تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ بهمن , ۱۴۰۲ 5 شعبان 1445 Wednesday, 14 February , 2024
1

طرح ترخیص کامیون های وارداتی و اسقاط کامیون های فرسوده

  • کد خبر : 4145
  • ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
طرح ترخیص کامیون های وارداتی و اسقاط کامیون های فرسوده
محمد درویش، کارشناس سازمان محیط زیست اظهار داشت: در گزارشی که سال 1398 معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران منتشر کرده آمده است منابع آلاینده ای که در تولید آلایندگی مهم هستند به ترتیب سواری ها 37.8 درصد از کل آلاینده های گازی را شامل می شوند.

ترخیص کامیون های وارداتی

ترخیص کامیون های وارداتی و طرح جایگزینی و اسقاط کامیون های فرسوده این روزها اهمیت ویژه ای پیدا کرده و به این بهانه نظر محمد درویش یکی از کارشناسان محیط زیست را دراین باره جویا شدیم که در زیر می خوانید:

محمد درویش اظهار داشت: در گزارشی که سال ۱۳۹۸ معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران منتشر کرده آمده است منابع آلاینده ای که در تولید آلایندگی مهم هستند به ترتیب سواری ها ۳۷٫۸ درصد از کل آلاینده های گازی را شامل می شوند.

وی افزود: به ترتیب تاکسی، موتورسیکلت ها، وانت، مینی بوس و اتوبوس های واحد اتوبوسرانی و پس از آن کامیون ها که ۳٫۱ درصد از کل آلاینده های گازی را شامل می شوند.

به گفته این کارشناس از نظر ذرات معلق، کامیون ها ۱۵٫۷ درصد را شامل می شوند که سهم آن در آلودگی بیشتر از هر نوع آلاینده متحرکی است.

او تاکید کرد: نکته مهم در افزایش ذرات معلق، استهلاک و اصطکاک کامیون هاست و هرچقدر از تاریخ تولید کامیونی بگذرد، میزان تولید ذرات معلق آن بیشتر می شود.

او گفت: این اقدام اگر به حذف کامیون های فرسوده منجر شود، به کاهش ذرات معلق در فضای کلانشهرهای کشور به خصوص تهران، مشهد، تبریز و اصفهان کمک می کند.

طرح جایگزینی و اسقاط کامیون های فرسوده

به اعتقاد درویش تاثیر این طرح جایگزینی روی کاهش آلاینده های گازی خیلی محسوس نیست هرچند تاثیر مثبت روی ذرات معلق است نه روی آلاینده های گازی مانند نیروژن، مونوکسید کربن و دی اکسید کربن.

این کارشناس محیط زیست می گوید: این آلاینده ها بسیار خطرناک بوده  و می توانند از جدار مویرگ ها عبور کرده سبب افزایش فشار اسمزی خون و سرطان خون شود، با رعایت این بخشنامهاین آسیب کاهش یافته، عملکرد درخشانی است.

وی افزود: باید یادمان باشد که منابع متحرک ۸۲٫۹ درصد آلاینده های هوا در کلانشهر هستند و ۶۰٫۸ درصد از نظر ذرات معلق و بقیه منابع آلاینده مثل فرودگاه ها، جایگاه های سوخت، پالایشگاه ها، راه آهن، پایانه های اتوبوس، وسایل خانگی و گرمایش های نیروگاه ها از نظر آلاینده های گازی حدود ۱۷٫۱ درصد است و از نظر ذرات معلق کمتر از ۴۰ درصدند.

درویش بیان کرد: اگر ما می خواهیم در کاهش بار آلایندگی کلانشهرها یک کار اصولی و جدی انجام بدهیم، باید تمرکزمان را روی منابع متحرک بگذاریم و کاری کنیم که مردم داوطلبانه منابع متحرک موتوری که سوخت فسیلی مصرف می کنند، کمتر استفاده کنند.

نباید فکر کنیم مشکل آلودگی را حل کرده ایم/ترخیص کامیون های وارداتی

به گفته وی این یک اقدام کاربردی است و در عین حال اگر کیفیت منابع آلاینده متحرک را بالا برده، تبدیل به هیبرید یا حتی برقی کنیم نباید فکر کنیم مشکل آلودگی را حل کرده ایم.

درویش ادامه داد: این موضوع به حل مشکل ترافیک، آلودگی صوتی و کم تحرکی در شهرهای اصلی ایران به خصوص تهران کمکی نمی کند، چون تعداد خودروها در معابر عمومی تهران بیش از ۶ برابر ظرفیت است.

وی تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ میلیارد دقیقه از وقت شهروندان در ترافیک تلف می شود و ارزش این وقتی که هدر می رود در طول یک سال بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

تغییر مبلمان شهری از خودرو محوری به بوم محوری

او خاطرنشان کرد: می توان همزمان با یک حرکت راهبردی برای کاهش آلایندگی، ترافیک، آلودگی صوتی و مهار کم تحرکی که خود باعث تشدید بیماری های غیر واگیر می شود و این مساله موجب آسیب پذیری بیشتر مردم می شود، راه حلی داشت.

درویش پیشنهاد داد: باید به سمت تغییر مبلمان شهری از خودرو محوری به بوم محوری برویم؛ کاری که در اتحادیه اروپا، کشورهایی مانند مکزیک، کلمبیا انجام می شود.

او افزود: با ایجاد مسیرهای جذاب و ایمن برای دوچرخه سواری و پیاده روی کاری کنیم که مردم داوطلبانه از خودرو کمتر استفاده کنند و همزمان مشکل آلودگی هوا و مشکل ترافیک حل شود.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4145

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.