تاریخ : سه شنبه, ۲۴ بهمن , ۱۴۰۲ 4 شعبان 1445 Tuesday, 13 February , 2024
2

سلامت روان و باورهای غلط

  • کد خبر : 4127
  • ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
سلامت روان و باورهای غلط
سلامت روان و باورهای غلط که درمورد آن وجود دارد مانند مشکلات سلامت روان نادرند. این باور اشتباه است و سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۱ تخمین زد که از هر ۴ نفر در جهان ۱ نفر از مشکل سلامت روان رنج می ‌برد.

سلامت روان

سلامت روان و باورهای غلط که درمورد آن وجود دارد مانند مشکلات سلامت روان نادرند. این باور اشتباه است و سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۱ تخمین زد که از هر ۴ نفر در جهان ۱ نفر از مشکل سلامت روان رنج می ‌برد.

این سازمان اعلام کرده است که در حال حاضر ۴۵۰ میلیون نفر دچار اختلالات روانی  هستند و یکی از مهمترین دلایل زمینه ‌ای برای سایر بیماری‌ ها هستند.

یکی از رایج ‌ترین اختلالات سلامت روان افسردگی است که در سال ۲۰۱۷ بیشتر از ۲۶۴ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت ‌تاثیر قرار داده بود.

تحقیقات نشان داده که بعد از فراگیری ویروس کرونا، تعداد افراد مبتلا به افسردگی سه برابر شده است.

حمله پانیک یا وحشت‌ زدگی به‌ شدت آزار دهنده و باعث افزایش تپش قلب و احساس ترس بیش از ‌اندازه می شود و فرد احساس می کند سکته کرده یا خواهد مرد ولی این باور غلطی است که حمله پانیک کشنده است.

نیاز به مشاوره نداریم

 

نیازی به مشاور نداریم

افرادی که مشکلات سلامت روان دارند نمی‌ توانند کار کنند. درست است فردی که دچار بیماری روانی جدی است نمی تواند در شغل‌ عادی مشغول به کار باشد، ولی بیشترشان که مشکل جدی ندارند، مانند افراد سالم بازدهی دارند.

مشکلات سلامت روان نشانه ضعف هستند، مثل این است که بگوییم پای شکسته نشانه ضعف است. اختلالات روانی بیماری ‌اند و هیچ ارتباطی به ضعف شخصیتی ندارند.

افرادی که اختلالات متوسط یا شدید روانی دارند مانند افراد مبتلا به دیابت گاهی در طول عمر نیازمند مراقبت و درمان هستند. مبارزه با مشکل سلامت روان جسارت و قدرت بسیاری می‌ خواهد.

نیازی به مشاور نداریم این باور غلط است، تفاوت مهمی بین صحبت‌ های مشاور آموزش ‌دیده با صحبت‌ های معمول بین دوستان وجود دارد.

همه نمی ‌توانند به ‌راحتی حرف دلشان را بزنند. مشاور بی ‌طرف است و کاملا بر خصوصیات فردی هر شخص تمرکز دارد. برخی افراد دوست صمیمی ندارند که دلایل متفاوتی دارد و نباید این دسته از افراد را تحقیر کرد.

مشکلات سلامت روان دائمی ‌اند

مشکلات سلامت روان دائمی ‌اند

مشکلات سلامت روان تا پایان عمر با افراد نمی مانند، بعضی افراد دوره‌ هایی را تجربه کرده و در فواصل این دوره‌ ها به حالت عادی برمی گردند و برخی از مشاوره، دارو یا روش ‌های درمانی دیگر برای ایجاد تعادل در زندگی خود استفاده می کنند.

بسیاری از افراد کم‌ و‌ بیش درمان می ‌شوند که درمان برای افراد مختلف معانی مختلف دارد. برای بعضی افراد درمان یعنی برگشت کامل به حالت قبلی و برای برخی دیگربه ‌معنای کاهش علائم و برگشت به یک زندگی عادی ‌تر باشد.

اعتیاد ناشی از کمبود قدرت اراده است، این جمله درست نیست. کارشناسان اختلال مصرف مواد را بیماری مزمن می ‌دانند. قدرت اراده عامل اثرگذاری در شکست اعتیاد نیست.

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی شخصیتی چندگانه دارند، این هم باوری اشتباه است. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی دچار ازهم‌ گسیختگی ذهنی می ‌شوند و شاید همین علامت باعث به ‌وجود آمدن این برداشت اشتباه شده است.

سازمان جهانی بهداشت اسکیزوفرنی را تغییر در تفکر، ادراک، احساسات، زبان، حسِ از خود و رفتار می داند این تغییرات ممکن است شامل توهم و هذیان هم بشوند.

اختلال خوردن در زنان

این باور اشتباه وجود دارد که اختلال خوردن فقط در زنان دیده می ‌شود، در حالی که این اختلال ممکن است در هر فردی بروز کند یا این باور غلط که اختلال خوردن نوعی سبک زندگی است.

این باوراشتباه و بسیار زیان ‌بار است، اختلال خوردن شامل بی ‌اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و اجتناب یا محدودیت غذا اختلالات ذهنی جدی و خطرناکی هستنند که در موارد افراطی، ممکن است حتی کُشنده باشند.

تمام افرادی که اختلال ذهنی دارند خشن هستند، این نیز باوری اشتباه است. حتی افرادی که اختلالات جدی مانند اسکیزوفرنی را تجربه می ‌کنند اغلب خشن نیستند.

درست است که برخی افراد مبتلا به بیماری های ذهنی دست به خشونت می ‌زنند، اما آنها تعداد کمی هستند. افرادی که بیماری ذهنی دارند، وقتی به ‌درستی درمان شوند، خطر خشونت ندارند.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4127

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.