تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ بهمن , ۱۴۰۲ 5 شعبان 1445 Wednesday, 14 February , 2024
2

رزم حسینی: موافق دولتی ‌بودن صنعت خودرو نیستیم

  • کد خبر : 3887
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
رزم حسینی: موافق دولتی ‌بودن صنعت خودرو نیستیم
دولتی بودن صنعت خودرو یا به عبارتی انحصاری بودن آن موضوعی است که وزیر صنعت معدن و تجارت بارها به آن اشاره کرده است و از ورود بخش خصوصی و حمایت آن ها می گوید.

دولتی ‌بودن صنعت خودرو

دولتی ‌بودن صنعت خودرو یا به عبارتی انحصاری بودن آن موضوعی است که وزیر صنعت معدن و تجارت بارها به آن اشاره کرده است و از ورود بخش خصوصی و حمایت آن ها می گوید.

وزیر صمت در جلسه هم ‌اندیشی با مدیران رسانه ‌ها اظهاراتی داشت و از نهایی شدن بسته ارائه شده برای اصلاح صنعت خودرو در آینده نزدیک خبر داد.

علیرضا رزم‌ حسینی با بیان اینکه تنوع، کیفیت و قیمت خودروهای داخلی در شان مردم ایران نیست، افزود: در بازاری که انحصاری باشد رقابتی وجود ندارد و باید رقبای جدید  وارد حوزه خودروسازی شوند.

او تاکید کرد: متقاضیان مجبور به خرید هستند چون گزینه دیگری ندارند، بنابراین باید بخش خصوصی تقویت شود و افزایش تولید خودرو در دو خودروساز بزرگ کشور سایپا و ایران خودرو انجام شود.

وزیرصمت دو نرخی بودن ارز را ریشه بسیاری از فسادها دانست و بیان کرد: در ۲۰ قلم کالایی که ارز ترجیحی دریافت می ‌کنند ثبات نسبی، کاهش قیمت و وفور را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان در این شرایط سخت تحریمی مجاهدان اقتصادی هستند، افزود: با اجرای سیاست‌ های جدید صادراتی شاهد افزایش ۴۶ درصدی صادرات در مهرماه و ۹ درصدی آن در آبان ماه بوده ‌ایم.

دولتی-بودن-صنعت-خودرو

صادرکنندگان مجاهدان اقتصادی هستند

رزم حسینی تصریح کرد: افزایش چند برابری نرخ ارز، رشد نقدینگی و هزینه‌ های کرونا از علل گرانی‌ های اخیر بوده است و اکنون بورس بهترین جایگاه برای عرضه نقدینگی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: متولیان امر باید رانت بین تولید و بازار را به نفع بخش تولید حذف کنند و اگر این اتفاق بیفتد، میزان تولید را بالا می ‌بریم و قیمت خودرو را در بازار کاهش می‌ دهیم.

وی با اشاره به اینکه موافق دولتی ‌بودن صنعت خودرو نیستیم، افزود: چرا باید دولت هزینه کالایی مثل خودرو را بدهد؟ در حال‌ حاضر خودرو، سه نرخی است؛ قیمتی که شورای رقابت تعیین می ‌کند، هزینه تمام‌ شده خودروساز و قیمتی که خودرو در بازار معامله می ‌شود.

او اظهار داشت: به شورای رقابت اعلام کردیم از حدود ۳۰ محصول داخلی، تعدادی از آنها رقابتی و تعدادی نیز انحصاری تعریف شوند. برای  نمونه ۱۵ خودرو که غیرانحصاری هستند باید رقابتی تعریف شوند.

وزیر صمت اکید کرد: فردا واردات خودرو را آزاد اعلام کنیم با چه ارزی می ‌خواهیم  این واردات را انجام دهیم ؟ اگر بگوییم با استفاده ارز متقاضی واردات خودرو انجام خواهد شد براین اساس قیمت ارز برای خودروسازان نیز افزایش خواهد یافت.

به گفته رزم حسینی با افزایش تولید خودرو دوباره قیمت‌ ها متعادل و اعطای تسهیلات خرید به مشتریان انجام می شود.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=3887

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.