تاریخ : پنج شنبه, ۲۶ بهمن , ۱۴۰۲ 6 شعبان 1445 Thursday, 15 February , 2024
1

فواید دویدن و آثار آن برای سلامتی

  • کد خبر : 4314
  • ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
فواید دویدن و آثار آن برای سلامتی
فواید دویدن و آثار آن روی سلامتی بر کسی پوشیده نیست و اگر طبق یک برنامه منظم باشد بهتر است. بعضی از افراد این ورزش را برای تفریح ولی برخی دیگر به طور حرفه ای آن را دنبال می کنند.

فواید دویدن

فواید دویدن و آثار آن روی سلامتی بر کسی پوشیده نیست و اگر طبق یک برنامه منظم باشد بهتر است. بعضی از افراد این ورزش را برای تفریح ولی برخی دیگر به طور حرفه ای آن را دنبال می کنند.

کم کردن وزن، سلامت روح، استحکام استخوان ها، شادابی و نشاط که باعث ایجاد روابط اجتماعی بهتر می شود، از فواید دویدن است.

اگر قصد کم کردن وزن خود را دارید، دویدن گامی است بزرگ برای رسیدن به وزن ایده آلتان، ضمن اینکه با دویدن شما می توانید سرعت فعالیت های عادی خود را نسبت به افراد دیگر افزایش دهید.

این ورزش نیاز به انرژی زیادی دارد و عاملی است تا بدن برای تامین این انرژی کالری زیادی بسوازند، کالری که بدن در هنگام دویدن می سوزاند، از ورزش های دیگر مثل راه رفتن و یوگا بیشتر است.

راز کاهش وزن سوزاندن و مصرف مقدار کالری بیشتر از کالری است که به بدن رسیده است.

با دویدن کالری اضافی را بسوزانید

با دویدن کالری اضافی را بسوزانید

هنگام ورزش و فعالیت بدن کالری اضافی را می سوزاند و برای تامین کالری مورد نیاز مجبور به استفاده از چربی های زائد می شود.

برای کم کردن ۵/۰ کیلو گرم از وزن باید ۳۵۰۰ کالری سوزانده شود که با احتساب نیاز کالری روزانه بدن برای فعالیت های عادی، باید ۵۰۰ کالری اضافه تر سوزانده شود.

بسیاری از ورزشکاران حرفه ای به راحتی این کالری را در کمتر از یک ساعت می سوزانند. میزان مصرف کالری زمان دویدن بستگی به وزن، شدت و سرعت دو و عملکرد خود دونده دارد.

دویدن تعادل فشار خون را به دنبال دارد و باعث عملکرد بهتر شریان ها نیز می شود. شریان ها انبساط بیشتری پیدا کرده و جریان خون روان تر می شود.

با دویدن نه تنها بدنی متناسب خواهید داشت بلکه احتمال وقوع سکته قلبی کاهش یافته، سلامت جسم و روح خود را نیز تضمین می کنید.

فواید دویدن تقویت استخوان ها و ماهیچه ها

با دویدن و حرکات سرعتی ورزشی تقویت استخوان ها و ماهیچه ها اتفاق میفتد و سرعت پیری را کاهش می دهد، در مقابل افرادی که فعالیت روزانه آنها بیشتر نشسته انجام می شود، استخوان ها و ماهیچه های ضعیف دارند و ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است.

دویدن تاثیر زیادی در حفظ و تقویت سلامت روح و روان انسان دارد. بیشتر دونده های ورزشکار روحیه ای شاد و صبور در مقابل بحران های زندگی دارند.

موقع دویدن هورمونی به نام اندورفین ترشح می شود که باعث نشاط و شادابی شده و این هورمون برای کاهش استرس بسیار موثر است.

شادابی و سرزندگی جایگزین افسردگی

فرد دونده باید کاملا حواسش به مهارت انجام دو باشد و خود به خود از افکار روزانه مانند خانواده، کار و … خارج می شود و به این صورت است که شادابی و سرزندگی جایگزین افسردگی می شود.

دویدن روی افزایش مهارت کنترل و هماهنگی نیز موثر است چون هنگام دویدن روی بعضی از جاده های غیر آسفالت دونده باید تمام حواس و کنترل خود را حفظ کند تا احیانا با موانعی مانند سنگ، ریشه درختان و … برخورد نکند.

 دونده های حرفه ای در مسیرهای صاف و خط کشی شده نیز باید کاملا تمرکز داشته باشند که از مسیر خارج نشوند.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4314

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.