تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ بهمن , ۱۴۰۲ 5 شعبان 1445 Wednesday, 14 February , 2024
1

هر خانوار چقدر هزینه حمل ‌و ‌نقل می پردازد؟

  • کد خبر : 4257
  • ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
هر خانوار  چقدر هزینه حمل ‌و ‌نقل می پردازد؟
بررسی ‌های آمار وزارت تعاون از متوسط هزینه ‌های حمل ‌و ‌نقل یک خانوار شهری نشان می‌ دهد که در سال ۹۸ سهم هزینه خرید وسایل نقلیه از هزینه کل خانوار در تمامی دهک‌ های درآمدی به جز دهک اول، نسبت به سال ۹۷ کاهش داشته است.

هزینه حمل ‌و ‌نقل

بررسی ‌های آمار وزارت تعاون از متوسط هزینه ‌های حمل ‌و ‌نقل یک خانوار شهری نشان می‌ دهد که در سال ۹۸ سهم هزینه خرید وسایل نقلیه از هزینه کل خانوار در تمامی دهک‌ های درآمدی به جز دهک اول، نسبت به سال ۹۷ کاهش داشته است.

یکی از عوامل تاثیرگذار، افزایش قیمت خودرو است که در سال ‌های اخیر موجب کاهش هزینه خرید وسایل نقلیه در تمامی دهک‌ های درآمدی شده است.

براساس بررسی ‌های رسمی در سال۹۸ سهم هزینه تجهیزات حمل ‌و ‌نقل شخصی از هزینه کل خانوار نسبت به سال ۹۷، در تمامی دهک‌ ها (به جز دهک ‌های اول و دهم که کاهشی بوده است) افزایش یافته است.

بررسی ‌های رسمی نشان می ‌دهد بیشترین مقدار  این سهم مربوط به دهک ‌های درآمدی پنجم با ۶/ ۴ درصد و ششم و هفتم با درصد ۳/ ۴درصد است.

این در حالی است که کمترین مقدار سهم مطرح شده مربوط به دهک ‌های درآمدی اول با ۵/ ۲ درصد و دهک دهم با ۲/ ۳ درصد بوده است.

بررسی آمار رسمی در سال ۹۸ نشان می ‌دهد سهم هزینه خدمات حمل‌ و ‌نقل از هزینه کل خانوار شهری، در تمامی دهک‌ ها به جز دهک ششم و هشتم نسبت به سال۹۷، کاهش یافته است.

افزایش کرایه‌ ها و تقویت قدرت خرید

با توجه به اینکه سهم هزینه ‌های خدمات حمل ‌و ‌نقل در دهک ‌های درآمدی کمتر از ۲ درصد است، بنابراین افزایش آن فشار چندانی بر خانوارها وارد نخواهد کرد.

با توجه به سهم کوچک این هزینه ‌ها حتی برای خانوارهای دهک‌ های درآمدی اول و دوم، می ‌توان با اطمینان بیشتری از افزایش کرایه وسایل حمل ‌و‌ نقل عمومی خصوصا تاکسی دفاع کرد.

به‌ عبارت دیگر بررسی‌ ها نشان می ‌دهد خانوارهای شهری در تمامی دهک ‌های درآمدی ظرفیت پذیرش افزایش قیمت خدمات حمل ‌و ‌نقل را با توجه به سهم آن از هزینه کل داشته باشند.

طبق آمارهای رسمی بخش حمل‌ و‌ نقل زمینی در سال ۹۸، حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شاغل داشته که ۱/ ۹ درصد از شاغلان کشور را در بر می ‌گیرد، افزایش کرایه‌ ها موجب تقویت قدرت خرید این قشر از جامعه خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4257

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.