تاریخ : پنج شنبه, ۲۶ بهمن , ۱۴۰۲ 6 شعبان 1445 Thursday, 15 February , 2024
4

چگونه سلامت معده و گوارش خود را از بین ببریم؟

  • کد خبر : 4304
  • ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
چگونه سلامت معده و گوارش خود را از بین ببریم؟
سلامت معده و گوارش هر فرد به مواد غذایی که مصرف می کند بستگی دارد. بد نیست غذاهای مفید و غیر مفید برای معده و روده را بشناسید و یک برنامه غذایی خوب و مناسب داشته باشید.

 سلامت معده و گوارش

سلامت معده و گوارش هر فرد به مواد غذایی که مصرف می کند بستگی دارد. بد نیست غذاهای مفید و غیر مفید برای معده و روده را بشناسید و یک برنامه غذایی خوب و مناسب داشته باشید.

اگر سندروم روده تحریک پذیر داشته باشید و صاحب معده و دستگاه گوارش حساسی هستید، علاوه بر رعایت های خاص عوامل دیگری مانند ناراحتی عاطفی یا خوردن بیش از حد غذا، را در نظر بگیرید.

غذاهای چرب موجب افزایش استحکام انقباضات روده می شود. اگر سیستم گوارشی حساسی دارید، گوشت چرب و غذای سرخ شده نخورید.

پیتزا، سیب زمینی سرخ شده، مرغ یا ماهی سرخ شده و استیک و همبرگر غذاهایی هستند که بسیاری از افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر به آن ها واکنش منفی نشان می دهند.

سندروم روده تحریک پذیر

غذاهایی با زنجیره کوتاه کربوهیدرات مثل فروکتوز در میوه ها هستند که برخی افراد به سختی آن را جذب می کنند. برای افرادی که سندروم روده تحریک پذیر دارند مشکل ساز است.

میوه هایی مانند سیب، زرد آلو، توت سیاه، گیلاس، گریپ فروت، انبه، گلابی، هلو، آلو، انار و طالبی دارای فروکتوز بالایی هستند.

همچنین بسیاری از افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر و درگیر مشکلات گوارشی به سختی میوه های خام می خورند پختن میوه ها ممکن است برای هضم در سیستم بدن راحت تر باشد.

لوبیا و حبوبات نیز برای بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر خوب نیست، چون حاوی کربوهیدرات هستند که به طور ضعیف هضم شده و در دسترس باکتری های شکمی برای تخمیر هستند و گاز روده ایجاد می کند.

حساسیت به لاکتوز

محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و بستنی برای برخی افراد  که به لاکتوز حساسیت دارند، مناسب نیست، چون بدن آنها لاکتوزهضم نمی کند.

وقتی بدن قادر به هضم لاکتوز نباشد، نشانه هایی مانند نفخ، اسهال و گرفتگی بروز می شود.

با اینکه رژیم غذایی با فیبر بالا برای سلامت عمومی بدن مهم است اما برخی از غذاها با فیبر بالا ممکن است مشکل ساز باشند برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک، هضم پروتئین به نام گلوتن در گندم، چاودار و جوباعث می شود سیستم ایمنی به روده کوچک حمله کند.

غذاهای حاوی گلوتن شامل مواردی از قبیل پاستا، نان، و محصولات پخته شده باید از رژیم غذایی این افراد حذف شود.

خوراکی های مضر برای معده و گوارش

نوشابه، قهوه و نوشیدنی های دیگر کافئینی، وعده های غذایی زیاد، کربوهیدرات تصفیه شده، غذاهای شور، غذای فرآوری شده، ذرت، شکلات و غذاهای سرخ شده برای معده و گوارش مضر هستند.

غذاهای ادویه دار و تند باعث درد شکم می شود بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر نوع خاصی از فیبر عصبی دارند که با ماده ای در داخل فلفل چیلی واکنش می دهند فلفل چیلی یکی از ترکیبات معمول در غذاهای پر ادویه است که دهان را می سوزاند.

شیرین کننده های مصنوعی که معمولا در بسیاری از غذاها وجود دارند، اغلب بیماران نمی توانند تحمل کنند و منجر به نشانه هایی مثل گاز و باد کردگی می شود.

مواد غذایی مفید برای سلامت معده و گوارش

ماست یونانی ساده منبع پروبیوتیک باکتری خوب است. بادام غنی از پروتیین، فیبر و ویتامین E و آنتی اکسیدان قوی است.

کیمیچی غذایی است که بسیاری از افراد هنوز امتحان نکرده اند، شامل کلم، تربچه و پیاز است و معمولا ترکیبات دیگری نیز وجود دارد که آن را حتی خوشمزه تر می سازد.

ماهی سالمون مفید برای معده و دستگاه گوارش، موز به سیستم روده  و به برگشت اسید و درد معده کمک می کند.

غلات سبوس دار به دلیل فیبر، شگفت انگیز هستند، دانه چیا به عنوان جایگزین تخم مرغ، زنجبیل برای تسکین درد معده بسیار مفید است.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=4304

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.