تاریخ : پنج شنبه, ۲۶ بهمن , ۱۴۰۲ 6 شعبان 1445 Thursday, 15 February , 2024
0

“اسقاط خودرو فرسوده” اولویت‌ کاهش آلودگی هوای کشور

  • کد خبر : 5901
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
“اسقاط خودرو فرسوده” اولویت‌ کاهش آلودگی هوای کشور

اسقاط خودرو فرسوده و کاهش آلودگی هوا – رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با انتقاد از سرعت اسقاط خودروهای فرسوده و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، این دو مورد را راهکارهای اساسی کاهش هوای کشور دانست. صبح امروز جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا با حضور نمایندگانی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مسئول در […]

اسقاط خودرو فرسوده و کاهش آلودگی هوا – رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با انتقاد از سرعت اسقاط خودروهای فرسوده و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، این دو مورد را راهکارهای اساسی کاهش هوای کشور دانست.

صبح امروز جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا با حضور نمایندگانی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مسئول در قبال قانون هوای پاک در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

وی بیان کرد: تعداد روزهای آلوده هوا نمی‌تواند معیار مناسبی برای تشخیص عملکرد باشد چراکه تعداد روزها تابع شرایط جوی است. ما باید برای بررسی عملکرد، غلظت انتشار را بسنجیم. زمانی که بتوانیم غلظت انتشار را کاهش دهیم یعنی قدم رو به جلویی برداشته‌ایم.

در این نشست، داریوش‌گل‌علیزاده؛ رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اظهار کرد: مصرف بی‌رویه گاز در کشور یکی از علت‌های اصلی افزایش اکسیدهای نیتروژن است. همچنین ترکیبات فرار و اکسیدهای نیتروژن با طرح کهاب و معاینه فنی قابل کنترل هستند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: در بودجه سال ۱۴۰۲، ۸۴۰ میلیارد تومان برای قانون هوای پاک اختصاص داده شد و ما توانستیم ردپای خوبی در قانون بودجه بگذاریم تا ان‌شاءالله در سال‌های بعد هم افزایش پیدا کند.

گل‌علیزاده ادامه داد: همچنین مبلغی هم از محل ماده ۱۲ که برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت است برای توسعه حمل و نقل عمومی پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره با اجرای طرح کهاب گفت: وزارت نفت قرار بود که تا پایان سال ۱۴۰۱ این طرح را در ۲۰۰ جایگاه انجام دهد اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در حال حاضر تنها در ۱۱۰ جایگاه کشور این طرح اجرا می‌شود.

“اسقاط خودرو فرسوده” و “توسعه حمل و نقل عمومی” اولویت‌های کاهش آلودگی هوای کشور

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم تصریح کرد: توسعه وسایل حمل و نقل عمومی به میزان ۱۰٫۹ درصد در افزایش کیفیت هوا تأثیر داشته است. اما متأسفانه عملکرد کشور در این زمینه در سال‌های اخیر ضعیف بود.سال گذشته اما با ورود وزارت کشور، اتفاقات خوبی را در توسعه حمل و نقل عمومی شاهد بودیم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم بیان کرد: ما ناترازی شدیدی در بخش انرژی داریم و موضوع مصرف بی‌رویه انرژی در واحدهای تجاری و خانگی یکی از معضلات اصلی آلودگی هواست. از مقدار ۸۵۰ میلیون متر مکعب گازی که در کشور مصرف می‌شود، ۶۵۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود. اگر تنها ۲۰ درصد در این مقدار صرفه‌جویی شود، سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های بخاری ما قابل تأمین است.

گل‌علیزاده عدم اسقاط خودروهای فرسوده را یکی از معضلات اصلی در جهت اجرای قانون هوای پاک دانست و گفت‌: در سال گذشته کمتر از ۲۵۰۰۰ خودرو اسقاط شدند و این در حالی است که یک میلیون خودرو پلاک‌گذاری شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

گل‌علیزاده افزود: در این زمینه معاینه فنی موتورخانه‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد که قرار بود شرکت ملی گاز داده‌ها را در اختیار سازمان استاندارد قرار دهد اما متأسفانه این داده‌ها ناقص و قدیمی است و نیاز است که کامل شود تا بتوان بر مصرف گاز در موتورخانه‌ها نظارت کرد.

 

تاثیر توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی بر کاهش آلودگی

وی در ادامه یادآور شد: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می‌تواند بسیار مهم باشد اما در این زمینه خوب عمل نکرده‌ایم. به عنوان مثال در شهر تهران نیاز به ۸ تا ۹ هزار اتوبوس است. اما این شهر تنها ۱۹۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که بخش زیادی از آنها نیز فرسوده هستند. ما باید فاصله هر فرد تا یک وسیله نقلیه عمومی را به ۵۰۰ متر برسانیم. بر روی توسعه مترو و اتوبوس‌های برقی و گازسوز و همچنین اسکوتر و دوچرخه برقی برای مسیرهای کوتاه تمرکز کنیم تا اتفاق خوبی در کاهش آلایندگی از منابع متحرک بیافتد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۴ درصد انرژی ما بر پایه نیروگاه‌های فسیلی تأمین می‌شود. اگر از این مقدار کم کنیم و به سمت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برویم، می‌توانیم خیلی زودتر به اهداف خود در قانون هوای پاک برسیم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با بیان اینکه نیروگاه‌های ما عموماً فرسوده هستند و راندمان پایینی دارند گفت: نیروگاه‌های ما نیاز به نصب تجهیزات کنترلی دارند اما به این دلیل که طراحی آنها قدیمی است، نصب تجهیزات کنترلی بر روی آنها پیش‌بینی نشده و این مورد مشکل‌ساز است.

“اسقاط خودرو فرسوده” اولویت‌ کاهش آلودگی هوای کشور – منبع تسنیم

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=5901

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.