تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ بهمن , ۱۴۰۲ 5 شعبان 1445 Wednesday, 14 February , 2024
4

نیم قرن فاصله با تهران ۲۰ میلیون نفری

  • کد خبر : 3825
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۹
نیم قرن فاصله با تهران ۲۰ میلیون نفری
آمارها نشان می ‌دهد تهران روندی رو به توسعه را سپری می ‌کند و سالانه 1.3 درصد به جمعیت تهران اضافه می ‌شود. اگر این آهنگ رشد ادامه داشته باشد، جمعیت ساکن تهران تا میانه قرن آینده، یعنی تا حدود سال 1450، به 20 میلیون نفر نزدیک خواهد شد.

تهران ۲۰ میلیون نفری تا نیم قرن آینده

آمارها نشان می ‌دهد تهران روندی رو به توسعه را سپری می ‌کند و سالانه ۱٫۳ درصد به جمعیت تهران اضافه می ‌شود. اگر این آهنگ رشد ادامه داشته باشد، جمعیت پایتخت تا میانه قرن آینده، یعنی تا حدود سال ۱۴۵۰، به ۲۰ میلیون نفر نزدیک خواهد شد.

روند رو به رشد تهران که از دهه ۳۰ آغاز شد با مهاجرت جمعیت به این شهر کماکان ادامه دارد. تهران در تمام طول این سال ‌ها از جنبه‌ های اقتصادی و اجتماعی بزرگ‌تر شده و حتی از جهات مختلفی چندین برابر کشور‌های حاشیه خلیج ‌فارس است.

شاید یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که تهران در آینده با آن مواجه خواهد بود، عامل جمعیت است که می‌ت واند معادلات آینده را در تهران دستخوش تغییرات اساسی کند.

جمعیت تهران

آهنگ رشد جمعیت تهران

متوسط رشد سالانه جمعیت پایتخت در سال‌ های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۵ برابر با ۵٫۷  درصد و در سال ‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۵ برابر ۵٫۲ درصد بوده است که این سرعت رشد بالای جمعیت برآیند رشد طبیعی سریع و جریان مهاجرت به سوی این شهر است.

بعد از این سال ‌ها آهنگ رشد جمعیت در تهران کمتر شده و هم‌ اکنون سالانه به ۱٫۳ درصد رسیده است. مرکز آمار ایران، در تازه‌ ترین گزارش خود از وضعیت ویژگی ‌های جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی تهران اعلام کرده با این نرخ رشد جمعیت احتمالا جمعیت تهران تا سال ۱۴۵۵ دو برابر خواهد شد.

طبق گزارش مرکز آمار، جمعیت تهران در میانه دهه ۹۰ خورشیدی به ۸ میلیون ‌و ۶۹۳ هزار و ۷۰۶ نفر رسیده که در مقایسه با آغاز این دهه معادل ۶٫۶ درصد رشد را نشان می‌ دهد.

متوسط رشد سالانه جمعیت پایتخت در طول سال‌های ۹۰ تا ۹۵ معادل ۱٫۲۹ درصد بوده، یعنی جمعیت تهران در ۶۰ سال گذشته ۵٫۶ برابر شده است.

با فرض ثابت ماندن آهنگ رشد فعلی جمعیت پایتخت در میانه قرن آینده به بیش از ۲ برابر افزایش خواهد یافت و به محدوده ۲۰ میلیون نفر نزدیک خواهد شد، یعنی رقمی بیش از ۱۷٫۵ میلیون نفر.

هرم و ترکیب جمعیت پایتخت

۱۷٫۴ درصد جمعیت پایتخت را کودکان و نوجوانان تا ۱۴ سال تشکیل می‌ دهند و بخش عمده جمعیت تهران یعنی ۷۴٫۱ درصد آنان در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال هستند.

۸٫۴ درصد ساکنان تهران در سنین ۶۵ سال به بالا هستند. منطقه ۱۹ با ۲۳٫۵ درصد جمعیت صفر تا ۱۴سال جوان‌ ترین و منطقه ۳ با ۱۵ درصد جمعیت ۶۵ ساله و بیشتر، مسن ‌ترین منطقه پایتخت هستند.

بخش عمده این جمعیت را افراد ۲۵ تا ۳۰سال تشکیل می‌دهند. هم‌ اکنون ۴ میلیون ‌و ۳۲۴ هزار نفر از جمعیت پایتخت را مردان و ۴ میلیون ‌و ۳۷۰ هزار نفر را زنان تشکیل می ‌دهند.

میزان سواد

از کل جمعیت تهران (۶ساله و بیشتر) ۷ میلیون‌ و ۶۴۰ هزار نفر معادل ۹۵ درصد سواد دارند و ۵ درصد معادل ۴۱۵ هزار نفر بی ‌سواد هستند. در بین همه مناطق جمعیت پایتخت بیشترین جمعیت بی‌ سوادها در منطقه ۱۷ و ۱۹ به ‌ترتیب با ۱۰٫۴ و ۱۰٫۲ درصد متمرکز شده‌ اند.

مناطق ۳ و ۶ هم دارای بیشترین افراد باسواد است و جمعیت کل بی ‌سواد‌های این ۲ منطقه بین ۱٫۸ تا ۱٫۹ درصد از کل جمیعت بی‌ سواد‌های پایتخت است.

بیکاران خوشحال جمعیت تهران

اطلاعات مرکز آمار نشان می‌ دهد ۹٫۵ درصد از تهرانی ‌ها بدون اینکه کار کنند دارای درآمد مستمر هستند. جمعیت این گروه ۷۳۰ هزار نفر است، بخش عمده این افراد در مناطق ۲، ۳، ۶ و یک ساکن هستند.

بر این اساس، نرخ مشارکت اقتصادی تهران ۳۷٫۷ درصد است که در مقایسه با سال۱۳۹۰ کاهش پیدا کرده است. بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی مربوط به منطقه۱۰ تهران با ۳۹٫۸ درصد و کمترین نرخ مشارکت اقتصادی مربوط به منطقه ۱۳ با ۳۵٫۹ درصد است.

نرخ بیکاری در تهران ۱۱٫۵ درصد است که نشان می‌دهد در مقایسه با سال۱۳۹۰ معادل ۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

بیشترین نرخ بیکاری مربوط به منطقه۲۱ با ۱۴٫۲ درصد و کمترین نرخ بیکاری مربوط به منطقه ۱۲ با ۸٫۵ درصد است.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=3825

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.