تاریخ : جمعه, ۲۷ بهمن , ۱۴۰۲ 7 شعبان 1445 Friday, 16 February , 2024
2

همه چیز درباره رژیم گیاه‌ خواری

  • کد خبر : 4395
  • ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
همه چیز درباره رژیم گیاه‌ خواری
رژیم گیاه خواری یا خوردن خوراکی ‌های نپخته برای برخی افراد بسیار خوشایند است ولی درعین حال می تواند پردردسر باشد، چون جایگزینی برخی مواد غذایی دشوار است.

رژیم گیاه خواری

رژیم گیاه خواری یا خوردن خوراکی ‌های نپخته برای برخی افراد بسیار خوشایند است ولی درعین حال می تواند پردردسر باشد، چون جایگزینی برخی مواد غذایی دشوار است.

شیر هرچه تازه‌ تر باشد، بهتر است؛ اما تازه ‌بودن شیر بدان معنا نیست که باید آن را همان لحظه‌ ای بنوشید که از گاو، بز، گوسفند، گاومیش یا شتر دوشیده‌ شده است.

شیر خام یا غیر پاستوریزه می ‌تواند حاوی باکتری ‌ها یا میکروب‌ های خطرناکی باشد که گاهی باعث بیماری یا حتی مرگ می ‌شوند.

خوردن بیش از حد کلم‌ پیچ خام ممکن است به اختلالات هورمونی منجر شود که ناپایداری قند خون، تغییرات وزنی و سلامت بدن از نظر سوخت و ساز را به دنبال دارد یا موجب تورم غده تیروئید و گواتر می شود.

خوراکی ‌هایی که نباید به‌ صورت خام یا نارس بخوریم

خوردن تخم‌ مرغ خام سالم ‌تر از نوع پخته آن است یک باور نادرست است، ۹۰ درصد پروتئین تخم ‌مرغ پخته جذب بدن می شود.

بادام میان ‌وعده‌ ای بسیار مغذی است و حاوی مقدار زیادی پروتئین، فیبر و چربی ‌های سالم است؛ با این ‌حال این دانه‌ ها سیانید طبیعی دارند که مقدار قابل ‌توجهی از آن در بادام تلخ نارس موجود است.

خوردن فقط چهار یا پنج عدد بادام تلخ می‌تواند سبب سرگیجه، حالت تهوع و گرفتگی عضلات شکم شود؛ بنابراین بهتر است بادام به‌ شکل برشته یا در غذا استفاده شود.

میوه آقطی سیاه حاوی آنتی اکسیدان است و ظاهرا می ‌تواند علائم سرما خوردگی و آنفولانزا را تسکین دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند؛ اما خوردن یا نوشیدن آقطی به ‌شکل خام می‌ تواند به حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و کند ذهنی منجر شود.

خوردن یک قاشق آرد خام یا حتی خمیر کیک یا کلوچه می‌ تواند خطرناک باشد.

خوراکی-‌هایی-که-نباید-به‌-صورت-خام-یا-نارس-بخوریم

رژیم گیاه خواری و مسمومیت غذایی

کلم بروکسل مواد مغذی بسیار زیادی دارد و سرشار از آنتی‌ اکسیدان است. در اصل کلم بروکسل را نباید زیاد بپزید و می‌ توانید آن را خام مصرف کنید؛ اما مصرف خام این کلم برای مبتلایان به کم کاری یا اختلالات عملکرد تیروئید خطرناک است.

فیبر موجود در سیب زیاد است و فروکتوز آن نیز برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، نفخ زیاد و مشکلات گوارشی ایجاد می کند. پوست‌ کندن و پختن سیب هضم آن را آسان ‌تر می کند.

بادام هندی کلسترول بد و خطر حمله قلبی را کاهش می ‌دهد و به جلوگیری از افزایش وزن کمک می‌ کند؛ بادام‌ هندی خام حاوی اوروشیول  که ماده سمی و حساسیت‌ زایی است.

ماهی تن خام جیوه بسیار زیادی دارد که می ‌تواند روی سیستم قلبی ـ عروقی و سیستم عصبی مرکزی تاثیر منفی بگذارد.

جوانه گیاهان سرشار از مواد مغذی است؛ با این ‌حال خوردن جوانه ‌های خام ممکن است سبب مسمومیت غذایی شود که با علائمی مانند گرفتگی عضلات شکم، اسهال و استفراغ همراه است.

بیشترین خواص خوراکی را جذب بدن کنید

فعالیت آنتی‌ اکسیدان‌ ها در گوجه‌ های پخته بسیار بیشتر از گوجه خام است. برای دریافت بیشترین خواص گوجه فرنگی بهتر است آن را به ‌صورت پخته مصرف کنید.

لوبیا لیما حاوی لینامارین است که اگر خام خورده شود، سیانید تولید می ‌کند ولی در پخته آن مقدار سیانید کم و  بی ‌خطر می‌ شود.

سیب ‌زمینی خام حاوی مواد نامغذی است که می‌ تواند در فرآیند هضم و جذب مواد مغذی بدن اختلال ایجاد کند.

خوردن مرغ خام به بیماری ‌هایی جدی منجر می شود؛ به این دلیل که ممکن است حاوی سالمونلا، کامپیلوباکتر یا هر دوی آنها باشد.

قارچ خام حاوی ماده‌ ای به نام آگاریتین است و بهتر است قبل از مصرف بپزید تا تمام مواد مغذی آن را دریافت کنید. پختن قارچ خطر ناشی از جیوه آن را نیز کاهش می ‌دهد.

مواد غذایی دیگری مانند لوبیا قرمز، بادمجان، لوبیا سبز، برنج، کلم بروکلی، گل کلم، مارچوبه، کاهوی چینی، اسفناج، کدوسبز و کدوتنبل حاوی برخی مواد سمی هستند که نباید به صورت خام مصرف شود.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4395

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.