضه خودرو توسط خودروسازان است.

مجلس یازدهم طرح تحول بازار و صنعت خودرو را تدوین کرده و معتقد است با اجرای این طرح قیمت ‌ها متعادل، رانت و واسطه ‌گری حذف می شود. این طرح با همکاری وزارت صمت و خودروسازان در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

یکی از محورهای مهم این طرح که مورد اختلاف مجلس و وزارت صمت است، عرضه خودرو در بورس و چگونگی انجام آن است.

عده ‌ای از نمایندگان مجلس خواستار عرضه تمامی محصولات خودروسازان در بورس و برخی معتقد به عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس هستند؛ وزیر صمت از اساس، با عرضه خودرو در بورس مخالف است.

ورود-خودرو-به-بورس

تدوین بسته جهش تولید

به گفته برخی منابع آگاه نه دولت و نه مجلس برنامه های کوتاه و بلند مدت برای کنترل و ساماندهی بازار خودرو در کشور ندارند و صرفا عرضه خودرو در بورس را هدف قرار داده اند که در بازار انحصاری خودرو این کار به تنهایی موثر نخواهد بود.

حدود دو ماه است جلساتی بین قطعه سازان، برخی از نمایندگان مجلس، خودروسازان، مسئولان ایدرو و وزارت صمت برای تهیه طرح موقتی برای قیمت گذاری خودرو در حال برگزاری است.

تدوین بسته جهش تولید و خروج شرکت‌ های خودروساز از زیان دهی توسط وزارت صمت انجام و خواستار بررسی این بسته در اولین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شده است.

حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد: مقرر شده وزارت صمت طرح پیشنهادی خود در حوزه خودرو را در جلسه کمیسیون ارائه دهد و پس از بررسی مشخص شود کدام یک از طرح‌ ها می ‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد.

هرچند سامان یافتن بازار و صنعت خودروی کشور از طریق طرح مجلس یا لایحه دولت برای مردم  تفاوتی ندارد، باید دید سرانجام برنامه‌ ای برای شکست انحصار در بازار خودرو رونمایی خواهد شد یا خیر.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=3725

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.