تاریخ : پنج شنبه, ۲۶ بهمن , ۱۴۰۲ 6 شعبان 1445 Thursday, 15 February , 2024
2

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: دیوار انحصار را بالاتر می برند

  • کد خبر : 4078
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: دیوار انحصار را بالاتر می برند
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار موج توسعه اظهار داشت: فضای بازار را باید تولید و واردات پاسخ بدهند هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد جز ونزوئلا که صرفا از خودروهای خودش برای پاسخگویی به بازار داخلی استفاده کند.

دیوار انحصار را بالاتر می برند

دیوار انحصار را بالاتر می برند، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار موج توسعه به این نکته اشاره کرد و چالش های موجود در واردات خودرو را بررسی کرد.

مهدی دادفر اظهار داشت: فضای بازار را باید تولید و واردات پاسخ بدهند هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد جز ونزوئلا که صرفا از خودروهای خودش برای پاسخگویی به بازار داخلی استفاده کند.

دادفر افزود: بیشتر کشورهای دنیا برای پاسخگویی به بازار داخلی خود از تولید و واردات خودرو استفاده می کنند، لذا واردات می تواند یکی از شریان های پاسخگویی به بازار کشور باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: اجرایی شدن واردات تا ماه ششم سال ۱۴۰۰ هم انجام نخواهد شد چون ما در فضای انحصار مطلق دو خودروساز بزرگ کشور حضور داریم.

به گفته دادفر این دو خودروساز موافق واردات خودروهای کامیون هم نیستند، چون معتقدند شاید روزی بتوانند تولید کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: این دو خودروساز متعلق به دولت هستند و از سالها پیش نه فقط الان همواره حیاط خلوت دولت ها بوده اند.

دادفر با بیان اینکه خودروسازان به امید اینکه روزی یک خودروی داخلی با توان داخلی می سازیم، گفت: این دو خودروساز بیش از ۴۰ سال است که مردم را به همین شکل به جلو می برند نه مردم بلکه حاکمیت را هم بازی می دهند.

از واردات بگذریم؛

چون گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه هرگز به جایی نرسد فریاد است

او افزود: این دو خودروساز با توجه به قدرت، نفوذ، لابی و توجیهاتی که دارند در افکار مسئولان کشور هراس به وجود می آورند از بابت این که اگر ما نباشیم بحران های متعددی ازجمله بحران کارگری ایجاد می شود و اگر تولید نکنیم عقب می مانیم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: توجیهات خودروسازان این است که صنعت خودروسازی لوکوموتیو پیشران دیگر صنایع در دنیاست و روند ارزش افزوده در صنعت خودروسازی وجود دارد.

وی تاکید کرد: ارزش افزوده در صنعت خودرو دربخش تحقیق و توسعه است نه در بخش تولید و فروش و آنها به این توجه نمی کنند که لوکوموتیو نیاز به ریل دارد و بدون ریل ارابه مرگ است.

او با اشاره به توجیهات خودروسازان و فرافکنی دیگری مانند اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم به ازای هر دستگاه خودرو دو تا شغل ایجاد می شود، افزود: این ادعایی بیش نیست.

دادفر تصریح کرد: اگر شرکت هیوندای ۱۰ میلیون خودرو تولید می کند باید ۲۰ میلیون شغل ایجا کرده باشد؟ خودروسازان با این توجیهات تلاش می کنند دیوار انحصار را بالاتر ببرند و بتوانند فضای انحصار مطلق را حفظ کنند، بنابراین اجازه نخواهند داد واردات انجام شود.

واردات تمام؛ انجام نخواهد شد  

او در ادامه افزود: در حال حاضر اگر بخواهیم قیمت خودرو وارداتی در بازار را تقسیم بر ارزش ارزی این خودرو در خارج از کشور بکنیم دلار حدود ۶۰ هزار تومان است، پس نوسان نرخ ارز در بازار نقشی ندارد.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بازار خودرو از قیمت ارزی پیشی گرفته است و آن هم به خاطر کمبود عرضه است. اگر واردات را کنار بگذاریم و برویم سراغ تولید چه چالش هایی وجود دارد؟

او اظهار داشت: یک سوال مطرح است آقایان که این همه با تولید خودرو موافقند، چرا تولید را حمایت نمی کنند؟ اگر کسی بگوید می خواهم خودرو تولید کنم پاسخ این است  ۱۸۰ مجوز صادر شده و دیگر نمی دهیم و برای تولید زیر ۱۰۰ هزار دستگاه مجوز نمی دهیم.

دادفر تصریح کرد: مجوزها و قوانین دست و پاگیر متعددی سر راه تولید وجود دارد، پروانه تولید، پروانه تاسیس، پروانه بهره برداری و پروسه های عجیب در وزارت صمت؛ آیا این انحصار نیست؟

او تاکید داشت: برای یک سرمایه گذار که بازار هدف ۲ تا ۳ هزار دستگاهی برای تولید یک خودرو را  دارد این موارد اذیت و آزار و انحصار است.

خرید و فروش مجوز و دیوار انحصار

انحصار تولید فقط مختص واردات نیست و به واردات ختم نمی شود؛ انحصار در تولید برای غیردولتی ها هم هست. آیا برای تولید خودرو، کالایی که این همه سرش دعواست کفایت نمی کند فقط به وزارتخانه اطلاع داده شود؟

جناب آقای نعمت زاده دستورالعملی صادر کرده که باید حتما هر خودروساز خارجی با یک شرکت در داخل قرارداد ببندد. به همان شرکت برای تولید زیر ۱۰۰ هزار تا مجوز صادر نمی شود و باید مجوزهای دیگران که قبلا صادر شده را بخرد. این یعنی خرید و فروش مجوز.

نمی خواهند واردات انجام بدهند به خاطر خدا و به خاطر حفظ ارزش های نظام و انقلاب دست از سر کسانی که قصد دارند وارد تولید شوند، بردارند واردات که تمام، انجام نخواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4078

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.