تاریخ : پنج شنبه, ۲۶ بهمن , ۱۴۰۲ 6 شعبان 1445 Thursday, 15 February , 2024
2

صنعت اسقاط خودرو در ایران

  • کد خبر : 3628
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
صنعت اسقاط خودرو در ایران
یش ‌از ممنوعیت واردات خودرو، واردکنندگان خودرو به ازای واردات هر دستگاه خودرو، ۴ تا ۸ دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج می ‌کردند، اما حدود سه‌ سال است به‌ دلیل ممنوعیت واردات خودروهای خارجی و سر باز زدن خودروسازان داخلی از تولید به ازای اسقاط، این کار انجام نمی شود.

اسقاط خودرو و آلودگی هوا

اکنون حدود ۵۰ هزار گواهی اسقاط در مراکز اسقاط خودرو وجود دارد که اگر نسبت تعداد خودروهای اسقاطی به تعداد خودروهای وارداتی را حدود ۶ به یک در نظر بگیریم، یعنی به ازای هر دستگاه خودرو وارداتی، وارد کننده مکلف به خرید ۶ گواهی است.

پیش ‌از ممنوعیت واردات خودرو، واردکنندگان خودرو به ازای واردات هر دستگاه خودرو، ۴ تا ۸ دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج می ‌کردند، اما حدود سه‌ سال است به‌ دلیل ممنوعیت واردات خودروهای خارجی و سر باز زدن خودروسازان داخلی از تولید به ازای اسقاط، این کار انجام نمی شود.

براساس مفاد لایحه بودجه سال۱۴۰۰ که اکنون تحویل مجلس شورای اسلامی شده، قرار است از سال آینده هم واردات خودرو از سر گرفته شود و هم درآمد دولت از محل اسقاط خودروهای فرسوده به ۲.۵برابر میزان فعلی افزایش پیدا کند.

عضو هیات مدیره ‌انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور با اشاره به ناچیز بودن مبالغ درنظر گرفته ‌شده در لایحه بودجه در قیاس با وضعیت صنعت اسقاط خودرو، برای تخفیف همزمان معضل آلودگی هوا و اسقاط خودروهای فرسوده راهکار ارائه کرد.

 

 صنعت اسقاط خودرو دوباره زنده می شود

صنعت اسقاط خودرو در ایران در سه‌ سال گذشته وضعیت بسیار سختی داشته اند و با توقف واردات خودرو به ‌دلیل بروز بحران ارزی و توقف اسقاط به ازای واردات، مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در حال تعطیلی و اعلام ورشکستگی بوده‌ اند.

با وجود مصوبه دولت مبنی‌ بر جایگزینی ۳۰درصد تولیدات خودروسازان داخلی با خودروهای فرسوده، این مصوبه هم از مهرماه ۱۳۹۶ و به درخواست خودروسازان لغو شده و شرایط را برای صنف اسقاط و بازیافت خودرو دشوارتر کرده است.

بدون مشتری ماندن حدود ۵۰ هزار گواهی در مراکز اسقاط و از سویی ابلاغ مصوبه مبنی ‌بر افزایش هزینه اسقاط خودروهای فرسوده از ۵۵ هزار تومان به ۱۰۰هزار تومان افزایش ‌یافت و این مراکز باید به ازای هر دستگاه خودرو اسقاطی، این مبلغ را به ‌دولت بپردازند.

دولت در نظر دارد درآمد خود را از محل اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۰ حدود ۲.۵برابر کند و براساس این لایحه دولت پیش ‌بینی کرده است سال آینده، حدود ۲هزار و ۴۰ میلیارد تومان از محل واردات خودروهای خارجی به کشور درآمد کسب کند.

واردات خودروهای خارجی

واردات خودروهای خارجی اما موجب درآمدزایی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده هم خواهد شد و پیش ‌بینی لایحه بودجه مبنی بر افزایش درآمدزایی دولت از محل اسقاط خودروهای فرسوده هم به‌همین موضوع برمی‌ گردد.

عضو هیات ‌مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور گفت: با توجه به تعطیلی چند ساله صنعت اسقاط، دولت ضرورتی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نمی ‌بیند یا این موضوع در اولویت چندم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طرح‌ های متعددی به دولت پیشنهاد داده ‌ایم که این صنعت حتی بدون نیاز به واردات دوباره زنده می شود. مثلا دولت به جای جریمه کردن صنایع آلاینده هوا، آنها را موظف به خرید گواهی اسقاط خودرو کند.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=3628

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.