تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ بهمن , ۱۴۰۲ 5 شعبان 1445 Wednesday, 14 February , 2024
3

ورود خودرو به بورس

  • کد خبر : 3057
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۴۹
ورود خودرو به بورس

عرضه خودرو در بورس طرح تولید و ساماندهی برای ساماندهی عرضه خودرو طرح تولید و ساماندهی عرضه خودرو توسط اعضای کمیسیون صنایع مجلس مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید. بر اساس این طرح، مقرر شد عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا انجام شود و خودروها با تیراژ تولید محدود، از این قاعده مستثنی […]

عرضه خودرو در بورس طرح تولید و ساماندهی

برای ساماندهی عرضه خودرو طرح تولید و ساماندهی عرضه خودرو توسط اعضای کمیسیون صنایع مجلس مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

بر اساس این طرح، مقرر شد عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا انجام شود و خودروها با تیراژ تولید محدود، از این قاعده مستثنی هستند.

در این طرح محدودیت خرید ۳ سال یکبار برای خریداران در نظر گرفته شده است و به گفته حجت ‌اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خودروهایی که در بورس کالا عرضه نشوند اعم از فروشنده و خریدار، جرم‌ انگاری شده و مجازات می ‌شوند و کالا نیز به عنوان کالای قاچاق محسوب می ‌شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در بورس کالا به هر خودرو یک شناسه یا کد تعلق می ‌گیرد که به این شکل خرید و فروش خودرو قابل ردیابی خواهد بود و هر شخصی می ‌تواند هر ۳ سال یک بار با یک کد ملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری کند و قبل از پایان سه سال مقرر نمی ‌تواند اقدام به فروش خودرو کند.

به گفته فیروزی، اگر شخصی قبل از پایان ۳ سال، اقدام به فروش خودرو کند،  باید ۸۰ درصد از مابه ‌التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش بازار را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند و این موضوع برای از میان برداشتن دلالی است.

عرضه خودرو در بورس

عرضه خودرو با قیمت واقعی

بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره افزود: با اجرای این طرح، حباب افزایش قیمت خودرو می‌ شکند و خودرو به صورت شفاف و با قیمت واقعی به بازار عرضه می ‌شود.

وی اظهار داشت: با اجرای این طرح به دلیل عرضه خودرو با قیمت واقعی در بازار از میزان سوداگری‌ و دلالی‌ها هم کم می‌ شود و دیگر شاهد اختلاف قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار نخواهیم بود.

به اعتقاد جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، عرضه خودرو در بورس بهترین راهکار برای ساماندهی بازار است. نه دلال‌ها دلالی می کنند، نه کارخانه آسیب می‌ بیند چون قیمت کارخانه‌ ای خودرو دقیق محاسبه و در بورس قیمت‌ گذاری می ‌شود.

به  گفته او فروش خودرو به شکل قرعه ‌کشی به این شکل که ۲ میلیون نفر برای ۱۶ هزار خودرو ثبت نام کنند، خجالت ‌آور و نشان از برنامه ‌ریزی برای دلال‌ها دارد.

اصلاح توزیع خودرو با عرضه خودرو در بورس کالا

عرضه در بورس کالا مزیت ویژه‌ ای ندارد، این نظر رضا محتشمی ‌پور، معاون بورس کالاست و می گوید این طرح قیمت را شفاف می ‌کند، اما اگر قرار باشد، عرضه خودرو در بورس همراه با کنترل قیمت باشد، فایده ‌ای ندارد، چون قیمت دستوری در بورس رانت ایجاد می ‌کند.

او معتقد است توان تولید و عرضه مداوم خودرو باید از سوی خودروسازان مشخص و کالایی که در بورس عرضه می ‌شود به اندازه کافی باشد، اگر با هزار واحد تقاضا، فقط ۲۰۰ واحد کالا در بورس ارائه شود، باعث بالا رفتن قیمت می ‌شود.

برای عرضه خودرو در بورس، نحوه عملکرد و مدیریت بورس کالا نیز باید مورد سنجش دقیق قرار گیرد چون برخی فعالان صنعت و همچنین مسئولان وزارت صنعت معتقدند حضور مدیران شرکت های خصوصی در هیأت مدیره بورس کالا مانع از عملکرد صحیح این نهاد در عرضه برخی محصولات شده است.

به راستی در این شرایط، ورود خودرو به بورس فراتر از وضعیت فعلی بازار خواهد بود و آیا طرح موفق و قابل اجرا برای مدیریت بازار خودرو محسوب می شود؟

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=3057

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.