تاریخ : پنج شنبه, ۲۶ بهمن , ۱۴۰۲ 6 شعبان 1445 Thursday, 15 February , 2024
2

بورس و صادرات در مسیر رشد

  • کد خبر : 2006
  • ۰۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
بورس و صادرات در مسیر رشد
تهران- ایرنا- روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم محمدسیاح،‌ نوشته است: شیوع کرونا علاوه بر وارد آوردن آسیب‌ به بخش سلامت، در بخش اقتصادی هم تاثیرات بسزایی داشت و در دوران شیوع آن اقتصاد بسیاری از کشورها از جمله ایران دچار آسیب شد. صادرات و واردات برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کاهش یافت. با گذشت زمان و به‌روز شدن تدابیر حفاظتی در برابر این ویروس اقتصادها شروع به رشد و پا گرفتن کردند. صادرات و واردات وارد فاز جدید شده و فعالان این بخش اقدامات خود را از سر گرفتند.

در ادامه این یادداشت، می خوانیم: با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که برای اقتصاد ایران پیش آمده، اما همیشه مشتریان محصولات ایرانی در منطقه آماده خرید بوده‌اند.

با شیوع کرونا و بسته شدن مرزها میزان صادرات و واردات کشور به حد قابل توجهی کم شد و این اتفاق آسیب زیادی به اقتصاد وارد کرد، از طرفی با کاهش صادرات تولید ناخالص داخلی هم تحت تاثیر قرار گرفت. با گذشت تقریبا شش ماه از شیوع کرونا در ایران حالا اما آمار نشان از بهبودی وضعیت در بخش صادرات دارد. گمرک ایران یکی از مراکز اصلی ارائه آمارهای صادرات و واردات کشور است که در تازه‌ترین گزارش اعلام کرده است میزان تاثیر کرونا در صادرات و واردات از فروردین تا مرداد به صوتر میانگین از ۴۰ درصد به ۳۸ درصد کاهش یافته است.

مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران گفت: «مبادلات تجاری ایران با کشورهای خارجی در پنج ماهه نخست سال‌جاری به ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید که در یک ماه حدود ۵ میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد و همچنین در این مدت ۵۲ میلیون تن انواع کالا به خارج از کشور صادر شد.» او با اشاره به سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی) در این مدت بالغ بر ۳۸ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بود، افزود: «پلی‌اتیلن، گرید فیلم، گاز طبیعی، پروپان مایع شده و سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین ۵ قلم عمده صادراتی ایران در این مدت بود و بنزین به عنوان کالای اول یک میلیارد دلار صادرات داشته است که دلیل این امر کاهش مصرف داخلی و افزایش میزان تولید بوده است.» میراشرفی اضافه کرد: «پنج کشور عمده مقصد صادراتی ایران طی این مدت به ترتیب چین با ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از سه میلیارد دلار و سهم ۲۸ درصدی، عراق با هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار و سهم ۲۲ درصدی، امارات متحده عربی با پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۵۴ میلیون دلار سهم ۱۴ درصدی، افغانستان با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۸۷۱ میلیون دلار سهم هشت درصدی و ترکیه با یک میلیون و ۶۹ هزار تن به ارزش ۵۱۳ میلیون دلار سهم ۴.۷ درصدی بودند. واردات کالا از کشورهای خارجی نیز طی پنج ماهه نخست امسال به ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید که بدین ترتیب تراز تجاری پنج ماهه نخست امسال بیش از ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به نفع صادرات است.» رئیس کل گمرک ایران افزود: «بیشترین تاثیر منفی در بخش صادرات به دلیل کرونا و تحریم در اردیبهشت ماه با ۵۴ درصد، منفی بوده که در حال حاضر به ۲۷ درصد منفی رسیده و این کاهش نشان از عادی شدن روند صادرات را دارد. نخستین قلم کالای صادراتی کشور در این پنج ماه، بنزین است که با کاهش مصرف و افزایش تولید، توانستیم بیش از یک میلیارد دلار از این کالا را به کشورهای دیگر صادر کنیم.» معاون وزیر اقتصاد با اشاره به کاهش تدریجی اثرات کرونا بر تجارت، تاکید کرد: «تاثیر شیوع بیماری کووید-۱۹ بر تجارت خارجی ایران از ۵۴ درصد در اردیبهشت ماه سال‌جاری به ۲۷ درصد در مرداد ماه رسیده و به طور میانگین این تأثیر از ۴۰ درصد به ۳۸ درصد کاهش یافته است.»

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=2006

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.