تاریخ : شنبه, ۲۸ بهمن , ۱۴۰۲ 8 شعبان 1445 Saturday, 17 February , 2024
3

چالش جدی قطعه سازان و زیان خودروسازان

  • کد خبر : 3719
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
چالش جدی قطعه سازان و زیان خودروسازان
سرمایه قطعه ‌سازان بلوکه شده و خودروسازان هم زیان ‌ده شده ‌اند این جمله هایی است که علی نادری، رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه‌ سازان گفته است و به اعتقاد او در چنین شرایطی کار سخت شده است و روند داخلی ‌سازی نیز به کندی پیش می‌ رود.

چالش قطعه ‌سازان سرمایه بلوکه شده

سرمایه قطعه ‌سازان بلوکه شده و خودروسازان هم زیان ‌ده شده ‌اند این جمله هایی است که علی نادری، رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه‌ سازان گفته است و به اعتقاد او در چنین شرایطی کار سخت شده است و روند داخلی ‌سازی نیز به کندی پیش می‌ رود.

نادری می گوید مواد اولیه و خودرو در یک زنجیره قرار دارد؛ نمی ‌توانیم نرخ مواد اولیه را در بازار آزاد بگذاریم، اما قیمت خودرو بسته باشد. وقتی قیمت خودرو بسته است، پس از تولید قطعه قطعه‌ سازان دچار چالش جدی می ‌شوند.

رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه‌ سازان اظهار داشت: بنا بر توافقاتی که در برخی‌ گروه‌ ها انجام شده، با وجود گذشت ۹ماه از سال جاری و رسیدن به سه ماه پایانی سال ۹۹، هنوز قیمت‌ ها با ارز ۱۱هزار تومانی برای قطعه‌ سازان محاسبه می‌ شود.

وی تصریح کرد: قطعه ‌سازان باید داخلی ‌سازی و سرمایه‌ گذاری هم انجام دهند و خرید ماشین‌ آلات و جذب نیروی متخصص را هم در دستور کار دارند. بنابراین توانی برای قطعه ‌سازان باقی نمانده است.

شرکت ‌های دانش بنیان اقدام به راه‌ اندازی خطوط تولید کرده ‌اند و این در حالی است که شرکت ‌های قطعه‌ سازی با وجود در اختیار داشتن قدرت مالی برای تولید قطعه با نرخ فعلی ارز دچار چالش شده‌ اند.

چالش-جدی-قطعه-سازان

شرکت ‌های قطعه ‌سازی منتظر درخواست هیچ بخشی نبودند

نادری تاکید کرد: شرکت ‌های قطعه ‌سازی همیشه در حال نوآوری و ساخت داخل بوده ‌اند. اما شرکت‌ های دانش‌ بنیان به ‌تازگی مطرح شده ‌اند، قطعه‌ سازان ۲۰ تا ۳۰سال گذشته با توجه به توجیه اقتصادی، نسبت ‌به داخلی ‌سازی قطعات اقدام کردند.

او در ادامه گفت: باید از ایده و دانش شرکت‌ های دانش‌ بنیان استفاده کنیم و قدرت تامین قطعه ‌سازان را افزایش بدهیم. شرکت‌های دانش ‌بنیان با تولید قطعه در زمینه سرمایه در گردش و دریافت هزینه‌ های خود دچار مشکل شده و از حالت آکادمیک و دانش ‌بنیان خارج می شوند.

وی در ادامه افزود:  شرکت‌ های دانش‌ بنیان وارد چاله‌ ای مثل قطعه‌ سازی می ‌شوند و قطعات‌ آن‌ها هم به محصولات تولید انبوه ما ملحق می ‌شود و همان شرایط نامساعد و دشوار را سپری می‌ کند.

به گفته نادری شرکت ‌های دانش بنیان ماهیت تولیدی و بنیه لازم برای راه ‌اندازی کارخانه و خط‌ تولید را ندارند آنها باید با شرکت‌ های بزرگ و منتخب مورد تایید خودروسازان همکاری کنند و با درصد معقولی کار را با قطعه‌ سازان پیش ببرند.

بسته جهش تولید روی داخلی ‌سازی تاثیر گذار است

رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه‌ سازان گفت: شرکت ‌های دانش‌ بنیان هم باید کار را از صفر آغاز کنند و بسیاری از آن‌ها توان آن را نخواهند داشت که امروز مواداولیه خود را با دلار ۲۵هزار تومان خریداری کنند و با ارز ۱۱هزار تومانی سررسید کنند.

او بسته جهش تولید را روی داخلی ‌سازی تاثیر گذار دانست و افزود: نقدینگی موتور محرک داخلی ‌سازی است و باید خودروساز از زیان بیرون بیاید به این ترتیب تزریق پول به خودروساز و به دنبال آن قطعه ‌سازان، موتور تولید را به حرکت درمی ‌آورند.

نادری تصریح کرد: قطعه ‌سازان باتوجه به نرخ بهره، توان دریافت وام از بانک‌ ها را ندارند، اما متناسب با نقدینگی، پروژه‌ها را رونمایی می کنیم، از محل فروش محصولات، بخش‌ های تولیدی و R&D را فعال کرده و ماشین ‌آلات جدید وارد کرده تیراژ تولید را افزایش می دهیم.

رئیس کمیته ساخت داخل انجمن قطعه‌ سازان بیان کرد: زمانی که خودروساز قیمت‌ها را اصلاح نمی‌ کند، روند کار کند می‌ شود. با بسته جهش تولید داخلی‌ سازی جدی ‌تر و تیراژ تولید خودرو نیز منطقی ‌تر می‌ شود.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=3719

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.