تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ بهمن , ۱۴۰۲ 5 شعبان 1445 Wednesday, 14 February , 2024
1

دردسرهای واکسن کرونا

  • کد خبر : 4021
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲
دردسرهای واکسن کرونا
دردسرهای انتقال واکسن کرونا و چالش توزیع آن برای شرکت فایزر به سراسر جهان به دغدغه مهم دولتمردان تبدیل شده است. از آنجایی که این واکسن باید در دمای منفی 70درجه سانتی‌ گراد نگهداری شود، حمل ‌و نقل جهانی آن به‌ویژه از طریق هوایی مانعی سر راه برخی کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده است.

دردسرهای انتقال واکسن کرونا

دردسرهای انتقال واکسن کرونا و چالش توزیع آن برای شرکت فایزر به سراسر جهان به دغدغه مهم دولتمردان تبدیل شده است.

از آنجایی که این واکسن باید در دمای منفی ۷۰درجه سانتی‌ گراد نگهداری شود، حمل ‌و نقل جهانی آن به‌ویژه از طریق هوایی مانعی سر راه برخی کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده است.

ایران نیز برای دسترسی به این واکسن دچار مشکل است. تا جایی که مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته است ایران هواپیما و امکانات حمل ‌و نقل لازم مرتبط با واکسن آمریکایی فایزر را ندارد.

او چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی تاکید کرد: ایران به برنامه جهانی کواکس (covax) اعلام کرده که واکسن فایزر را نمی ‌خواهد، چون برای نگهداری این واکسن به دمای منفی ۷۰ درجه نیاز است و ایران چنین امکاناتی ندارد.

برنامه کواکس که با حضور ۷۶کشور جهان دنبال می ‌شود، زیر نظر سازمان جهانی بهداشت قرار دارد و هدف آن کمک به خرید و توزیع واکسن کرونا در همه کشورهای جهان است.

شرایط انتقال واکسن کرونا

اما در شرایطی که شرکت فایزر برای توزیع، جعبه ‌های مناسب ویال ‌های واکسن را درنظر گرفته است، چرا همچنان حمل ‌و نقل هوایی و حتی زمینی آن در مسافت ‌های طولانی چالش ‌برانگیز است؟

دکتــر کیـــت اوبرین، مدیر بخش ایمن ‌سازی‌ واکسن ‌ها و بیولوژیک ‌های سازمان بهداشت جهانی وظیفه مهم پیش ‌رو را صعود به بلندترین قله کوه جهان تشبیه می ‌کند.

به ‌گفته او تولید واکسن و دریافت مجوز استفاده از آن مانند ساختن کمپ پایه در پایین اورست و تحویل واکسن مانند رسیدن به قله است.

اوبرین معتقد است که ساخت این واکسن یک رکورد تاریخی در دنیای واکسن ‌ها به ‌حساب می ‌آید اما حمل و توزیع آن کار ساده ای نیست. هر کشوری برای چگونگی حمل و توزیع سریع آن چالش ‌های به‌ خصوصی دارد.

انتقال هوایی

انتقال واکسن در مسافت‌ های طولانی که شاید هزاران کیلومتر به طول می ‌انجامد تنها با یک روش ممکن است؛ حمل ‌و نقل هوایی.

کریس بوش، مدیرعامل کارگو در قاره آمریکا و شرکت هواپیمایی یونایتد: هیچ جایگزینی برای سرعت هواپیما وجود ندارد. یونایتد نخستین شرکت هواپیمایی تجاری است که نخستین واکسن ‌های کووید-۱۹ دارای مجوز سازمان غذا و دارو را به ایالات متحده منتقل می‌کند.

اوایل دسامبر این شرکت هواپیمایی ۵ پرواز باری را برای حمل واکسن ‌ها از بروکسل به فرودگاه اوهار شیکاگو آماده کرده است.

بوش می‌گوید: فایزر ویال ‌های واکسن را در ظروف مخصوص انجماد عمیق بسته‌ بندی می‌ کند اما شرکت هواپیمایی ما مجبور است مکان‌ های خاصی را برای حمل آنها ایجاد کند.

یخ خشک تنها راه نگهداری واکسن در دمای بسیار پایین اما یک محصول خطرناک است. یخ خشک دی ‌اکسید کربن منجمد است و در زمان تصعید به گاز دی ‌اکسید کربن تبدیل می ‌شود که مضر یا حتی کشنده است.

یونایتد اقدامات دیگری را برای نظارت بر سطح گاز دی ‌اکسید کربن در هواپیما انجام داده است ازجمله محافظت از خلبانان و پرسنل رمپ که برای تخلیه بار مجبور هستند در معرض دی ‌اکسید کربن قرار بگیرند.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا اکنون به یونایتد و سایر شرکت ‌های هواپیمایی اجازه حمل ۶ تن یخ خشک را داده، یعنی ۵برابر بیشتر از حداکثر مقدار مجاز قبلی.

هر پرواز بوئینگ۷۷۷ تا یک‌ میلیون دوز امکان حمل واکسن را دارد و  به گفته بوش یونایتد فرآیند حمل ‌و نقل بار خود را تغییر داده تا ظروف مخصوص انجماد فایزر به سرعت از هواپیما خارج شود.

برای حمل ‌و نقل و توزیع واکسن کووید-۱۹ فایزر، بازیگران اصلی شرکت ‌های حمل‌ و نقل و هواپیمایی هستند که باید امکانات لازم را برای تحویل به موقع و سالم این واکسن فراهم کنند.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4021

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.