تاریخ : چهارشنبه, ۲۵ بهمن , ۱۴۰۲ 5 شعبان 1445 Wednesday, 14 February , 2024
2

‌پرخوری عصبی چه نشانه هایی دارد

  • کد خبر : 3769
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰
‌پرخوری عصبی چه نشانه هایی دارد
پرخوری عصبی و بی اشتهایی هر دو اختلالاتی هستند که در برنامه غذایی افراد ایجاد می شود. در بی اشتهایی بیماران مصرف غذا را به شدت محدود می‌کنند. برعکس در بیماران پرخوری عصبی افراد نمی‌ توانند خود را در خوردن غذا کنترل کنند و در مقایسه با بیماران بی ‌اشتها تمایل دارند سنگین تر باشند.

‌پرخوری عصبی سلامتی بدن را تهدید می کند

‌پرخوری عصبی و بی اشتهایی هر دو اختلالاتی هستند که در برنامه غذایی افراد ایجاد می شود. در بی اشتهایی بیماران مصرف غذا را به شدت محدود می‌کنند.

برعکس در بیماران پرخوری عصبی افراد نمی‌ توانند خود را در خوردن غذا کنترل کنند و در مقایسه با بیماران بی ‌اشتها تمایل دارند سنگین تر باشند.

‌پرخوری عصبی نوعی اختلال در خوردن است اما بیشتر  ریشه در تصورات بدن دارد به همین دلیل در بین خانم ها رایج تر از آقایان است نه به این معنی که آقایان اصلا دچار این اختلال نمی شوند.

یک و نیم درصد از زنان در طول زندگی از بیماری پرخوری عصبی رنج می برد اگرچه در اندام شان مشهود نیست اما در واقع درخطر اختلالات اعصاب مصرف مواد قرار می گیرند.

نشانه‌های پرخوری عصبی که باید شما را نگران کند

زیاد خوردن

یکی از نشانه ‌های ‌پرخوری عصبی خوردن مقدار زیادی غذا در مدت زمان کوتاه است؛ آن قدرکه شروع به استفراغ می‌ کنند چون از غذاهای ملین و ادرارآور استفاده می ‌کنند، اگرچه یافتن این نشانه‌ ها به همین سادگی نیست.

این بیماری خردمندانه عمل می کند و عادی به نظر می‌ رسد چون وزن طبیعی دارند و برخلاف افراد بی اشتها توانا هستند اما در حقیقت خجالت می کشند و تصور منفی از اندامشان دارند.

خوردن و وابستگی دائمی به غذا باعث بیماری های دهانی مثل آسیب مینای دندان، پوسیدگی دندان، دندان درد، کج و معوج شدن دندان، کاهش بزاق دهان، توسعه غده بناگوشی و مشکلات در بلعیدن غذا می شود.

وقتی فرد به دندانپزشک مراجعه کند متوجه این اختلال خواهد شد، مطالعات نشان داده که ۱۶ درصد از دندان پزشکان و ۲۸ درصد متخصصان بهداشت دهان متوجه اختلال خوردن می ‌شوند.

نشانه-های-پرخوری-عصبی (1)

‌پرخوری عصبی کم آبی و عدم تعادل الکترولیت در بدن

کم آبی در اثر استفراغ زیاد یا مصرف غذاهای ملیّن است که باعث عدم تعادل الکترولیت در بدن می ‌شود. طبق مطالعات انجام شده از ۱۶۸ نفر بیمار پرخوری عصبی، ۸۲ نفر از آنها عدم تعادل الکترولیت دارند.

الکترولیت مواد معدنی ضروری است که نقش حیاتی را در حفظ فعالیت بدن، مثل خون فعالیت ‌های ماهیچه ای ایفا می ‌کند. عدم تعادل الکترولیت به دلیل از دست دادن پتاسیم بدن خطرناک است. بی نظمی ضربان قلب هم یکی از عوارض این بیماری است.

اختلال در خوردن موجب افسردگی می شود. مطالعات اخیر نشان داده اختلال اعصاب در کودکانی که در معرض خوردن باشند مانند عصبانیت به دلیل افزایش وزن بیشتر دیگران بروز داده می شود.

‌پرخوری عصبی و مشکلات معده و روده 

در پر خوری شکم آخرین جایی است که غذا در آن قرار می گیرد. معمولا دل پیچه باعث می‌شود غذایی که خورده اند، بیرون بریزد. به دلیل ترشح اسید معده که از نای و مری بیرون می گذرد، موجب مشکلات معده و روده می شود و آماس خونریزی معده را در پی دارد . این افراد زخم معده هم دارند. پرخوری روی حرکات شکم هم تاثیر می گذارد و مثلا ممکن است منجر به اسهال یا یبوست شود.

پرخوری مواد مغذی در بدن را محدود می‌کند. در خانم‌ها و دختران جوان موجب تغییراتی در عادت ماهانه می‌شود. افسردگی اعصبانیت و اختلالات دیگر روانشناسی وضع را بدتر می‌کند.

پرخوری عصبی روی پینه، خراشیدگی یا خون ‌مردگی دست یا انگشتان تاثیر می ‌گذارد. این اتفاق زمانی رخ می ‌دهد که استفراغ تحریک می‌ شود. خونریزی چشم و خراش صورت هم ممکن است اتفاق بیافتد.

لینک کوتاه : https://www.mojetoseh.ir/?p=3769

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.